لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

روز جهانی کارگر در تهران؛‌ «اعتراض به قراردادهای موقت کار»


مراسم روز جهانی کارگر روز شنبه، یازدهم اردیبهشت، با راهپیمایی هزاران کارگر در تهران برگزار شد. این راهپیمایی با فراخوان خانه کارگر،‌ از تشکل های رسمی کارگری، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، شرکت کنندگان در این راهپیمایی با در دست داشتن پلاکاردها و پارچه‌ نوشته‌هایی خواستار اصلاح قراردادهای موقت کار، حمایت از کالاهای ایرانی وعملیاتی شدن تولید و اقتصاد مقاومتی، توجه به مطالبات صنفی کارگران و معلمان و به رسمیت شناخته شدن حق آزادی فعالیت‌های صنفی کارگری شدند.

در این مراسم، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، با طرح این پرسش که چرا در کشور اسلامی ایران، «باید شاهد نابسامانی‌ها در حوزه روابط کار بود»،‌ افزود: «چرا تعیین مزد مکفی برای نیروی کار با موانع جدی روبه‌رو است؟»

او با اعلام اینکه حداقل‌ها از نیروی کار گرفته شده است،‌ گفت‌: «شاهد دور بطلان در روابط کار در تأمین اجتماعی هستیم، نه شاهد امنیت شغلی و تأمین معاش بازنشستگان. کجای دنیا نیروی کار ۱۵ یا ۱۷ ساعت کار می‌کند ولی جزو دهک‌های پایین جامعه است».

پیشتر به گزارش خبرگزاری مهر، دستمزد ماهانه کارگران تنها حدود ۱۰ روز نیازهای آنان و خانواده هایشان را تامین می کند.

به نوشته ایلنا، حسن صادقی با اشاره به اینکه به توصیف وی، «دولت‌ها هرگز خود را متعهد به اجرای وظایفی که در قبال کارگران داشته‌اند، ندانسته‌اند»، گفت: «انتظار داریم دولت روحانی با زبان خوش‌تری با ما سخن بگوید. به عنوان نمونه گرچه به رسمیت شناختن حق راهپیمایی بدون مجوز برای کارگران قابل تقدیر است اما کافی نیست».

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری خواستار آن شد که نگاه به کارگران «توأم با تکریم و حفظ جایگاه نیروی کار» و «تحول در نظام مزدی» شد.

او در ادامه قراردادهای موقت کار را «برده‌داری» توصیف کرد و از اینکه وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی جلوی این برده‌داری نوین را نمی‌گیرد،‌ انتقاد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها در ایران، بین ۸۵ تا ۹۰ درصد کارگران دارای قرارداد موقت کار هستند.

به گفته فعالان و تشکل‌های کارگری، کارگرانی که در چارچوب قرارداد موقت کار می‌کنند، فاقد امنیت شغلی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این مورد خواستار نظام‌مند شدن قراردادهای موقت شد.

حسن صادقی همچنین درباره مشکلات حوزه بازنشستگی گفت: دولت‌ها به توصیف او، با بی‌توجهی زمینه ورشکستگی تأمین اجتماعی را فراهم آورده‌اند.

وی هشدار داد که در صورت حل نشدن مشکلات صندوق‌های بیمه‌ای کارگران،‌ بزرگ‌ترین چالش سال ۱۴۰۰، بحران تأمین اجتماعی و صندوق‌های بیمه‌ای خواهد بود.

آقای صادقی همچنین اعلام کرد که در صورت بی‌توجهی به مطالبات کارگران، تجمعی در مقابل مجلس برگزار خواهد شد.

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و نماینده مجلس، نیز در این مراسم با اشاره به انعقاد قراردادهای موقت و حجمی گفت که کارگران خواستار برخورداری از امنیت شغلی هستند.

بازداشت چند ساعته دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد تهران

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، روز شنبه از بازداشت چند ساعته دو تن از اعضای خود در مراسم روز جهانی کارگر که از سوی خانه کارگر برگزار شده بود،‌خبر داد.

به نوشته سایت این تشکل کارگری، تعدادی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در این مراسم با شعارهای مستقل شرکت کردند و پلاکاردهایی با آرم سندیکا و با شعارهای «دستمزد عادلانه حق مسلم ماست»، «کارگر زندانی آزاد باید گردد» و «سندیکا حق مسلم ماست» در دست داشتند.

بر اساس این گزارش، مأموران پلیس امنیت با جمع آوری پلاکاردها، رسول طالب مقدم و ناصر محرم‌زاده، دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ را بازداشت و پس از پایان مراسم روز کارگر آزاد کردند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه با تأکید بر این موضوع که گردهمایی و اعتراض در روز جهانی کارگر را حق مسلم همه کارگران می‌داند،‌ آنچه را «برخوردهای پلیسی، امنیتی و قضایی با شرکت‌کنندگان در مراسم روز جهانی کارگر» نامید، محکوم کرد.

پیش از این نیز اتحادیه آزاد کارگران ایران و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری خبر داده بودند که شماری از اعضای این دو تشکل در سنندج به دستگاه‌های امنیتی و انتظامی احضار شده و به آنان گفته شده حق برگزاری مراسم روز جهانی کارگر را ندارند.

در سال‌های گذشته نیز، تعداد زیادی از اعضای تشکل‌های کارگری در تهران و چند شهر دیگر ایران در آستانه روز جهانی کارگر و یا در جریان مراسم این روز بازداشت و زندانی شده بودند.

XS
SM
MD
LG