لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

درخواست رهبر شورشيان کنگو برای مذاکره با دولت


ده ها هزار تن از مردم کنگو از مناطق تحت کنترل شورشیان گریخته اند.(عکس: AFP)
ده ها هزار تن از مردم کنگو از مناطق تحت کنترل شورشیان گریخته اند.(عکس: AFP)

رهبر شورشيان جمهوری دمکراتیک کنگو، که اقدامات نیروهای تحت امر باعث فرار هزاران نفر از خانه های خود شده است، خواستار مذاکره مستقيم با دولت شد.


به گزارش خبرگزاری «رويترز» از سازمان ملل متحد، خشونت های اخير در جمهوری دموکراتيک کنگو سبب شده است که ده ها هزار تن از شهروندان اين کشور از استان «کی ووی شمالی» بگريزند.


به گفته امدادگران، به رغم پايان يافتن جنگ سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳، دو سال خشونت و جنگ در اين استان سبب شده است که حدود يک ميليون نفر خانه و کاشانه خود را رها کنند.


اين در حالی است که شورای امنيت سازمان ملل متحد، به دليل بحران مالی و کمبود صلح بانان در جهان، از فرستادن نيروهای بيشتر به آفريقای مرکزی اکراه دارد.


به نظر اعضای این شورا، بحران کنگو تنها در صورت تعهد کامل بازيگران اصلی به حفظ صلح، قابل حل خواهد بود.


آنان درعين حال می پرسند در حالی که سازمان ملل متحد هم اکنون ۱۷ هزار نيرو در کنگو دارد، چرا بايد به نيروهای بيشتری نياز داشته باشد.


با اين حال، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، با تاکيد بر اين که خشونت در کنگو، فاجعه ای انسانی به بار آورده است، قصد دارد نمايندگان ارشدی را به کنگو و روآندا اعزام کند.


تنها اقدامی که ۱۵ کشور عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون انجام داده اند، انتشار دو بيانيه در محکوم کردن ژنرال لوران نکوندا، رهبر شورشیان و از قوم توتسی ها است. اين دو بيانيه، ضمانت اجرايی ندارند.


سربازان شورشی ژنرال نکوندا که آماده تصرف گوما، مرکز کي ووی شمالی هستند، خواستار پايان دادن به خشونت ها شده اند.


اختلاف نظر اعضای شورای امنيت بر سر تعيين مقصر است.


تنها اقدامی که ۱۵ کشور عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون انجام داده اند، انتشار دو بيانيه در محکوم کردن ژنرال لوران نکوندا، رهبر شورشیان و از قوم توتسی ها است. اين دو بيانيه، ضمانت اجرايی ندارند.

روآندا و کنگو يکديگر را متهم می کنند که در جريان حمله هفته گذشته شورشيان توتسی به گوما، به مرزهای يکديگر تجاوز کرده اند. هر دو کشور، حمله به يکديگر را انکار می کنند.


به گفته ديپلمات ها، واشنگتن و لندن از اينکه در مورد پل کاگامه، ریيس جمهوری روآندا، سختگيری کنند، ترديد دارند.


آقای کاگامه که اخيرا به دليل متهم کردن مقام های ارشد فرانسوی به دست داشتن در قتل عام توتسی ها و هوتو های ميانه رو در سال ۱۹۹۴ ، روابطش با فرانسه رو به تيرگی نهاده است، از نظر مساعد بسياری از کمک دهندگان غربی برخوردار است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس از گوما، در حالی که به نظر می رسد برقراری آتش بس تا حدود زيادی به جنگ پايان داده، اما يکی از رهبران شورشی خواستار مذاکره مستقيم با دولت کنگو شده است.


همچنين آمريکا و سازمان ملل نمايندگانی برای کمک به انجام مذاکرات به کنگو اعزام کرده اند.


بنا بر اين گزارش، با آنکه پنجشنبه شب صدای تيراندازی های پراکنده در گوما همچنان به گوش می رسيد، اما فضای شهر تقريبا آرام بود. حال آنکه روز چهارشنبه، ده ها تن از ساکنان، پناهندگان و سربازان دولتی، پيشاپيش حمله شورشيان، سراسيمه پا به فرار گذاشتند.


بر اساس گزارش ها، با غروب خورشيد، سربازان مست، خانه ها را غارت و به زنان تجاوز کردند و دست کم ۹ تن را در خانه های شان کشتند.


رهبر شورشيان پس از متوقف کردن پيشروی نيروهايش در گوما و برقراری آتش بس يکجانبه، در گفت وگويی تلفنی با «آسوشيتد پرس» گفت: خواستار مذاکره درباره قراردادی ۹ ميليارد دلاری است که دست چين را بر معادن غنی اين کشور در برابر احداث راه آهن و جاده سازی باز می کند. او با اين قرار داد مخالف است.


آقای نکوندا همچنين خواستار خلع سلاح فوری شبه نظاميان هوتوی روآندا شده است که به گفته او، با حمايت دولت روآندا به کشتار اقليت توتسی می پردازند.


او می گويد: دولت کنگو از قوم توتسی در برابر شبه نظاميان هوتوی روآندا حمايت نمی کند. توتسی ها در پی قتل عام سال ۱۹۹۴، که بر اثر آن يک ميليون تن از توتسی ها کشته شدند، به کنگو گريختند.


اين در حالی است که دولت کنگو، آقای نکوندا را به شرکت در جنايت های جنگی متهم کرده است و سازمان ديده بان حقوق بشر می گويد: مدارکی از موارد اعدام های صحرايی، شکنجه و تجاوز جنسی در دست دارد که به دست سربازان تحت فرمان او در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ انجام شده است.


XS
SM
MD
LG