لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

حمله معترضان به کاخ رياست جمهوری يمن، رئیس جمهور «زخمی شد»


نیروهای نظامی یمن در حال نظاره معترضان در صنعا در روز جمعه
نیروهای نظامی یمن در حال نظاره معترضان در صنعا در روز جمعه
گزارش‌ها حاکی است در حالی که نبرد شديدی ميان نيروهای دولتی با معترضان در صنعا، پايتخت يمن، جريان دارد، رئیس جمهور این کشور به همراه شش مقام دیگر در اثر حمله به کاخ رياست جمهوری زخمی شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز و خبرگزاری فرانسه، در جريان حمله مخالفان حکومت یمن علی عبدالله صالح، رئيس جمهور يمن، زخمی شده است.

در همین حال یک شبکه تلویزیونی متعلق به نيروهای اپوزيسيون یمن می‌گوید که رئيس جمهور در جريان حمله به کاخ ریاست جمهوری کشته شده است.

اما از سوی دیگر مقامات دولتی يمن در گفت‌وگو با خبرگزاری رويترز گفته‌اند که علی عبدالله صالح «سالم و سرحال است» و به زودی کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد در جريان حمله‌های روز جمعه به کاخ رياست جمهوری يمن، نخست وزير و رئيس پارلمان اين کشور هر دو زخمی شده و شماری از مقامات دولتی هم کشته شده‌اند.

شبه‌نظاميان قبايل وفادار به شيخ صادق الاحمر در سه روز گذشته در شمال و جنوب صنعا با نيروهای وفادار به دولت در حال مبارزه و درگيری هستند.

طارق الشامی، سخنگوی حزب کنگره ملی مردم و از طرفداران دولت یمن، گفت: «حمله‌هايی به مسجد محوطه رياست جمهوری شده و مقامات دولتی که برای نماز جمع شده بودند، آسيب ديده و زخمی شده‌اند.»

وی همچنين هشدار داده است که اعضای قبيله «احمر» خط قرمزها را زيرپا گذاشته و «تندروی کرده‌اند».

ساعاتی پيش از آن، نيروهای نظامی دولت راهی محل اقامت شيخ الاحمر شده بودند تا محل زندگی او را زير آتش بگيرند.

به گفته شاهدان عينی، شمال صنعا که محل زندگی شيخ الاحمر است شاهد نبرد سنگين ميان نيروهای دولتی و شبه‌نظامی است و دفتر خطوط هوايی «يمنيه» و نيز دفتر شبکه تلويزيونی «سهيل» که متعلق به شيخ الاحمر است، مورد حمله قرار گرفته و تخريب شده است.

در حالی که هنوز هيچ آمار دقيقی از آخرين تلفات منتشر نشده، درگیری‌ها در شهر تعز نیز برای چهارمين روز متوالی همچنان ادامه دارد.

دولت در حال بسيج کردن هواداران خود و فرستادن آنها به خيابان‌هاست و معترضان هم به حضور خيابانی خود به ويژه در روز جمعه و پس از مراسم نماز، ادامه می‌دهند.

در چند ماه گذشته و در جريان ناآرامی‌های يمن، تلاش شده تا راهی برای خروج علی عبدالله صالح از قدرت فراهم شود، ولی وی حاضر به ترک قدرت نيست و حتی به پيشنهاد نمايندگان شورای همکاری خليج فارس نیز عمل نکرد.

معترضان یمنی می‌گويند تا وقتی که علی عبدالله صالح از قدرت کنار نرود، به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
XS
SM
MD
LG