لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

القاعده ايمن الظواهری را به رهبری خود برگزید


ایمن الظواهری در کنار اسامه بن لادن
ایمن الظواهری در کنار اسامه بن لادن
گزارش‌ها حاکی است که گروه تروريستی القاعده، که پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن، به طور موقت سیف العدل را به رهبری برگزیده بود اکنون ايمن الظواهری، نفر دوم اين گروه به عنوان جايگزين اسامه بن‌لادن معرفی کرده است.

به گزارش شبکه تلويزيونی سی ان ان، آقای ظواهری که شهروند مصر است، بيش از دو دهه در کنار اسامه بن لادن، نقش مهم و اساسی در حرکت و جريان گروه تروريستی القاعده داشته است.

پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر انتخاب موقت سیف‌العدل، مرد شماره سه القاعده به جانشینی اسامه بن‌لادن منتشر شده بود.

اعلام خبر برگزیده شدن آقای ظواهری به رهبری القاعده که تاريخ مشخصی ندارد ولی فقط ماه جاری ميلادی، ماه ژوئن در آن آمده، روز پنجشنبه در منابع خبری مرتبط با القاعده منتشر شده است.

بر اساس اين گزارش‌ها، ايمن الظواهری گفته که برای حمايت از «آرمان‌های شهدا» و ادامه راه «مشروع اسامه بن‌لادن» به راه خود ادامه خواهد داد.

اسامه بن‌لادن ماه گذشته در جريان حمله نيروهای ويژه نظامی آمريکا در ایبت‌آباد پاکستان کشته شده و جنازه او در مکانی نامعلوم به اعماق دريا سپرده شد.

منابع خبری مرتبط با القاعده گفته‌اند ايمن الظواهری قصد دارد با به‌روز کردن استراتژی گروه القاعده «با گروه‌هايی مثل طالبان و ملا عمر که مقابل نيروهای ناتو مبارزه می‌کنند، پيمان نزديک‌تری برقرار کرده و حمايت بيشتری خواهد کرد ولی از پيمان و راه اصلی خود جدا نخواهد شد.»

بيانيه‌های منتسب به القاعده هيچ اشاره‌ای به موج نارضايتی‌های مردمی در کشورهای عربی خاورميانه و شمال آفريقا نکرده و درباره آن موضع نگرفته است.

در این زمینه «پل کروکشنک» کارشناس امور تروريسم به شبکه سی ان ان گفت: «کار الظواهری بسيار سخت خواهد بود چرا که جذبه اسامه بن‌لادن را ندارد.»

به گفته وی اسامه بن‌لادن توان برانگيختن انگيزه طرفدارانش را داشت و فقط در فکر نيرو جمع کردن نبود اما ايمن الظواهری چنين توانايی ندارد.»

«فيل ماد» مأمور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، نیز به سی‌ان‌ان گفت که «الظواهری به اندازه بن‌لادن از احترام گروهی و عمومی القاعده برخوردار نیست. کسی از او سابقه کار گروهی خوب نديده و سخت بتواند با ديگر اعضای گروه رابطه‌ای داشته باشد.»

ايمن الظواهری متولد شهر قاهره است و در رشته پزشکی درس خوانده و از پايه‌گذاران جنبش جهاد اسلامی مصر است. الظواهری در زمان اشغال افغانستان توسط نيروهای اتحاد جماهير شوروی سابق، در کنار اسامه بن‌لادن به جنگ با نيروهای شوروی مشغول بود.

در سال‌های ۱۹۹۰، گروه جنبش جهاد اسلامی مصر به مقابله خود با دولت وقت حسنی مبارک در مصر ادامه دارد ولی در سال ۱۹۹۸ با القاعده يکی شده و الظواهری در پيامی که به روزنامه عربی الحيات فرستاد، به آمريکايی‌ها هشدار داد.

سه روز پس از آن پيام و در تاريخ هفتم آگوست، حمله‌های انتحاری در سفارتخانه‌های آمريکا در نايروبی کنيا و دارالسلام تانزانيا انجام شد که به کشته شدن ۲۲۴ تن منتهی شد.

پليس فدرال آمريکا، اف بی آی، معادل مبلغی را که برای دستیابی به اطلاعات منتهی به دستگیری اسامه بن‌لادن تعيين کرده بود، برای دستگيری آقای ظواهری نیز معين کرده و گفته است که به کسی که گزارش موثق از محل اختفای او دهد، ۲۵ ميليون دلار جايزه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG