لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

سوریه خواهان گسترش همکاری های نظامی با روسیه شد


بشار اسد گفت:غرب برای انزوای روسیه می کوشد.(عکس: AFP)
بشار اسد گفت:غرب برای انزوای روسیه می کوشد.(عکس: AFP)

بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، روز چهارشنبه گفت: از فرصت ديدار اين هفته خود از روسيه استفاده خواهد کرد تا مناسبات نظامی دمشق با مسکو را گسترش دهد.


قرار است رییس جمهوری سوریه در روز پنجشنبه با دمیتری مدودیف، همتای روس خود، دیدار کند


بشار اسد در مصاحبه ای با روزنامه کومرسانت، چاپ مسکو،همچنين گفت: رويارويی روسيه با گرجستان نشاندهنده اين موضوع است که سوريه و روسيه نيازمند افزايش همکاری دفاعی خود هستند.


مسکو می گويد گرجستان در جریان در گیری های اخیر از تجهيزات نظامی اسراييل استفاده کرده است


آقای اسد ضمن آنکه همکاری نظامی و فنی ميان دو کشور را موضوعی مهم خواند، افزود: خريد سلاح از مسکو اهميت بسياری دارد و من فکر می کنم که بايد سطح آن را بالا ببريم.


رييس جمهوری سوريه درهمين ارتباط به ادامه فشارهای غرب و اسراييل بر روسيه جهت خودداری از همکاری نظامی و فروش سلاح های نظامی به دمشق اشاره کرد.


به نوشته خبرگزاری رويترز، اسراييل و آمريکا از مدت ها قبل از روسيه خواسته اند که به سوريه، متحد کليدی مسکو در دوره جنگ سرد، سلاح نفروشد.


در همين حال، يک منبع ديپلماتيک در مسکو به اين خبرگزاری گفت که مسکو و دمشق آماده انجام توافق هايی در زمينه هايی چون فروش سيستم های موشکی ضدهوايی و ضدتانک از روسيه به سوريه شده اند.


او گفت: سوريه، شريک دراز مدت روسيه در زمينه همکاری نظامی بوده است و ما انتظار داريم که توافقی در خصوص سلاح های جديد صورت گيرد.


سوريه به ويژه به سيستم موشکی ضد هوايی « پانتسير آس يک »، باک ام يک، هواپيماهای نظامی و ساير تجهيزات نظامی ساخت روسیه علاقمند است.


موضوع افزايش احتمالی همکاری های نظامی مسکو و دمشق در حالی مطرح شده است که ارتش روسيه اين هفته اعلام کرد که اسراييل مواد منفجره و خودروهای ارتشی به گرجستان تحويل و ارتش آن کشور را آموزش داده است.


درمقابل، اسراييل می گويد که تجهيزات نظامی به ديگر کشورها تحويل نداده است، اما شرکت های خصوصی با تاييد وزارت دفاع اين کشور اقدام به فروش قطعات وسايل و آموزش کرده اند.


رييس جمهوری سوريه در بخشی از مصاحبه اش با کومرسانت با اشاره به آنچه که نقش اسراييل و مشاوره نظامی اش دربحران گرجستان توصيف کرد، گفت: نقش اسراييل دراين مورد، کشورهايی مانند سوريه را ترغيب به افزايش همکاری خود با روسيه می کند.


وی افزود: اگر درگذشته در روسیه بودند کسانی که فکر می کردند اين نيروها می توانند دوست به حساب آيند، فکر می کنم که اکنون هيچ کسی چنين نمی انديشد.


حمایت از موضع روسیه در بحران گرجستان


بشار اسد در مورد بحران روزهای اخير ميان روسيه و گرجستان به کومرسانت گفت: غرب برای انزوای روسيه می کوشد و اوضاع اخير در گرجستان دستاويزی برای اجرای اين هدف شده است.


رييس جمهوری سوريه با اعلام حمايت از موضع مسکو دراين بحران اضافه کرد: جنگی که در گرجستان آغاز شد، بهانه ای برای محاصره و منزوی ساختن روسيه بود. آنچه که روسيه انجام داد، دفاع از منافع قانونی خود بوده است.


آقای اسد گفت: غرب با آغاز بحران در گرجستان، روسيه را متهم کرد.


اين موضوع به گفته رييس جمهوری سوريه، در جهت اطلاع رسانی غلط، تحريف حقايق و تلاش برای انزوای بين المللی روسيه است؛ روندی که چند سال است با محاصره روسيه توسط کشورهای متخاصم، ضربه به اقتصاد روسيه و ايجاد سپر دفاع موشکی ادامه دارد.


سخنان بشار اسد همزمان با امضای پيمانی ميان آمريکا و لهستان برای ايجاد پايگاه دفاع موشکی در لهستان ابراز شده است. اين پايگاه در لهستان و در ۱۸۰ کيلومتری خاک روسيه ساخته خواهد شد.


در حالی که واشينگتن می گويد سيستم دفاع موشکی با هدف محافظت اروپا و آمريکا از تهديدهای آينده از سوی کشورهايی مانند ايران ايجاد خواهد شد، روسيه می گويد: اين سيستم موشکی تهديدی عليه اين کشور است.


سيستم رادار مشترک ضد هوايی


در اين ميان، کرملين اعلام کرد که روسيه در اواخر سال جاری قراردادی را با بلاروس امضا خواهد کرد که بر اساس آن، يک سيستم رادار مشترک ضد هوايی ميان دو کشور ايجاد خواهد شد.


بلاروس همانند روسيه با سيستم دفاع موشکی مورد نظر آمريکا مخالف است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، مقام های دفاعی روسيه در گذشته در خصوص احتمال احداث سيستم های ضد موشکی در بلاروس برای مقابله با سيستم دفاع موشکی آمريکا سخن گفته بودند.


اين خبر پس از ديدار روز سه شنبه دميتری مدوديف و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهوری روسيه و بلاروس، در بندر سوچی، واقع در کنار دريای سياه، اعلام شد.


بيانيه کرملين دراين خصوص حاکی است که روسای جمهوری دو کشور در مورد برگزاری اجلاس سران روسيه و بلاروس در مسکو در فصل پايير سال جاری گفت و گو کرده اند.


بر اساس اين بيانيه، آقايان مدوديف و لوکاشنکو در خصوص سيستم مشترک ضد هوايی به توافق رسيده اند و اين اجلاس به طور رسمی در مورد آن تصميم گيری خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG