لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

بانک جهانی؛ از مبارزه با فساد تا پارتی بازی برای دوست دختر!


درخواست ها برای استعفای ولفوویتز بالا گرفته است
درخواست ها برای استعفای ولفوویتز بالا گرفته است

فشارها برا ی استعفای پل ولفوویتس از ریاست بانک جهانی در پی فاش شدن این که وی شغلی با مزایای خیلی خوب را به دوست دختر خود سپرده بود، بالا گرفته است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، فاش شدن دور زدن قواعد اداری از سوی ریاست بانک جهانی، بر جلسه وزیران دارایی کشورهای ثروتمند و رییسان بانک ها سایه انداخته و اخبار این جلسه را به حاشیه رانده است.


کارکنان بانک جهانی و سازمان های توسعه جهانی، خواستار استعفای ولفوویتس شده اند و عذرخواهی و پوزش رسمی او که روز پنج شنبه هفته گذشته اعلام شد، نتوانسته از این فشارها کم کند.


پل ولفوویتس، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا و رییس فعلی بانک جهانی، در سال ۲۰۰۵ ترفیع خاص و ویژه ای برای «شاها رضا» دوست دختر خود که سابق بر آن در بخش ارتباط عمومی بانک کار می کرده، در نظر گرفته است که باعث نگرانی و ناراحتی بسیاری از کارکنان بانک جهانی شده است.


پل ولفوویتس، دوست دختر خود را به پستی مهم و بالا در وزارت امور خارجه آمریکا فرستاده در حالی که وی کماکان حقوق و مزایای خود را به عنوان کارمند بانک جهانی هم دریافت می کرده است.


شاها رضا

در مجلات داخلی بانک جهانی، بیشتر کارکنان خشم و نارضایتی خود را اعلام کرده اند و ضمن درخواست برای استعفای ولفوویتس، حمایت خود از تظاهرات دسته جمعی در روز شنبه را اعلام کرده اند.


فاش شدن پارتی بازی ولفوویتس، بر نارضایتی هایی که پیشتر از او وجود داشت، افزوده است.


از پل ولفوویتس به عنوان یک شخصیت بانفوذ نزدیک به جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا و طراح جنگ عراق، زمانی که معاون دانلد رامسفلد در پنتاگون بود، نام برده می شود.


همچنین تمامی پروژه های بلند مدت آقای ولفوویتس در بانک جهانی بی اعتبار شده چرا که وی در سال ۲۰۰۵ و با شعار مبارزه با فساد مالی و اداری، سکان ریاست بانک جهانی را بر عهده گرفت.


وزیران اقتصادی و دارایی و رییسان بانک های بزرگ که در واشینگتن جلسه دارند، روز شنبه تصمیم گرفتند رسوایی پیش آمده برای رییس بانک جهانی را در کار خود دخالت ندهند و اعلام کردند ماندن یا رفتن ولفوویتس، تصمیمی است که در اختیار هیات مدیره بانک جهانی است و هیچکس نمی تواند درباره آن اظهار نظر کند.


ترور مانوئل، وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی که در این جلسه حاضر بود، گفت: «باید اجازه دهیم روند قانونی و رسمی این کار طی شود.»


پل ولفوویتس که راهی جلسه با سران اقتصادی هفت کشور صنعتی بزرگ دنیا بود، در راه با خبر شد کاخ سفید از وی حمایت همه جانبه کرده است.


دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید درباره وضعیت پل ولفوویتس به خبرنگاران گفت: «وی از کار خود عذرخواهی کرده و هیات مدیره هم کار را بررسی می کند و ما [کاخ سفید] انتظار داریم وی به کار خود به عنوان رییس بانک جهانی ادامه دهد.»


آمریکا، بزرگترین سهامدار بانک جهانی است.


از پل ولفوویتز به عنوان طراح جنگ عراق نام برده می شود

دیگر اعضای هیات مدیره نیز به صورت انفرادی با ولفوویتس صحبت کرده و نگرانی های خود را با وی در میان گذاشته اند.


جیم فلاهرتی، وزیر اقتصاد کانادا به شبکه خبری کانادا گفت: «من با وی از نزدیک صحبت کردم و از توضیحات و کار اداری که اکنون دنبال می شود، قانع شده ام.»


هیات مدیره بانک جهانی، از نمایندگان ۱۸۵ کشور دنیا تشکیل شده و در نخستین جلسه ای که تشکیل دادند، نتوانستند به توافق برسند که با ولفوویتس ۶۳ساله که توجه ویژه ای به دوست دختر خود داشته، چگونه برخورد کنند.


شاها رضا، دیگر در بانک کار نمی کرده و کاری برای او در وزارت امور خارجه آمریکا پیدا شده بوده، اما کماکان حقوق خود را از بانک هم دریافت می کرده است.


هیات مدیره بانک جهانی، که مدارک پارتی بازی ولفوویتس را آشکار کرده، گفته اند که موضوع را از راه کمیته امور اخلاقی و اصول کاری دنبال می کنند و اعضای هیات مدیره ترجیح می دهند، شخصا وارد این بررسی نشوند.


یکی از اعضای هیات مدیره، بدون افشای نام خود به رویترز گفت: «اگر ولفوویتس پارتی بازی برای دوست دخترش را هدایت کرده باشد، مشخص است که نقض قواعد اخلاقی محیط کار را مرتکب شده است.»


کارکنان بانک جهانی به این اعتراض دارند که قرار بوده بانک جهانی با فقر جهانی مبارزه کنند اما حالا در درون خود هم نتوانسته اند روابط سالم را حفظ کند.


فرانسوا بورگیگون، رییس دایره اقتصاددانان بانک، در یک کنفرانس خبری گفت: «هر بحثی که الان و در حال حاضر و در بیرون و درون بانک جهانی درباره رسوایی مالی می شود، موضوعی دیگر است و هیچ ارتباطی با ماموریت اصلی بانک جهانی ندارد و همه آن سیاست ها به طور جدی دنبال می شود.»


گروه مبارزه با فقر اتحادیه اروپا هم در بیانیه ای اعلام کرده این گروه راهی نمی بیند به جز این که به صف درخواست کنندگان استعفای ولفوویتس، ملحق شود.


XS
SM
MD
LG