لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

نارضایتی متقابل اوکراین و روسیه از مذاکرات میلان


ويکتور پوروشنکو،‌ رئيس جمهوری اوکراين، روز جمعه گفت که پس از مذاکراتش با همتای روس خود و نيز رهبران اتحاديه اروپا، به حل بحران اوکراين اميدوار نيست.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای پوروشنکو که با صدراعظم اتريش ديدار می کرد،‌ گفت: «من زياد خوش‌بين نيستم.»

روسای جمهوری اوکراين و روسيه و رهبران آلمان، فرانسه، بريتانيا، ايتاليا و اتحاديه اروپا صبح روز جمعه در حاشيه اجلاس رهبران آسيا – اروپا در شهر ميلان در ايتاليا ديدار کردند.

اين مذاکره با هدف تقويت آتش‌بس در شرق اوکراين صورت گرفت.

بحران در شرق اوکراين در زمستان سال گذشته آغاز شد که شورشيان هوادار روسيه استقلال خود را از اوکراين اعلام کردند.

پيش از آن، شبه جزيره کريمه از اوکراين اعلام استقلال کرده و روسيه آن را به خاک خود الحاق کرده بود.

درگيری ها در شرق اوکراين تاکنون بيش از ۳۶۰۰ کشته برجای گذاشته است. در اين منطقه از حدود يک ماه و نيم پيش آتش‌بسی برقرار شده است که هم کي‌یف و هم جدايی‌طلبان ادعا کرده‌اند که طرف مقابل آن را نقض کرده است.

در همين حال،‌ کرملين روز جمعه نشست ميلان را سرشار از سوء‌تفاهم و عدم موافقت توصيف کرد.

اين در حالی بود که به نوشته رويترز، ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، پس از ديدار با همتای اوکراينی خود آن را خوب و مثبت ارزيابی کرده بود.

بر اساس اين گزارش،‌ دميتری پسکوف، سخنگوی کرملين، با «ريختن آب سرد بر روی اميدواری ها به نتايج نشست ميلان» گفت: «مذاکرات واقعا دشوار و سرشار از سوء تفاهم و عدم موافقت بود. با اين حال،‌ تبادل نظر ميان طرفين در جريان است.»

همچنين به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پسکوف گفت: «‌متاسفانه برخی از شرکت کنندگان در نشست نشان دادند که آمادگی درک واقعيت در شرق اوکراين را ندارند.»

ماتئو رنزی، نخست وزير ايتاليا و ميزبان نشست ميلان، نيز گفت که گرچه پيشرفت‌هايی به دست آمده اما اختلافات اساسی زيادی باقی مانده است. با وجود این او افزود که نظر واقعا مثبتی به مذاکرات دارد.

ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، نيز نشست ميلان را بسيار مثبت ارزيابی کرد و افزود: «ولاديمير پوتين آشکارا گفت که خواستار اوکراين تقسيم‌شده نيست.»

اما به گزارش خبرگزاری روسی ريانووستی، هرمان وان رومپی، رئيس شورای اتحاديه اروپا، گفت که راه حل سياسی برای درگيری اوکراين پيدا نشده است.

اتحاديه اروپا و آمريکا تاکنون تحريم های اقتصادی شديدی را عليه روسيه به دليل آن چه دخالت مسکو در امور داخلی اوکراين ناميده اند،‌ به اجرا گذاشته اند. اما روسيه دخالت در امور اوکراين را رد می‌کند.

در همين حال،‌ مذاکرات دوجانبه ولاديمير پوتين با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان،‌ در ميلان از پيشرفت اندکی برخوردار بود.

به گفته کرملين، با اين همه،‌اختلاف نظر جدی دو طرف همچنان به جای خود باقي است. در اين گزارش اشاره ای به اين اختلاف نظر ها نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها،‌ پايان دادن به اختلافات بر سر متوقف شدن صادرات گاز از روسيه به اوکراين نيز يکی ديگر از محورهای مذاکرات در ميلان بود.

روسيه می گويد اوکراين بايد پنج ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار به خاطر واردات گاز از آن کشور بپردازد و در غير اين صورت، صادراتش به آن کشور را قطع خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اين موضوع مايه نگرانی اتحاديه اروپا از بروز مشکلات انرژی برای کشورهای عضو اين اتحاديه شده است.

بر اساس گزارش ها، ‌خوزه مانوئل باروسو،‌ رئيس کميسیون اروپايی، اعلام کرد که مقام های اوکراين، روسيه و اتحاديه اروپا به زودی در بروکسل برای حل اين اختلافات ديدار خواهند کرد.

به نوشته ريانووستی، قرار است اين ديدار با هدف کاهش مشکلات احتمالی برای ترانزيت گاز روسيه به اروپا از طريق اوکراين چهار روز ديگر برگزار شود.

XS
SM
MD
LG