لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

احمدی نژاد و شرکت در بحث «اتحاد يهوديان عليه صهيونيسم»


محمود احمدی نژاد قرار است پنجشنبه شب با گروهی از رهبران مذهبی مسيحی ديدار کند.(عکس:epa)
محمود احمدی نژاد قرار است پنجشنبه شب با گروهی از رهبران مذهبی مسيحی ديدار کند.(عکس:epa)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، چهارشنبه شب در هتل منهتن نيويورک، ميزبان گروهی از يهوديان تندرويی بود که مخالف تشکيل کشور مستقل اسراييل هستند.


اين ديدار در چهارچوب ديدارها با افراد و گروه هايی انجام می گيرد که او پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، انجام داده است: ايرانی الاصل يا غير ايرانی، مسلمان، مسيحی يا يهودی.


محمود احمدی نژاد همچنين قرار است پنجشنبه شب با گروهی از رهبران مذهبی مسيحی ديدار کند و اين خبر، نگرانی برخی گروه های محافظه کار آمريکايی را برانگيخته است.


از جمله گروهی از حقوقدانان آمريکايی به نام «مرکز حقوق و عدالت» به ملاقات پنجشنبه شب رييس جمهور ايران با برخی رهبران مسيحی اعتراض کرده اند.


«آيا همه ما را يک خدا نيافريده است؟» عنوان بحث رييس جمهوری اسلامی ايران در ديدار پنجشنبه شب با برخی رهبران مسيحی است که اين جلسه، البته يک عنوان فرعی هم دارد: «اهميت همکاری اديان برای صلح».


شرکت در بحث «اتحاد يهوديان عليه صهيونيسم»


احتمال دیدار گروهی از رهبران مذهبی مسيحی با محمود احمدی نژاد، نگرانی برخی گروه های محافظه کار آمريکايی را برانگيخته است.

محمود احمدی نژاد، چهارشنبه شب در هتل منهتن نيويورک، ميزبان گروه یهودی «نتوره ی کارتا» بود که جمعيت بسيار اندکی دارند و در ميان گروه های سياسی – مذهبی يهوديان در جهان، دسته ای حاشيه ای محسوب می شوند.


رهبران اين گروه بنيادگرای يهودی، تاکنون چند بار ميهمان رييس جمهوری اسلامی ايران در تهران بوده اند و چهارشنبه شب، بحثی را با همفکری محمود احمدی نژاد شکل دادند که عنوانش بود: «اتحاد يهوديان عليه صهيونيسم».


آقای احمدی نژاد يک روز پس از آنکه به اظهارات «يهودی ستيزانه» متهم شد و در کنفرانس خبری اش با خبرنگاران اسراييلی حرف نزد، با رهبران گروه «نتوره ی کارتا» دور يک ميز نشست.


رييس جمهوری اسلامی ايران در جمع رهبران سياهپوش «نتوره ی کارتا» جنبش صهيونيزم را عامل «فساد بر زمين» توصيف کرد.


وی که در کنفرانس خبری اش، از آمادگی برای ملاقات علنی با رهبران آمريکا خبر داده بود، در يکی دو روز اخير، صرفا با افراد و رهبران گروه های حاشيه ای ملاقات می کند.


يک سال پس از آنکه دانشجويان در دانشگاه کلمبيا، محمود احمدی نژاد را مورد انتقاد شدید قرار دادند، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه، پيش از ديدار با يهوديان نتوره ی کارتا، بار ديگر، ميهمان حدود ۴۰۰ تن از دانشجويان و استادان دانشگاه های آمريکا در هتل «هايات» بود.


به نوشته روزنامه «نيويورک سان»، اين جمع دانشگاهی، پذيرايی گرمی از محمود احمدی نژاد کردند و طرفين در اين ديدار درباره مسايل متفاوتی از سياست خارجی آمريکا تا برنامه هسته ای و پرونده حقوق بشر ايران گفت و گو کردند.


البته رييس جمهوری اسلامی ايران، پس از سخنرانی اش در سازمان ملل متحد، در هتل هايات ميزبان جمع محدودی از استادان عالی رتبه دانشگاه های آمريکا بود. استادان دانشگاه هاروارد مانند گراهام آليسون و حسن عباس، گری سيک، از دانشگاه کلمبيا و جيمز والش از دانشگاه ام آی تی.


جيمز والش که در سه سال اخير، هر زمان که محمود احمدی نژاد به نيويورک رفته، در چنين جلساتی بوده است، پس از شام ميهمانی سه شنبه شب گفت: آقای احمدی نژاد «نسبت به سال های قبل، بيشتر به يک دولتمرد شبيه بود. او آماده تر از سال های قبل بود و با اعتماد به نفس بيشتر. و حتی جوک می گفت.»


XS
SM
MD
LG