لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

آمریکا: عملیات جدید در شرق موصل در روزهای آینده آغاز می‌شود


در مرحله جدید جنگ در موصل نیروهای آمریکایی نقش فعال‌تری را ایفا خواهند کرد
در مرحله جدید جنگ در موصل نیروهای آمریکایی نقش فعال‌تری را ایفا خواهند کرد

خبرگزاری رویترز به نقل استوارت جیمز، فرمانده عملیاتی ارتش آمریکا در موصل، نوشت که نیروهای عراقی تهاجم جدید خود علیه شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) در داخل این شهر را در روزهای آینده آغاز خواهند کرد.

سرهنگ استوارت جیمز در گفت‌وگویی اختصاصی با رویترز که شامگاه یکشنبه انجام شده و روز دوشنبه مخابره شده است، همچنین خبر داده که در مرحله جدید از عملیات دو ماهه آزادسازی موصل، نیروهای آمریکایی به خطوط جبهه نزدیک به این شهر اعزام می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عملیات موصل با شرکت یکصد هزار نیروی عراقی، پیشمرگان کرد و شبه نظامیان شیعه، بزرگترین عملیات زمینی در عراق از زمان اشغال این کشور توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، در مرحله جدید جنگ در موصل، نیروهای آمریکایی از زمان خروج رسمی از خاک عراق در سال ۲۰۱۱ میلادی، فعال‌ترین نقش را ایفا خواهند کرد.

واحدهای نیروی مخصوص ارتش عراق تاکنون یک چهارم شهر موصل را تصرف کرده اند ولی پیشروی آنها در داخل شهر کند و دشوار بوده است. در ماه دسامبر، آنها طبق برنامه از پیش تعیین شده عملیات خود را متوقف کردند.

در این میان، دو هفته پیش و به دنبال تلفات شدیدی که در ضد حمله گروه حکومت اسلامی به نیروهای عراقی وارد شد، واحدی متشکل از چند هزار نیروی پلیس با تجهیزات سنگین از جبهه های جنوبی به شرق موصل انتقال یافت.

مستشاران آمریکایی به عنوان بخشی از نیروهای ائتلاف بین المللی که علاوه بر حملات هوایی به مواضع گروه حکومت اسلامی، آموزش ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش عراق را به عهده دارند، اکنون با نیروی پلیس و واحدهای ضربتی وزارت کشور همکاری نزدیکی خواهند داشت.

فرمانده عملیاتی ارتش آمریکا که در جبهه جنوب شرقی موصل با ارتش عراق همکاری می‌کند، به رویترز گفته است: «ما مشغول آمادگی برای نفوذ در عمق بخش‌های شرقی شهر موصل هستیم و در روزهای آینده، استقرار نفرات و تسلیحات در مناطقی در عمق محلات شرقی موصل انجام خواهد شد».

در چنین حالتی، نیروهای آمریکایی نیز در داخل موصل وارد عملیات خواهند شد و در معرض خطر بیشتری قرار خواهند گرفت. اما سرهنگ استوارت جیمز ميزان خطر برای نيروهای آمريکايی را «ناچيز» توصيف کرد.

بر اساس این گزارش، طی ۱۵ ماه گذشته، سه نظامی آمريکايی در شمال عراق کشته شده اند.

این فرمانده آمریکایی گفته است: «سرعت مرحله آینده عملیات در جبهه های شرقی موصل به مقاومت نیروهای گروه حکومت اسلامی بستگی خواهد داشت.»

او اضافه کرده: «اگر در روز اول موفقیت زیادی کسب کنیم و ابتکار عمل را در دست بگیریم ممکن است عملیات خیلی سریع پیش برود. ولی اگر آنها بتوانند در برابر تهاجم ما مقاومت کنند مسلما بهترین شرایط برای عملیات نفوذ در شهر نخواهد بود و پیشروی ما ممکن است طولانی‌تر شود.»

ادغام بیشتر پرسنل آمریکایی در واحدهای ارتش عراق که به گفته فرماندهان آمریکایی تاکنون بی سابقه بوده است، به هماهنگی در کنترل تحرکات دشمن، حملات هوایی و جابجایی نیروها کمک خواهد کرد.

سرهنگ استوارت جیمز در این زمینه یادآور شده «این موضوع به درک ما از شرایط و موقعیت جبهه‌ها کمک خواهد کرد. پرسنلی که در عملیات زمینی شرکت می‌کنند بهتر از هر کسی شرایط را متوجه خواهند شد و در هماهنگی عملیات و جابه‌جایی و استقرار نیروها نقش مهمی ایفا خواهند کرد.»

خبرگزاری رویترز اشاره کرد که موصل بزرگترین شهری است که در تصرف نیروهای گروه حکومت اسلامی قرار دارد و سقوط آن «خلافت» خود خوانده این گروه را نابود خواهد کرد. اما پیکارجویان این گروه کماکان می‌توانند به روش‌های جنگ چریکی و طراحی عملیات و حملات در غرب عراق ادامه دهند.

موصل با حدود دو میلیون تن جمعیت که اکثر آنها هنوز ساکن این شهر هستند، از نظر قومی و مذهبی، ترکیب متنوعی دارد. رود دجله این شهر را به دو بخش تقسیم می کند. بازار، محلات قدیمی و خیابان‌ها و کوچه‌های باریک در بخش غربی شهر واقع شده‌اند که هنوز نیروهای عراقی نتوانسته‌اند وارد آن شوند.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، گفته بود تا پایان سال ۲۰۱۶ شهر موصل آزاد خواهد شد ولی اکنون تحقق چنین وعده ای بعید است.

فرماندهان ارتش عراق می‌گویند دلیل کند شدن پیشروی آنها حفاظت از جان غیرنظامیان بوده است. در عین حال شرایط جوی نامطلوب نیز روی این عملیات که به شدت به تجسس و حملات هوایی تکیه دارد، تأثیر گذاشته است.

XS
SM
MD
LG