لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

چک خواهان ارتقاء روابط خود با ایران در سطح سفیر شد


مناسبات تهران و پراگ در حال حاضر در سطح کاردار است که در عرف ديپلماتيک، به معنای «بد» یا «سرد بودن» روابط میان کشورهاست.
مناسبات تهران و پراگ در حال حاضر در سطح کاردار است که در عرف ديپلماتيک، به معنای «بد» یا «سرد بودن» روابط میان کشورهاست.

جمهوری چک که قرار است سال آینده میلادی ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده گیرد، خواستار ارتقاء مناسبات ديپلماتيک خود با ايران در سطح سفير شد.


جمهوری چک ابراز علاقه کرده که سطح روابط دو کشور در سال جاری يا در نيمه نخست سال آينده ميلادی به سطح سفیر ارتقاء یابد.


وزارت امور خارجه جمهوری چک، با اعلام اين موضوع به خبرگزاری رسمی اين کشور گفت که اين امر به تهران بستگی دارد که مناسبات دو کشور ارتقاء يابد يا خير.


مناسبات تهران و پراگ در حال حاضر در سطح کاردار است که در عرف ديپلماتيک، به معنای «بد» یا «سرد بودن» روابط میان کشورهاست.


سابقه اين سردی مناسبات به سال ۱۹۹۸ ميلادی باز می گردد که «راديو اروپای آزاد / راديو آزادی» وابسته به دولت آمریکا بخش فارسی خود را در پراگ راه اندازی کرد که این بخش ابتدا با عنوان «راديو آزادی» و سپس در قالب «راديو فردا» فعالیت خود را دنبال کرد.


به دنبال پخش برنامه های رادیویی به زبان فارسی از جمهوری چک، جمهوری اسلامی ایران سفير خود در پراگ را به تهران فرا خواند.


با اين همه، در نوامبر سال گذشته، ايران تمام محدوديت ها بر سر راه صادرات کالاهای ساخت جمهوری چک که در سال ۲۰۰۳ ميلادی وضع شده بود، را لغو کرد.


سابقه سردی مناسبات ایران و چک به سال ۱۹۹۸ ميلادی باز می گردد که «راديو اروپای آزاد / راديو آزادی» وابسته به دولت آمریکا بخش فارسی خود را در پراگ راه اندازی کرد که این بخش ابتدا با عنوان «راديو آزادی» و سپس در قالب «راديو فردا» فعالیت خود را دنبال کرد.

خبرگزاری رسمی چک گزارش داده است که سفارت ايران در پراگ، اين موضع وزارت امور خارجه جمهوری چک را نشانه مثبتی در مناسبات دو کشور ارزيابی کرده است.


مجيد نيلی احمدآبادی، کاردار ايران در پراگ، گفته است: مناسبات ايران و چک با در نظر گرفتن اين موضوع در فضای خوشايندی رشد خواهد کرد، اما بايد صبور بود.


زوزانا اوپليتالووا، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری چک، نیز گفت: « ما در جستجوی حضوری مشابه ساير اعضای اتحاديه اروپا در ايران، در دوره رياست مان بر اين اتحاديه، هستيم.»


در اين ميان، گزارش خبرگزاری رسمی چک حاکی از آن است که حتی سفير مورد نظر این کشور برای ايران انتخاب شده، اما وزارت امور خارجه جمهوری چک از اعلام نام او خودداری کرده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری چک در اين خصوص با اشاره به عرف ديپلماتيک گفت که به طور معمول، تا زمانی که کشور ميزبان، سفيران پيشنهادی را قبول نکند، نام آنها اعلام نمی شود.


تلاش برای ارتقاء مناسبات ديپلماتيک میان جمهوری چک و ايران، کمی پس از آن رخ می دهد که ایالات متحده آمریکا با امضاء قرار دادی خواستار استقرار رادارهای طرح سپر دفاع ضد موشکی در چند کیلومتری شهر پراگ است که هدف از آن مقابله با تهدیدهای موشکی جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی اعلام شده است.


واشینگتن می گوید که موشک های ایرانی شهاب سه قادرند که اروپای مرکزی را هدف قرار دهند و در صورت دستیابی تهران به توانایی ساخت بمب اتمی، این موشک ها می تواند کلاهک هسته ای با خود حمل کنند.


کاردار ايران در پراگ اتهامات آمريکا را رد و تاکيد کرده است که برنامه هسته ای ايران «صلح آميز» است.


XS
SM
MD
LG