لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

رده بندی سال ۲۰۱۱ شاخص صلح جهانی، ايران در رتبه ۱۱۹


نتيجه رده بندی و رتبه بندی شاخص صلح جهانی در سال جاری ميلادی، سال ۲۰۱۱ نشان می دهد ايران در رتبه ۱۱۹ و بالاتر از روسيه، اسرائيل، ترکيه و بحرين قرار گرفته است.

در رتبه بندی اين گزارش که روز چهارشنبه در دسترس خبرگزاری ها قرار گرفته، رتبه اول به کشور ايسلند اختصاص يافته و پس از آن کشورهای نيوزيلند، ژاپن، دانمارک، جمهوری چک، اتريش، فنلاند، کانادا و نروژ قرار گرفته اند.

ايالات متحده آمريکا در رتبه ۸۲، بريتانيا در رتبه ۲۶، و چين در رتبه ۸۰ اين جدول قرار گرفته اند.

نتايج اين رتبه بندی نشان می دهد سال جاری ميلادی در مقايسه با سال پيش از آن يعنی سال ۲۰۱۰، کمتر روی صلح به خود ديده است. اين گزارش همچنين می گويد روند رو به رشد نظامی گرايی و تقويت نيروهای نظامی در ۱۵۳ کشور جهان که در اين فهرست آمده اند، افزايش يافته است.

شاخص صلح جهانی پنجمين سال معرفی اين فهرست را پشت سرمی گذارد. اين فهرست از ۲۳ شاخص داخلی و خارجی، اقتصاد و مهاجرت و سياست در قبال همسايگان و نيز حقوق بشر در اين رتبه بندی استفاده می کند. اين شاخص ها از سوی هياتی از نخبگان و کارشناسان آکادميک، تجار و بازرگانان و اعضای سازمان های صلح جهانی مشخص و اعلام می شود.

بررسی اين شاخص ها نشان می دهد حرکت آمارهای پيشرفت اقتصادی با دستاوردهای اجتماعی مانند دموکراسی و شفافيت و شفاف سازی مطابقت دارد و همسو است.

در صدر اين فهرست در سال پيش نيوزيلند قرار داشت که امسال جای خود را به ايسلند داده است. در ميان ۲۰ کشور برتر اين فهرست، ۱۴ کشور از اروپای مرکزی و غربی هستند. امسال برای نخستين بار کشورهايی از آسيا چون مالزی، به فهرست ۲۰ کشور نخست اين فهرست اضافه شده اند.

قطر با دو رتبه پيشرفت توانسته به ربته ۱۲ برسد که بالاترين جايگاه را در ميان کشورهای خاورميانه دارد. دومين کشور خاورميانه در بالای جدول و پس از قطر، کويت است که در مقام ۲۹ قرار گرفته است.

در انتهای اين فهرست و در جايگاه ۱۵۳، سومالی که درگيری های مختلفی در آن جريان دارد قرار گرفته و پيش از آن عراق، سودان، افغانستان و کره شمالی قرار دارند. روسيه در جايگاه ۱۴۷ است و پيش از آن پاکستان و اسرائيل قرار گرفته اند.

امسال در اين فهرست پنج کشور اريتره، گينه، قرقيزستان، نيجريه و تاجيکستان اضافه شده اند. اين فهرست کشورهايی که يا بالای يک ميليون تن جمعيت دارند يا بالای ۲۰ هزار کيلومتر مربع مساحت دارند از اين رو کشورهای در مقياس کوچکتر در اين فهرست جای نگرفته اند. در نتيجه در فهرست فعلی ۹۹ درصد جمعيت جهان و يا ۸۷ درصد از مساحت کره زمين لحاظ شده است.

شاخص صلح جهانی، با اشاره به اين که تعريف کردن شاخص های صلح کار بسيار دشواری است، نوشته که برای بررسی اين شاخص ها، تاثير کشورها در پايين آوردن تنش ها، روابط بهتر با همسايگان و کم کردن هرگونه تنش داخلی و خارجی موثرترين تعريف شاخص صلح بوده است.

در هر کشور، شاخص ها روند رو به رشد تنش، امنيت اقتصادی و اجتماعی و نيز گسترش صنايع نظامی، از شاخص های اساسی و اصلی بوده است.
XS
SM
MD
LG