لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

اسد؛ حامل پيام غرب برای رهبران ايران؟


آقای اسد درسفر به فرانسه گفت: پيام غرب در مورد برنامه های هسته ای تهران را به آگاهی رهبران ايران می رساند.(عکس:فارس)
آقای اسد درسفر به فرانسه گفت: پيام غرب در مورد برنامه های هسته ای تهران را به آگاهی رهبران ايران می رساند.(عکس:فارس)

بشاراسد، رييس جمهوری سوريه، عصر روز شنبه، دوازدهم مرداد، برای ديداری دو روزه وارد ايران شد.


اين ديدار، سومين سفر آقای اسد به تهران از زمان رياست جمهوری محمود احمدی نژاد است.


به گزارش رسانه ها در ايران، بشار اسد ازسوی وزيرمسکن و شهرسازی درفرودگاه مورد استقبال قرار گرفت و سپس، مراسم رسمی استقبال ازسوی محمود احمدی نژاد درنهاد رياست جمهوری برگزار شد.


سفر رييس جمهوری سوريه به تهران درحالی صورت می گيرد که جمهوری اسلامی ايران به خاطر پرونده هسته ای خود تحت فشارهای روز افزون جهانی قراردارد. ضمن آنکه سوريه تاکنون چهار بار با ميانجيگری ترکيه به طور غير مستقيم با اسرائيل مذاکره کرده است.


آخرين دوراين مذاکرات روز چهارشنبه هفته گذشته، صورت گرفت.


«مذاکره تا آخرين ساعت»


سفر بشار اسد در حالی انجام می گيرد، که رسانه های اسرائيل از« پيشرفت چشمگير در تماس های سياسی اسرائيل و سوريه درجريان مذاکرات در ترکيه» خبرداده اند.

دراسرائيل نيز،عليرغم آنکه اهود اولمرت، نخست وزير اين کشور، به رغم اعلام آمادگی برای کناره گيری گفته است که تماس های سياسی دولتش با سوريه «تا آخرين ساعتی که وی در اين مقام باشد، ادامه خواهد يافت.»


شائول موفاز، وزيرراه و ترابری دولت اسرائيل، نيزکه يکی ازدو نامزد جدی درحزب حاکم «کاديما» برای بدست گرفتن سمت نخست وزيری است، روز جمعه اعلام کرد که با ادامه تماس های سياسی دولت آقای اولمرت با سوريه موافق است و خود وی نيز در صورت احراز اين مقام، اين تماس ها را دنبال خواهد کرد.


رسانه های اسرائيل اعلام کرده اند که يورام توربوويچ، ديپلمات ارشد اسرائيلی، که تاکنون درصدرهيئت نمايندگی اين کشور درچهار دورمذاکرات با سوری ها درترکيه شرکت داشته، عليرغم آنکه ازمقام خود دردفتر اهود اولمرت کناره گيری کرده، ازسوی وی دوباره ماموريت يافته است که تماس های سياسی با سوريه را دنبال کند.


آقای اولمرت دربيانيه خود تاکيد کرد که تماس های سياسی با سوريه يکی از«دستاوردهای مهم دولت او بوده است و ادامه خواهد يافت».


اين درحالی است که ديپلمات های وزارت خارجه اسرائيل می گويند: «خانم تزيپی ليونی، وزيرامورخارجه اين کشور، که با شائول موفاز برای بدست گرفتن رهبری حزب کاديما و رسيدن به سمت نخست وزيری تلاش می کند، با ديده ترديد به اين تماس ها می نگرد.»


تماس های سياسی اسرائيل و سوريه از اواسط ماه مه ۲۰۰۸ پس ازهشت سال رکود از سرگرفته شد.


پيش از آن، آقای اولمرت در ماه فوريه ۲۰۰۸ در سفر به ترکيه از ریيس جمهوری و نخست وزيراسلام گرای ميانه روی ترکيه، خواستار ميانجيگيری آنکارا ميان اسرائيل و سوريه شد.


در پی اين درخواست، تلاش های پشت پرده ترکيه به موفقيت انجاميد و اين مذاکرات به صورت غيرمستقيم از اواسط بهار از سرگرفته شد.


سوريه هفته گذشته اعلام کرد که شناسايی اسرائيل و برقراری روابط کامل صلح جويانه با اين کشور را درصدر اهداف خود در۱۵ سال اخيرقرارداده است.


نخست وزيراسرائيل چهارشنبه هفته گذشته ازسوريه خواست ميان «ماندن درکنار ايران وحزب الله که به گفته او، عواملی شرور هستند يا بازگشت به جامعه جهانی و بيرون آمدن از انزوا و رسيدن به شکوفايی اقتصادی، يکی را انتخاب کند».


تلاش برای بهبودی مناسبات ايران و جهان غرب


سفر بشار اسد به تهران درحالی انجام می گيرد، که رسانه های اسرائيل از« پيشرفت چشمگير در تماس های سياسی اسرائيل و سوريه درجريان مذاکرات در ترکيه» خبرداده اند.


روزنامه معاريو نوشت:« پيش نويس تفاهم اساسی اسرائيل و سوريه نيزتنظيم شده است» و
روزنامه جروزالم پست نيزتاکيد کرد که «سوريه به اسرائيل اطلاع داده که حاضراست ازهم پيمانی با ايران فاصله بگيرد.»


در اين ميان، رسانه های عربی، سفر بشار اسد به تهران را بيانگر اين موضوع دانسته اند که سوريه می خواهد به غرب نزديک شود، اما درهرحال، مناسبات با ايران را نيزمی خواهد حفظ کند و لذا می کوشد موجب بهبود مناسبات ايران و جهان غرب شود.


سفر رييس جمهوری سوريه به تهران درحالی انجام می شود که سه هفته ازملاقات او با رييس جمهوری فرانسه درپاريس می گذرد. آقای اسد درسفر به فرانسه آشکارا گفت: پيام غرب درمورد برنامه های هسته ای تهران را به آگاهی رهبران ايران می رساند.


احمد موسوی، سفيرجديد ايران درسوريه، روز جمعه تاييد کرد که مسائل هسته ای ايران درمذاکرات اسد با سران ايران مطرح می شود».


برخی ازگزارش ها حاکی از آن بود که وليد المعلم، وزيرامورخارجه سوريه، در سفر هفته گذشته خود به تهران، درحاشيه اجلاس وزيران خارجه جنبش غير متعهدها، حامل پيامی ازسوی بشار اسد برای محمود احمدی نژاد بود که متن آن فاش نشد.


روزنامه سعودی الوطن در اين زمينه نوشت: «در اين نامه، بشار اسد نتايج مذاکرات خود با رييس جمهوری فرانسه را درباره طرح های هسته ای ايران به آگاهی احمدی نژاد رسانده است.»


XS
SM
MD
LG