لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

تاکید دو سناتور ارشد آمریکایی بر خطر اتمی ایران و کره شمالی


سناتور جان کری، رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا
سناتور جان کری، رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا
مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه شاهد گفت وگوهای سناتورهای آمریکایی در مورد تصویب پیمان «استارت» بود و سناتورهای ارشد دو حزب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا، بار دیگر دولت های جمهوری اسلامی و کره شمالی را به خاطر لجاجت بر سر برنامه های اتمی، به شدت مورد حمله قرار دادند.

پیمان استراتژیک «استارت» میان آمریکا و روسیه منعقد شده و یکی از اهداف آن، کاهش سلاح های استراتژیک میان دو طرف است. این پیمان که به امضای رییس جمهوری آمریکا و روسیه رسیده، برای نهایی شدن باید به تصویب مجلس سنا و نیز مجلس دومای روسیه هم برسد.

روز چهارشنبه و در حالی که بحث بر سر این پیمان مطرح بود، موافقان و مخالفان درباره آن صحبت کردند. این بحث ها دامنه های زیادی داشت و برنامه اتمی و کره شمالی هم مطرح شد.

سناتور ریچارد لوگار، نماینده جمهوریخواه ایالت ایندیانا ضمن سرکش خواندن ایران و کره شمالی و برمه گفت: «رد لایحه جدید استارت (در مجلس سنا) با استقبال ایران، کره شمالی، سوریه و برمه روبرو خواهد شد. این دولت ها از تحقیق در برنامه اتمی خود جلوگیری می کنند و به دنبال برنامه ایجاد فناوری های حساس و منتهی بمب اتمی هستند.»

سناتور لوگار گفت: « این دولت های خطرناک می دانند هرگونه توافق میان آمریکا و روسیه، گزینه های قانون شکنی آن ها را محدود می کند.»

سناتور جان کری، نماینده دموکرات و رییس کمیته روابط خارجی سنا هم درباره پیمان استارت گفت: «این پیمان علاوه بر ایجاد ثبات در روابط اتمی آمریکا و روسیه، تاثیر جدی بر توانایی ایالات متحده برای جلوگیری از گسترش سلاح های اتمی در کشورهای چون ایران دارد.»

جان کری گفت: «در هفت ماهی که این پیمان میان دو رییس جمهوری آمریکا و روسیه به امضا رسیده، روسیه همکاری های خوبی داشته و حتی فروش موشک های پدافندی اس سیصد به ایران را متوقف کرده است که اقدام موثر و مهمی است. روسیه از تشدید تحریم ها علیه ایران هم حمایت کرد و این ها اقداماتی بسیار مهم است.»

کاخ سفید تلاش می کند در اولین فرصت و تا پیش از پایان سال جاری میلادی، این پیمان استراتژیک تصویب شود.

باراک اوباما پیشتر در پیامی به جمهوریخواهان سنای آمریکا، گفته بود اجرایی شدن این پیمان «حیاتی» است و اعلام کرد که بازرسان ایالات متحده تا زمان تصویب این پیمان از سوی سنا، اجازه جمع‌آوری اطلاعات از ذخایر هسته‌ای روسیه را نخواهند داشت.

پیمان تسلیحاتی «استارت جدید» در آوریل ۲۰۱۰، برابر با فروردین ۸۹، در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک، به امضای روسای جمهور آمریکا و روسیه رسید و به موجب آن دو کشور متعهد شدند زرادخانه‌های هسته‌ای خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند یا به عبارتی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک اتمی کاهش دهند.

این در حالی است که در حال حاضر جمهوری خواهان مجلس سنا به رهبری جان کایل، از نمایندگان پرنفوذ جمهوری‌خواه سنا، تصویب این پیمان را به تعویق انداخته و اعلام کرده‌اند که بررسی این پیمان به زمان بیشتری نیاز دارد و به نظر نمی‌رسد که تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی مورد تأیید سنا واقع شود.

در همین حال، دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه از دومای روسیه خواسته است تا پیش از موافقت سنای آمریکا با این معاهده، از تأیید این توافق خودداری کنند.

معاهده کاهش استراتژیک تسلیحات هسته‌ای یا استارت، نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میان روسیه و آمریکا به امضاء رسید و در سال ۱۹۹۴ اجرایی شد.

این معاهده در دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد که به دنبال آن روسای جمهور آمریکا و روسیه در آوریل ۲۰۱۰، معاهده «استارت جدید» را به امضاء رساندند.
XS
SM
MD
LG