لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

موضع مشترک رهبران بريتانيا، فرانسه و آمريکا؛ «قذافی بايد برود»


نيکولا سرکوزی رئيس‌جمهور فرانسه، ديويد کامرون نخست‌وزير بريتانيا، و باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا در يک موضع متحد اعلام کردند که آينده ليبی با حضور معمر قذافی امکان پذير نيست و او بايد از قدرت کنار برود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بيانيه و موضع آمريکا، بريتانيا و فرانسه در حالی اعلام شد که معمر قذافی، رهبر ليبی، نیز با حضور در يک تور نمايشی در خيابان‌های طرابلس، به عنوان پيام مقاومت، مشت‌های گره کرده خود را به مردم نشان داد.

پيام مشترک نيکولا سرکوزی، ديويد کمرون و باراک اوباما، در روزنامه‌های واشينگتن پست در آمريکا، تايمز لندن در بريتانيا و فيگارو در فرانسه منتشر شده است.

تور خیابانی معمر قذافی برای جلب حمایت هواداران خود
این در حالی است که عايشه قذافی، دختر معمر قذافی، شامگاه پنجشنبه پس از حضور نمايشی پدرش در طرابلس گفت که درخواست‌ها برای کنار رفتن قذافی از قدرت، «بی‌احترامی به مردم ليبی» است.

معمر قذافی با شعارهای «خدا، ليبی، معمر و ديگر هيچ» حاميانش به خيابان‌های طرابلس آمد و در محله «باب العزيزيه» که نزديکی محل سکونت اوست، سوار بر خودرويی و با مشت‌های گره کرده، در ميان مردم ديده شد.

روز پنجشنبه برلين شاهد حضور وزيران خارجه کشورهای عضو سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو بود که البته اين جلسه نتيجه ويژه‌ای در پی نداشت. آلن ژوپه، وزير خارجه فرانسه در اين جلسه از هيلاری کلينتون خواسته بود آمريکا دوباره کمک‌های و عمليات نظامی را از سربگيرد که به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين دعوت از سوی آمريکا رد شده است.

يک مقام نظامی آمريکايی گفت که نيروهای آمريکايی حدود يک چهارم عمليات نظامی در ليبی را به عهده دارند و در حال حاضر قصد ندارند مشارکت بيشتری داشته باشند.

روز پنجشنبه نيروهای حامی قذافی حملات به مصراته را شدت دادند و به گفته يکی از سخنگويان شورشيان ليبی، در پی حملات سنگين تانک‌ها و راکت‌ها، ۱۳ تن کشته و بيش از ۵۰ تن زخمی شدند.

اين در حالی است که خبرگزاری رويترز به نقل از يکی از سخنگويان شورشيان تعداد کشته‌شدگان را ۲۳ نفر گزارش کرده و افزوده است که بيشتر کشته‌شدگان زن و کودک بودند.

اين سخنگوی شورشيان هشدار داده است در صورتی که ناتو بر شدت عمليات خود نيافزايد شهر مصراته شاهد کشتار گسترده‌ای خواهد بود.

گزارش‌ها از اجدابيا حاکی است که هرچند روز پنجشنبه درگيری‌های گسترده‌ای در اطراف شهر گزارش شده، اما روز جمعه درگيری ديده نشده است.

در همین حال روز پنجشنبه در جريان کنفرانسی که به ميزبانی اتحاديه عرب در قاهره برگزار شد، بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد خواستار آتش بس نظامی فراگير و حل بحران لیبی شد.

اما همزمان کاترين اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا نیز گفت که تمامی متحدان ائتلاف نظامی در ليبی، خواستار کنار رفتن معمر قذافی از قدرت هستند.

آندرس فوگ راسموسن، دبير کل ناتو نیز روز پنجشنبه ضمن تأکيد بر پايبندی تمام اعضای ناتو به عمليات ليبی اعلام کرد که ناتو به منظور مقابله با نيروهای معمر قذافی به هواپيماهای بيشتری نياز دارد.

وی همچنين خاطر نشان کرد که عمليات ناتو در ليبی تا هر زمانی که ضرورت داشته باشد ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG