لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه برای بازپس گیری شهر «رقه»


جهان شیخ احمد، از سخنگویان نیروهای دموکراتیک سوریه
جهان شیخ احمد، از سخنگویان نیروهای دموکراتیک سوریه

نیروهای دموکراتیک سوریه روز یکشنبه ۱۶ آبان اعلام کردند که عملیاتی را برای بازپس‌گیری شهر رقه در سوریه، پایتخت گروه دولت اسلامی (داعش) آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای دموکراتیک سوریه که از پشتیبانی آمریکا برخوردارند، عملیات بازپس گیری رقه را «خشم فرات» نامیده‌اند.

عملیات این نیروها که شامل گروه‌های مسلح کرد و عرب سوریه است، در زمانی آغاز شده که عملیات نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری شهر موصل از گروه دولت اسلامی در جریان است.

بیش از دو هفته است که ارتش عراق همراه پیشمرگه‌های اقلیم کردستان و شبه نظامیان شیعه، عملیات بازپس گیری موصل در شمال عراق را آغاز کرده‌اند. این عملیات از پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار است.

به نوشته رویترز، عملیات بازپس‌گیری شهر رقه نیز از حمایت هوایی آمریکا برخوردار خواهد بود.

پیشتر ژنرال استیون تاون سند، فرمانده ستاد مشترک عملیات نیروهای آمریکایی، روز پنجم آبان گفته بود یگان‌های مدافع خلق سوریه، عضو نیروهای دموکراتیک، در عملیات منزوی کردن گروه دولت اسلامی در شهر رقه، در سوریه مشارکت خواهند داشت.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، نیز روز چهارم آبان گفته بود که ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده برای بازپس‌‌گیری شهر رقه آماده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا از یگان‌های مدافع خلق سوریه به عنوان متحد خود در جنگ علیه گروه حکومت اسلامی نام می‌برد اما آنکارا این نیروی نظامی را به دلیل آنچه داشتن ارتباط با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) می‌نامد، گروهی تروریستی توصیف می‌کند.

عملیت برای باز پس‌گیری رقه در شرایطی آغاز شده که نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه، روز یازدهم آبان گفته بود: آنکارا خواهان آغاز عملیات علیه رقه، پس از آزادسازی موصل است.

او افزوده بود: به لحاظ نظامی و استراتژیک، بهتر است پس از پایان آزاد سازی موصل و عملیات «سپر فرات»، حمله به رقه آغاز شود.

پیشتر نیز رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز ششم آبان گفته بود که در مکالمه تلفنی اخیرش با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به او گفته است که نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت آنکارا، در ادامه عملیات خود در شمال سوریه، به سوی رقه پیشروی خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG