لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

برنامه ریزی سازمان های یهودی برای اعتراض به احمدی نژاد


محمود احمدی نژاد قرار است روز دوم مهر مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند. (عکس: epa)
محمود احمدی نژاد قرار است روز دوم مهر مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند. (عکس: epa)

سازمان های مهم و با نفوذ يهودی در آمريکا به برنامه ديدار گروه های مسيحی با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، در نيويورک، اعتراض کرده اند.


محمود احمدی نژاد قرار است برای شرکت در نشست ساليانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روزهای آينده به نيويورک سفر کند. موعد سخنرانی او، روز دوم مهر تعيين شده است.


سازمان های مهم يهودی آمريکايی در اعتراض خود اعلام کرده اند که اقدام سازمان های مسيحی برای ترتيب دادن ضيافت شام برای محمود احمدی نژاد «غير قابل تحمل» است، و خواستار لغو اين ضيافت شده اند.


دو سازمان مسيحی که از رييس جمهوری اسلامی ايران برای ضيافت شام دعوت کرده اند، «کواکرز» و «منونايت» نام دارند. دعوت شام آنها از محمود احمدی نژاد برای چهارم مهر است.


افراد اين دو گروه سال گذشته نيز در جريان دومين سفر محمود احمدی نژاد به نيويورک، که آن هم برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت، مراسمی را در يک کليسای نيويورک برای وی برگزار کردند.


ايبراهام فورمن، رييس سازمان يهودی «ضد افترا» در يک بيانيه رسمی در آمريکا نوشت: «احمدی نژاد، فردی است که از کشتار يهوديان و نابودی اسرائيل سخن می گويد، و قبل از او، فردی مانند هيتلر نيز همين فراخوان ها را می داد، ولی جهانيان او را جدی نگرفتند.»


  • «احمدی نژاد، فردی است که از کشتار يهوديان و نابودی اسرائيل سخن می گويد، و قبل از او، فردی مانند هيتلر نيز همين فراخوان ها را می داد، ولی جهانيان او را جدی نگرفتند».
ايبراهام فورمن، رييس سازمان يهودی «ضد افترا»

آقای فورمن نوشت: مسيحيت نماد مهر و آشتی است، اما احمدی نژاد رفتارهای متضاد با مهر و آشتی را نمايندگی می کند. او نماد خشونت است. او تماميت خواهی است که از رسم و راه خرد ورزی به دور است و هيچ بويی ازمسالمت نبرده است.


رئيس سازمان «ضد افترا» خطاب به سازمان های مسيحی «کواکرز» و «منونايت» نوشت: «دعوت از احمدی نژاد به هدف و تلاش شما برای برقراری صلح و همزيستی مسالمت جويانه اقوام لطمه می زند.»


سازمان «ضد افترا» در سال ۱۹۱۳ تاسيس شد و بخشی از موسسات «بنی بريت»، «فرزندان اتحاد» يهوديان است.


ازسوی ديگر، خانم مورين شائو، يکی از روحانيون زن مسيحی عضو اين دو سازمان، گفت که «وخامت مناسبات ايران و آمريکا به جايی رسيده که انجام چنين ديدارهايی را ضروری کرده است.»


ازسوی ديگر، سازمان های يهودی آمريکايی برنامه های اعتراضی از جمله راهپيمايی عليه حضور محمود احمدی نژاد ترتيب داده اند.


سال گذشته نيز سازمان های يهودی آمريکايی اعتراضات وسيعی را هنگام اقامت ريس جمهوری اسلامی ايران در نيويورک سازمان دادند که خانم تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل، سخنران اصلی آن مراسم بود.


اسرائيل ازچند هفته قبل، از دبيرکل سازمان ملل متحد خواسته بود محمود احمدی نژاد را «عنصر نامطلوب» اعلام کند و از او دعوت نکند.


دانی گيلرمن، سفير اسرائيل در سازمان ملل متحد، در آخرين هفته کار ديپلماتيک خود، از دولت آمريکا نيز درخواست مشابهی به عمل آورد و از وزارت امور خارجه آمريکا خواست به رييس جمهوری اسلامی ايران رواديد ورود ندهد.


چنين درخواستی در گذشته ازسوی اسرائيل از آمريکا در قبال دو سفر پيشين وی به نيويورک به عمل نيامده بود.


به گزارش خبرگزاری های ایران، آمریکا تا روز شنبه، ویزای آقای احمدی نژاد را صادر نکرده است.


دعوت نامه برای اعضای یک گروه کوچک یهودی


روزنامه های اسرائيلی اعلام کردند: در برخی دعوت نامه ها که از سوی دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل متحد برای افرادی در آمريکا جهت ملاقات با محمود احمدی نژاد هنگام اقامت او در نيويورک ارسال شده، از يهوديان گروه «نتوره ی کارتا» نيز برای ديدار ديگری با او دعوت به عمل آمده است.


اين يهوديان، کسانی هستند که در سه سال گذشته نيز چند بار به ايران دعوت شدند و با رييس جمهور و ساير مقامات مختلف جمهوری اسلامی ايران ديدار کردند و نيز سفری به اصفهان برای آنها ترتيب داده شده بود.


محمود احمدی نژاد در دو سفر پيشين خود به سازمان ملل متحد نيز با هياتی چند نفره از گروه «نتوره ی کارتا» ديدارکرد.


گروه «نتوره ی کارتا» بر اين باور است که کشور اسرائيل نبايد اکنون وجود داشته باشد، و تنها هنگامی که مسيح موعود يهوديان، ظهورمی کند، کشوراسرائيل بايد تشکيل شود و تا آن زمان، نبايد اسرائيل را به رسميت شناخت. به همين دليل، اين گروه، دوستی نزديکی نيز با ياسر عرفات داشت.


شمار اعضای اين گروه تنها چند صد نفر در جهان است و شمار معدودی از اعضای آن نيز که در اسرائيل هستند، شناسنامه و گذرنامه اسرائيلی نگرفته اند.


ديدارهای سال های گذشته نمايندگان اين گروه با رييس جمهوری اسلامی ايران موجب شد که تمامی گروه های ديگر يهوديان آنها را تحريم کنند و حتی از ثبت نام فرزندان آنها در مدارس يهودی خودداری کنند.


درسوئيس و نيويورک نيز برای اعضای اين گروه، مشکلات بزرگی بوجود آمد و همسر رهبر اصلی گروه که با محمود احمدی نژاد در برابر دوربين ها روبوسی کرده بود، از او جدا شد و اين ماجراها به جنجال رسانه ای تبديل شد.


رسانه های اسرائيلی گفته اند که «هسته سر سخت گروه نتوره ی کارتا عليرغم همه انتقادهای يهوديان از آنها، در نظر دارد در زمان اقامت احمدی نژاد در نيويورک، دوباره با او ديدار کند.»


XS
SM
MD
LG