لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

افزایش چشمگیر حضور زنان در دنيای کار


آمارهای سازمان جهانی کار نشان می دهد که در سال جاری ميلادی نسبت به سال گذشته، حضور زنان در حوزه کار و اقتصاد افزايش چشمگيری داشته، هر چند تبعيض های حقوق، مزايا و تحصيلات هنوز به قوت خود باقی است.


گزارشی که سازمان جهانی کار همزمان با هشتم مارس روز جهانی زن منتشر کرده نشان می دهد که یک میایلارد و دویست میلیون زن، جمعيت دو میلیارد و نهصد میلیون نفری کارگران جهان در سال ۲۰۰۶ را به خود اختصاص داده اند.


سازمان جهانی کار در همين حال اعلام کرده درصد زنان بيکار و يا شاغل در شرايط نابرابر هم نسبت به گذشته، در بالاترين حد خود است و هم اکنون تعداد این زنان به هشتاد و یک میلیون و هشتصد هزار نفر می رسد.


زنانی که به کار در شرايط نابرابر اشتغال دارند، کارهای خدماتی و کشاورزی انجام می دهند و در حالی که کار آنها با مردان يکی است، مزد کمتری می گيرند و از تسهيلات و مزايای یکسان با مردن نيز برخوردار نيستند.


جوان سوماويا دبيرکل سازمان بين المللی کار گفت هر چند پيشرفت های کمی حاصل شده است، اما هنوز در بخشی که بايد آن را اقتصاد غير رسمی بناميم، چون در آمار ثبت نمی شود، زنان از شرايط بسيار نابرابری برخوردار هستند.


او تاکيد کرد که هنوز راه طولانی و دشواری برای رسيدن به برابری کامل جنسی و محيط کار و اقتصاد در پيش است.


دبيرکل سازمان بين المللی کار، اعلام کرد هر چند پيشرفت های کمی اتفاق افتاده، اما هنوز در بخشی که بايد آن را اقتصاد غير رسمی بناميم، چون در آمار ثبت نمی شود، زنان از شرايط بسيار نابرابری برخودرا هستند

در اين گزارش توصيه شده شرايطی فراهم شود که زنان بتوانند صاحب کار و تجارت شوند تا بتوانند ضمن تامين خانواده خود، در شرايط مناسبی نیز از نظر میزان حقوق قرار گيرند.


اين توصيه خطاب به سازمان های غير دولتی، بانک ها و موسسات اعتباری و مالی است تا به زنان جويای کار و تجارت، بهای بيشتری دهند و اجازه دهند آنها نيز از فرصت ها استفاده کنند.


گزارش سازمان بين المللی کار همچنين نشان می دهد که درصد زنان حقوق بگير در ۱۰ سال گذشته از ۴۲.۹ درصد به ۴۷.۹ درصد رسيده است.


در کشورهايی که از نظر اقتصادی در وضعيت نامناسبی قرار دارند، وضعيت کاری زنان به مراتب بدتر از مردان است.


آمارهای سازمان بين الملل کار نشان می دهد که در کشورهای آفريقايی و برخی کشورهای حوزه جنوب شرقی آسيا، از هر ۱۰ زن کارگر و يا شاغل، چهار نفر در شرايط کاری و حقوقی نامناسب به سر می برند در حالی که در مردان اين تعداد از هر ۱۰ نفر، چهار نفر است.


آماری که در سال ۲۰۰۴ از سوی سازمان روند اشتغال جهانی منتشر شده بود، پيش بينی کرده بود که در ۱۰ سال آينده، تعداد زنان کارگر در شرايط نامساعد، به ۶۰ درصد کل جامعه زنان شاغل می رسد. سازمان بين المللی کار هم در گزارش خود تاييد کرده که شرايط هنوز تغيير زيادی نکرده و اين آمار کماکان و هنوز صائب است.


سازمان گزارشگران بدون مرز هم گزارش داده که در سال ۲۰۰۶، خشونت عليه زنان خبرنگار هم افزايش يافته است

بيکاری بيشتر، خشونت بيشتر


درصد زنان بيکار در سال ۲۰۰۶ به ۶.۶ رسيده که برای مردان اين آمار ۶.۱ درصد است.


سازمان گزارشگران بدون مرز هم گزارش داده که در سال ۲۰۰۶، خشونت عليه زنان خبرنگار هم افزايش يافته است.


در اين گزارش آمده است:«زنان بيشتری در ميان جامعه زنان خبرنگار، قربانی قتل، دستگيری و تهديد مستقيم واقع می شوند که نسبت مستقيمی با حضور بيشتر زنان در ميان قشر خبرنگار دارد.»


اين سازمان همچنين اعلام کرده که تازه ترين قربانی زنان خبرنگار، «آنا پاليتکوسکايا»، خبرنگار روسی است که در مسکو به قتل رسيد. او که مادر دو فرزند بود، جان خود را بر سر گزارش چگونگی عملکرد دولت روسيه در چچن از دست داد.


از ميان ۸۲ خبرنگاری که در سال ۲۰۰۶ در دنيا کشته شدند و يا به قتل رسيدند، نه نفر آنها زن بودند که رقم ۱۱ درصدی تشکیل می دهد. در سال ۲۰۰۵ اين درصد به عدد ۱۳ رسيد در حالی که رقم آن در سال ۲۰۰۴، فقط، ۲.۵ درصد بود.


XS
SM
MD
LG