لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

از جمعه تا جمعه: ایران در هفته ای که گذشت


ایران با بازديد بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از تاسيسات اتمی اراک موافقت کرد
ایران با بازديد بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از تاسيسات اتمی اراک موافقت کرد

ايران روز جمعه سيزدهم ژوئيه با بازديد بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از تاسيسات اتمی اراک موافقت کرد.


دفتر آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين روز جمعه با انتشار بيانيه ای اعلام که در مذاکرات دو روزه هيات اعزامی آژانس در تهران توافق هايی از جمله اجازه بازديد بازرسان آژانس از طرح رآکتور آب سنگين اراک به دست آمده است.


بازديد بازرسان از رآکتور آب سنگين اراک در پايان ماه جاری مسيحی صورت خواهد گرفت.


اين تاسيسات که محمود احمدی نژاد از آن به عنوان يکی ازخبرهای خوش هسته ای نام برده به گفته ايران قرار است جانشين راکتور تحقيقاتی مرکز مطالعات هسته ای تهران شود که از سال ۱۹۶۷ با هدف تحقيق درباره استفاده از نيروی اتم در بخش های پزشکی و کشاورزی تاسيس شد.


محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در گزارش ماه ژوئن خود به شورای حکام گفت که ايران به تکميل رآکتور آب سنگين اراک ادامه می دهد.


اولی هاینونن معاون دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی

اين توافق در جريان مذاکرات صبح امروز هيات پنج نفره آژانس با گروه مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ايران بدست آمده است.


هيات پنج نفره آژانس بين المللی انرژی اتمی به رياست اولی هاينونن، معاون مديرکل آژانس، در روزهای چهارشنبه يازدهم و پنجشنبه دوازدهم ژوئيه، مذاکراتی را با مقامات ايرانی انجام داد.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز چهارشنبه، يک روز پيش از آغاز مذاکرات تهران گفت که کشورش آماده است به ابهام ها در خصوص برنامه های هسته ای اش پاسخ دهد اما درعين حال تاکيد کرد که غرب نبايد انتظار دشانه باشد که ايران از غنی سازی اورانيوم دست بردارد.


اظهارات رييس جمهوری ايران در حالی عنوان می شد که روز شنبه، هفتم ژوئيه، علی اصغر سلطانيه ، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت که ايران آماده است در رابطه با صلح آميز بودن فعاليتهای هسته ای خود و حفظ اين ماهيت صلح صلح آميز در آينده، هرگونه تضمينی را لازم است را بدهد.


آقای سلطانيه همچنين اطمينان داد که کشورش، حداکثر تلاش خود را برای ارايه واقعيات و آماری که به رفع ابهامات کمک کند، انجام مي دهد.


همزمان با اين سخنان، روز دوشنبه نهم ژوئيه، محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به اظهارات خانم کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا که از بررسی تحريم های جديد آمريکا و متحدانش عليه ايران حرف زده بود گفت که برنامه های هسته ای ايران مرعوب اين تهديد ها نخواهد شد.


توافق برسر از سرگيری مذاکرات پرونده هسته ای ايران، ماه گذشته توسط علی لاريجانی، مذاکره کننده ارشد پرونده هسته يی جمهوری اسلامی اعلام شد.


وی ماه گذشته، با «ترسيم نقشه کار» برای حل مسئله هسته يی ايران، با آژانس بين المللی انرژی اتمی سازمان ملل موافقت کرده بود.


سنگسار جعفر کيانی و اعتراضات بين المللی


اجرای حکم سنگسار جعفر کيانی در ايران، واکنش های زيادی را در جهان به همراه داشت.


آقای جعفرکیانی روز پنج شنبه، ۱۴ تيرماه در روستای آقچه کند از توابع تاکستان درحالی سنگسار شد که پيشتر، آيت الله شاهرودی، رييس قوه قضاييه دستور توقف اجرای حکم را داده بود اما روز سه شنبه، ۱۹ تيرماه، عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه خبر سنگسار شده جعفر کيانی را تاييد کرد.


یناس گار استیور وزیر امور خارجه نروژ

يک روز پس از تایید خبر سنگسار آقای کیانی، يک مقام مسول در قوه قضاييه اعلام کرد که دادستان انتظامی قضات، به اقدام قاضی صادر کننده اجرای حکم، که بر خلاف دستور رييس قوه قضاييه بوده است رسيدگی می کند.


همزمان با اعلام رسمی خبر سنگسارجعفر کيانی، واکنش های بين المللی به اجرای اين حکم شدت گرفته است.


روز چهارشنبه، بيستم تيرماه، کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با انتشار بيانيه ضمن محکوم کردن اجرای اين حکم از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا از اجرای حکم مکرمه ابراهيمی خودداری کند.


از سويی وزارت امور خارجه نروژ، سفير جمهوری اسلامی در اين کشور را برای ادای توضيح درباره اجرای اين حکم فراخواند.


نروژ با صدور بيانيه ای، اجرای اين حکم را غير انسانی و وحشيانه خوانده است.


ادله جديد در پرونده هاله اسفندياری و کيان تاج بخش


در هفته ای که گذشت، همچنين يک بار ديگر نام هاله اسفندياری، پژوهشگر ايرانی الاصل تبعه آمريکا، و کيان تاج بخش با گفته های يک مقام قضايی ايران بر سر زبان ها افتاد.


روز سه شنبه، نوزدهم تيرماه، عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه به نقل از معاونت امنيت دادستان تهران، گفت که يک سری ادله جديد در اين پرونده پيدا شده که بازپرسی در حال بررسی آن است و با توجه به اين مساله تحقيقات جديدی در اين باره شروع شده که ادامه دارد.


يک روز بعد، شان مک کورمک، سخنگوی کاخ سفيد با رد ادعای ادعای قوه قضائيه جمهوری اسلامی، درباره پرونده اسفندياری و تاجبخش، بار ديگر خواستار آزادی اين افراد شد.


منصور اسانلو دوباره در اوين


روز چهارشنبه، بيستم تيرماه، خبر رسيد که منصور اسانلو، رييس سنديکای شرکت اتوبوسرانی بار ديگر توسط افراد مسلح ناشناس در اتوبوس ربوده شد.


به گفته ابراهيم مددی، نايب رييس اين سنديکا، آقای اسانلو سه شبنه شب نوزدهم تيرماه به هنگام برگشت به خانه، در اتوبوس شرکت واحد توسط افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفت و به زور برده شد.


منصور اسانلو، رییس سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران

همزمان با انتشار اين خبر، قوه قضاييه جمهوری اسلامی به خانواده آقای اسانلو گفت که برگ جلبی برای او صادر نکرده است.


روز پنج شنبه، بدنبال اعتراضات محافل کارگری سراسر جهان در حمايت از منصور اسانلو، خانواده وی گفتند که مقامات ايران به آنها اطلاع دادند که آقای اسانلو در بند ۲۰۹ زندان اوين بوده و قاضی پرونده او سعيد مرتضوی است.


ملاقات سفير ايران با ايرانيان دستگير شده در اربيل


آخرين خبر مهم هفته گذشته ملاقات سفير ايران در بغداد با ۵ ايرانی دستگير شده توسط نيروهای آمريکايی در اربيل است.


اين ملاقات روز شنبه، شانزدهم تيرماه انجام شد و حسن کاظمی قمی، سفير ايران به همراه دو ديپلمات ديگر اجازه يافتند يافتند به مدت پنج ساعت با پنج ايرانی بازداشت شده ديدار کنند.


مقام های ارتش آمريکا افراد بازداشت شده را به کمک به شبه نظاميان عراق متهم کرده و آنها را از ماه ژانويه تاکنون در بازداشت دارد. تهران می گويد اين افراد ديپلمات هستند و خواهان آزادی فوری آنها شده است .


وزارت امور خارجه عراق هم با انتشار بيانيه ای ابراز اميدواری کرد، ملاقات روز شنبه به کاهش تنش ها ميان آمريکا و ايران کمک کند .


XS
SM
MD
LG