لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۰

کلینتون:شرکت های اینترنتی ابزار سرکوب به دولت های غیر دمکراتیک نفروشند


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در لاهه به شرکت های فروش محصولات وفناوری های اینترنتی هشدار داد هرگونه ارائه خدمات و ابزار سرکوبگری به دولت های خودکامه خاورمیانه و دولت های غیردموکراتیکی که دست به سرکوب مردم خود می زنند، خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلینتون از شرکت های خصوصی فروش فناوری اینترنتی درخواست کرد نقش خود در حمایت از آزادی اینترنت را برعهده گیرند و در حمایت از مردم عادی و نیز فعالان سیاسی حضور فعال داشته باشند.

هیلاری کلینتون در جریان کنفرانس اینترنت در لاهه در کشور هلند گفت که مواردی در دست است که نشان می دهد شرکت هایی فناوری ها و ابزار لازم برای سرکوب را در اختیار برخی دولت ها قرار داده اند. وی به نام و جزییات این شرکت ها اشاره ای نکرد.

وی در این کنفرانس که با حمایت و میزبانی شرکت گوگل برگزار می شود گفت حوزه اینترنت در سه بخش سازمان های غیردولتی، بلاگرها و نیز فعالان اینترنتی با چالش جدی روبرو است. خانم کلینتون افزود: «وقتی که شرکت ها تجهیزات ردیابی و تعقیب به سازمان های امنیتی در سوریه، ایران و یا در زمان معمر قذافی به لیبی می فروشند، هیچ شک و تردیدی نیست که قرار است مصارف آن نقض حقوق افراد باشد.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «برخی شرکت ها هوشمندی به خرج داده و پیش از این که دولت هایشان از آن ها بخواهند، همکاری های خود با دولت هایی که در سرکوب دست دارند را متوقف کردند.»

خانم کلینتون همچنین به دولت های سرکوبگر و خودکامه هشدار داد حوزه اینترنتی را زیر سایه دولت گرفتار نکنند. وی افزود: «چنین کاری برای آزادی اینترنت فاجعه بار خواهد بود. کنترل بیشتر دولت بر روی اینترنت باعث می شود آزادی بر روی مردمی که خواهان دسترسی به اینترنت هستند، خدشه
دار و محدود شود.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشاره خانم کلینتون به طرح موسوم به «دستورالعمل برای اجرای حفظ اطلاعات» است که از سوی روسیه، چین، تاجیکستان و ازبکستان در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، شهریورماه امسال، به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد.

تلاش دولت چین برای کنترل بیشتر روی اینترنت، به ویژه پس از خروج گوگل از چین به دلیل این فشارها به یکی از مسائل چالش برانگیز در روابط چین با آمریکا تبدیل شده است.

«اوری روزنتال» وزیرخارجه هلند در گفت وگو با خانم کلینتون پیش از برگزاری کنفرانس، ضمن حمایت از مواضع مطرح شده از سوی وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش «شش میلیون یورو» برای گسترش آزادی های اینترنتی سرمایه گذاری می کند.

به گفته وزیر خارجه هلند، این بودجه به مصرف طرح ها و برنامه هایی برای حمایت از بلاگرها و بلاگ نویس ها و نیز فعالان اینترنتی در کشورهایی که در سرکوب نظام حاکم قرار دارند، تخصیص می یابد.

«چیرانوچ پرمچایپورن»، سردبیر مجله خبری اینترنتی «پاراچتای نیوز» که به اتهام تلاش برای براندازی خاندان سلطنتی تایلند ممکن است با حکم ۲۰ سال زندان روبرو شود، در پیامی که بر روی وبسایت خود منتشر کرد، از مواضع خانم کلینتون و نیز حمایت او از فعالان حوزه اینترنت، سپاسگزاری کرد.

هیلاری کلینتون گفت که مواضع و صحبت ها به جای خود ولی باید در این حوزه فعال بوده و دست به کار شد.
XS
SM
MD
LG