لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

سهم روزنامه نگاران آن لاین در فهرست خبرنگاران بازداشتی


کميته دفاع از روزنامه نگاران با انتشار گزارش ساليانه خود در مورد روزنامه نگاران زندانی در کشورهای جهان، اعلام کرد که ۴۵ درصد خبرنگاران زندانی، وبلاگ نويس، گزارشگران و مسئولان وب سايت ها هستند
کميته دفاع از روزنامه نگاران با انتشار گزارش ساليانه خود در مورد روزنامه نگاران زندانی در کشورهای جهان، اعلام کرد که ۴۵ درصد خبرنگاران زندانی، وبلاگ نويس، گزارشگران و مسئولان وب سايت ها هستند

به دنبال نفوذ روزافزون روزنامه نگاری آن لاين در جهان، شمار بيشتری از روزنامه نگاران فعال در حوزه اينترنت، بازداشت می شوند و برای نخستين بار، شمار بازداشت آنها بيش از روزنامه نگاران بخش های ديگر رسانه ای بوده است.


اين موضوع را کميته دفاع از روزنامه نگاران، که مقر آن در نيويورک است، در گزارش سال ۲۰۰۸ ميلادی خود، اعلام کرد.


اين کميته همچنين گفت که در سال ۲۰۰۸ ميلادی، پنج روزنامه نگار ايرانی، بازداشت و به اتهامات گوناگون به زندان و اعدام محکوم شده اند.


« ۴۵ درصد بازداشتی ها، روزنامه نگار آن لاين هستند»


کميته دفاع از روزنامه نگاران با انتشار گزارش ساليانه خود در مورد روزنامه نگاران زندانی در کشورهای جهان، اعلام کرد که ۴۵ درصد خبرنگاران زندانی، وبلاگ نويس، گزارشگران و مسئولان وب سايت ها هستند.



به گفته اين کميته، اين برای نخستين بار است که روزنامه نگاران آن لاين، بيشترين بخش از روزنامه نگاران زندانی را در يک سال تشکيل می دهند.


کميته دفاع از روزنامه نگاران در بررسی هايی انجام گرفته، نام ۱۲۵ روزنامه نگار را يافته است که فقط ۵۰ نفر از آنان در چين زندانی هستند.


بر اساس اين گزارش، چين برای دهمين سال متوالی، بزرگترين زندان روزنامه نگاران در جهان به شمار می رود.


کوبا، برمه، اريتره و ازبکستان نيز پس از چين، بيشترين شمار روزنامه نگاران زندانی را دارند.


به گفته کميته دفاع از روزنامه نگاران، حداقل ۵۶ روزنامه نگار آن لاين در ميان روزنامه نگاران زندانی به چشم می خورند.


جوئل سيمون، مدير اجرايی کميته دفاع از روزنامه نگاران، در خصوص افزايش شمار روزنامه نگاران آن لاين بازداشت شده گفت: قدرت و نفوذ نسل جديد روزنامه نگاران آن لاين، توجه دولت های سرکوبگر را به خود جلب کرده است.


وی افزود: اين موضوع به نوبه خود باعث شده است که اقداماتی عليه روزنامه نگاران آن لاين انجام گيرد.


پنج روزنامه نگار زندانی در ايران


کميته دفاع از روزنامه نگاران در گزارش سال ۲۰۰۸ ميلادی خود نيز از ايران نام برده است.


در اين گزارش، ايران در کنار کشورهای اريتره، اسرائيل، ايالات متحده و ازبکستان قرار دارد، که به گفته کميته دفاع از روزنامه نگاران، روزنامه نگاران زندانی را بدون رسيدگی به پرونده هايشان، در بازداشت های طولانی مدت نگه می دارند.



  • « در سال ۲۰۰۸ ميلادی، پنج روزنامه نگار ايرانی، بازداشت و به اتهامات گوناگون به زندان و اعدام محکوم شده اند.»

کميته دفاع از روزنامه نگاران


اين کميته در مورد ايران به نام پنج روزنامه نگار اشاره کرده است؛ محمد حسين فلاحی آزاده، عدنان حسين پور، محمد صديق کبودوند، مسعود کردپور و مجتبی لطفی.


چهار تن از اين روزنامه نگاران به يک تا ۱۱ سال زندان و عدنان حسن پور به اعدام محکوم شده اند.


در گزارش کميته دفاع از روزنامه نگاران نوشته شده است که اين روزنامه نگاران به « ارتباط با گروه های مخالف»، « تبليغات عليه نظام»، « اقدام عليه امنيت ملی»، « مصاحبه با رسانه های فارسی زبان» و « انتشار ديدگاه های مخالفان دولت» متهم شده اند.


نامه برای سران دولت های سرکوبگر


کميته دفاع از روزنامه نگاران در گزارش خود گفته است: روزنامه نگاران نبايد به خاطر کار خود زندانی شوند.


در اين گزارش همچنين گفته شده است: کميته دفاع از روزنامه نگاران با ارسال نامه هايی برای مسئولان دولت های سرکوبگر و دارای روزنامه نگار زندانی، خواستار آزادی اين روزنامه نگاران شده است.


در اين گزارش، نام حدود ۳۰ کشور برده شده بود که دارای روزنامه نگار زندانی هستند.


XS
SM
MD
LG