لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

اعراب خلیج فارس و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس.(عکس:AFP)
سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس.(عکس:AFP)

مقامات دولت های عربی خليج فارس ترديدی ندارند که مناسبات نزديک اين دولت ها با آمريکا، فارغ از اينکه کدام نامزد مقام رياست جمهوری آمريکا را دردست بگيرد، به گرمی ادامه خواهد يافت.


به گزارش خبرگزاری « فرانسه»، اما بسياری از مردم عادی ساکن اين کشورها که متاثر از ضرورت های ديپلماتيک نيستند، تمايل خود برای پيروزی باراک اوباما و رسيدن اولين فرد سياهپوست به مقام رياست جمهوری آمريکا را پنهان نمی کنند.


عبدالعزيز محمد، يک شهروند ۵۰ ساله قطری، می گويد:« همه مردم قطر بدون استثنا طرفدار پيروزی اوباما هستند. ما احساس می کنيم که او به مردم عادی نزديک تر است. او رنگين پوست است و مسائلی مثل عدالت و مساوات بين مردم را درک می کند.»


طاهره شريف، يک کارشناس کامپيوتر اهل بحرين، می گويد:« به اعتقاد من، اوباما مسايل مردم عادی را می فهمد و نژادپرست نيست.»


احمد رشيد الافضان، يک تاجر اهل عربستان سعودی، نيز گفت:« مسلما ما طرفدار پيروزی اوباما هستيم. ما می خواهيم در دولت آمريکا يک تغيير جدی ايجاد شود. دولت قبلی در هشت سال حکومتش، با اشغال عراق شروع کرد و با بحران مالی بين المللی، کارش را پايان داد. اين وضع بايد تغيير کند.»


مقامات دولتی کشورهای عربی خليج فارس از اظهار نظر رسمی در اين مورد امتناع می کنند و آن را دخالت در سياست داخلی آمريکا می دانند.


  • « بسياری از مردم عادی ساکن اين کشورها که متاثر از ضرورت های ديپلماتيک نيستند، تمايل خود برای پيروزی باراک اوباما و رسيدن اولين فرد سياهپوست به مقام رياست جمهوری آمريکا را پنهان نمی کنند.»
خبرگزاری فرانسه

يکی از اين مقامات بدون ذکر نام خود می گويد: برای مردم عادی طبيعی است که از زاويه احساسات خود طرفدار يکی از نامزدها باشند، ولی برای دولت های عربی، يک امر مسلم است و آن اينکه فارغ از اينکه کدام نامزد به کاخ سفيد راه يابد، مناسبات ما با دولت آمريکا به شکل حسنه ای ادامه خواهد يافت.


او افزود:« گذشته از روابط اقتصادی و مناسبات سياسی نزديک، همکاری و توافق های امنيتی و نظامی بسيار مهمی بين آمريکا و دولت های عربی خليج فارس وجود دارد.»


اين مقام اضافه کرد که اين همکاری های نظامی – امنيتی که در شکل استقرار نظاميان آمريکا در منطقه و يا استفاده آنها از پايگاه های نظامی کشورهای عربی است به قوت خود باقی خواهد ماند، چون منافع هر دو طرف را تضمين می کند.


يک مقام دولتی عربستان سعودی نيز تاکيد کرد که مناسبات نزديک بين آن کشور و دولت آمريکا فارغ از نتيجه انتخابات رياست جمهوری ادامه خواهد يافت، چون مناسباتی است تاريخی که تاکنون در طول زمامداری روسای جمهوری مختلف از حزب دموکرات يا جمهوری خواه ادامه يافته و رو به بهبود بوده است.


وی افزود: « ما مطمئن هستيم که مناسبات عميق و نياز شديد دو طرف به يکديگر آنقدر نيرومند است که رييس جمهوری آينده آمريکا را نيز ناگزير به ادامه اين مناسبات خواهد کرد.»


ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، ممکن است اولين رهبر کشورهای عربی خليج فارس باشد که با رييس جمهوری آينده آمريکا ملاقات خواهد کرد. وی قرار است در اجلاس رهبران کشورهای ثروتمند و اقتصادهای رو به رشد که ۱۵ نوامبر در واشينگتن برگزار خواهد شد، شرکت کند.


شاهزاده سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت پادشاه سعودی از انجام چنين ملاقاتی استقبال خواهد کرد، ولی خود پيشنهاد دهنده برگزاری اين ديدار نخواهد بود.


يک مقام دولت بحرين نيز اظهار اطمينان کرد که رييس جمهوری آينده آمريکا به معاهدات و تعهدات امنيتی آن کشور در قبال حفظ ثبات در خليج فارس وفادار خواهد بود، چون به گفته او، ثبات در اين منطقه، در درجه اول، تامين کننده منافع خود آمريکا است.


اما اين مقام بحرينی افزود:«سياستمداران منطقه خليج فارس در کل، جمهوری خواهان را در کاخ سفيد ترجيح می دهند، شايد به اين خاطر که خود آنها نيز ديدگاه های محافظه کارانه دارند، ولی مهمتر از آن اين است که رهبران عرب منطقه خليج فارس با سياست های جمهورخواهان آشنايی و تناسخ بيشتری دارند.»


آيد المنا، تحليلگر امور سياسی در کويت، می گويد آقای اوباما در ميان مردم عادی منطقه محبوبيت بيشتری دارد، ولی درعالم واقع، يک رييس جمهور جمهوری خواه بهتر می تواند دو خطر عمده برای کشورهای عربی خليج فارس، يعنی ايران و اسلام گرايی افراطی را در منطقه، کنترل کند.


  • «سياستمداران منطقه خليج فارس در کل، جمهوری خواهان را در کاخ سفيد ترجيح می دهند، شايد به اين خاطر که خود آنها نيز ديدگاه های محافظه کارانه دارند، ولی مهمتر از آن اين است که رهبران عرب منطقه خليج فارس با سياست های جمهورخواهان آشنايی و تناسخ بيشتری دارند.»
یک مقام بحرینی

وی افزود:« دولت های عربی خليج فارس خواستار حفظ مناسباتی حسنه با همسايه خود، ايران، هستند، ولی تضعيف عراق در نهايت باعث شده است که حکومت اسلامی ايران به ببر منطقه بدل شود و به دنبال گسترش نفود خود باشد.»


اين تحليلگر کويتی می افزايد که احتمال بيشتری وجود دارد که جمهوری خواهان، ايران را تضعيف کنند و مانع از برتری آن در منطقه شوند و از طرف ديگر، تضعيف تندروی در سياست خارجی آمريکا باعث دلگرمی و افزايش فعاليت اسلام گرايان افراطی در اين منطقه خواهد شد.


انواراشکی، تحليلگر امور سياسی در عربستان سعودی، می گويد که دولت های عربی خليج فارس به طور سنتی، هميشه به جمهوری خواهان آمريکا متمايل بوده اند، اما آنها از دوران حکومت جرج بوش و تسلط ايده های نو محافظه کاران دل خوشی ندارند.


به گفته آقای اشکی، نو محافظه کاران در دولت آقای بوش فضای ضديت با مسلمانان و اعراب را تشديد کردند.


انوار اشکی می گويد :« دولت ها و نخبگان تحصيلکرده در کشورهای عربی خليج فارس، طرفدار باراک اوباما هستند، چون به اعتقاد آنها، وی با نژاد پرستی و خشونت طلبی مرسوم در دولت های تندرو آمريکا مخالف است. اوباما طرز فکر جديدی را به کاخ سفيد خواهد آورد و ما اميدواريم که او پيروز شود.»


XS
SM
MD
LG