لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

بازدید از تاسیسات اتمی ایران بدون حضور چین، روسیه و اتحادیه اروپا


علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس در کنار علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران
علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس در کنار علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران
گزارش ها حاکی است پیشنهاد ایران برای بازدید از تاسیسات غنی سازی جمهوری اسلامی در نطنز و آب سنگین اراک، از سوی چین، روسیه و کشورهای اتحادیه اروپا رد شده و قرار است با برخی دیگر از بازدیدکنندگان برگزار شود.

آسوشیتد پرس روز جمعه گزارش داد علی اصغر سلطانیه بدون اشاره به این که چه کشورهایی دعوت شده اند و چه کشورهایی این دعوت را رد کرده اند، گفته که «نمایندگان برخی از غیرمتعهدها، برخی از کشورهای اتحادیه عرب، برخی از نمایندگان کشورهای در حال توسعه و نیز نمایندگان ونزوئلا و سوریه » در این بازدید حضور خواهند داشت.

با این حال ساعاتی پس از آن علی اصغر سلطانیه تایید کرده که از چین و روسیه دعوت شده و هر دو هم این دعوت را رد کرده اند.

آسوشیتد پرس در گزارش خود می گوید چین و اتحادیه اروپا در همان ابتدا این دعوت را رد کردند. دیپلمات های آگاه هم به این خبرگزاری گفته اند که سوییس، روسیه، ترکیه و برزیل دعوت را رد نکرده اند اما به آن پاسخی هم نداده اند.

سوییس که به عنوان یکی از میانجی های پرونده هسته ای ایران عمل کرده است، از جمله کشورهایی است که این دعوت را رد کرده است.

«میشلین کلمی ری» وزیر خارجه و رییس جمهوری سوییس گفت: «ما این دعوت را رد کردیم. کشورهایی هم که تفکرشان به ما نزدیک است هم همین کار را کردند.»

این بازدید در حالی قرار است انجام شده که به زودی، گفت وگوی پنج به علاوه یک با ایران در مورد پرونده هسته ای جمهوری اسلامی قرار است در استانبول برگزار شود. آسوشیتد پرس نوشته به نظر می رسد ایران برای تضعیف مواضع گروه پنج به علاوه یک، به چنین کاری دست زده است.

روسیه و چین که از اعضای گروه پنج به علاوه یک هستند، به دیگر اعضا پیوسته و این دعوت را رد کرده اند. هرچند ایران پیشتر اعلام کرده بود از برخی کشورهای اتحادیه اروپا دعوت کرده ولی از فرانسه، بریتانیا و آلمان دعوت نکرده است.

علی اصغر سلطانیه، سفیر جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی این مسئله که دعوت یاد شده برای ایجاد شکاف در کشورهای مذاکره کننده با ایران بوده را رد کرد و گفت: «ما فقط یک فرصت ایجاد کردیم که بیایند و تاسیسات اتمی ما را ببینند ولی خوب اگر هم مشتاق نیستند، ما به تصمیم آن ها احترام می گذاریم.»

علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم پیشتر گفته بود مذاکرات استانبول درباره پرونده اتمی نخواهد بود. گفته های آقای صالحی واکنش سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به همراه داشت که گفت مسئله اتمی در مذاکرات پنج به علاوه یک مطرح می شود.

آمریکا بازدید از تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی را به تمسخر گرفته و گفته که ایران به جای این دعوت، به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باید اجازه دهد که آزادانه به وظایف خود عمل کنند.

آمریکا و کشورهای غربی به فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی مظنون هستند و آن را تلاشی برای دستیابی به بمب اتمی می دانند. ایران می گوید برنامه هسته ای را برای تولید برق دنبال می کند.

شورای امنیت سازمان ملل در چهار قطعنامه تحریمی، از ایران خواسته فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران قطعنامه های سازمان ملل را رد کرده و به فعالیت های خود ادامه داده است. آمریکا در روزهای اخیر گفته بود تحریم ها بر ایران تاثیر داشته و روند برنامه اتمی جمهوری اسلامی را کند کرده است. ایران اما می گوید تحریم ها هیچ تاثیری بر ایران و برنامه اتمی، نداشته است.
XS
SM
MD
LG