لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

کوشنر: اسرائیل برای حمله به ایران آماده می شود


برنارد کوشنر گفت: «فرانسه واقف است که امکان ندارد اسرائيل بگذارد که ايران به بمب اتم برسد.»(عکس: epa)
برنارد کوشنر گفت: «فرانسه واقف است که امکان ندارد اسرائيل بگذارد که ايران به بمب اتم برسد.»(عکس: epa)

برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، که به اسرائيل سفر کرده است، گفت که «اسرائيل خود را برای حمله به تاسيسات هسته ای ايران آماده می کند.»


وی در مصاحبه با روزنامه اسرائيلی « هاآرتص» گفت: می دانم که دراسرائيل و ارتش اين کشور، کسانی راه حل نظامی و شايد يک حمله را تدارک می بينند.


وزير امور خارجه فرانسه افزود: دستگاه های اطلاعاتی و امنيتی فرانسه ارزيابی می کنند که ايران دو تا چهار سال تا رسيدن به بمب اتمی فاصله دارد.


نيکولا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه نيز اخيرا در سفر به سوريه گفته بود: جهان يک روز بيدارخواهد شد و خواهد شنيد که به تاسيسات هسته ای ايران حمله شده است و بهتر است هر کسی که می تواند، هشدار لازم را به سران تهران برساند که از طرح های هسته ای خود عدول کنند.


کشورهای غربی می گویند که ایران درصدد دستیابی به سلاح اتمی است، اما تهران می گوید که برنامه اتمی اش مسالمت آمیز و در جهت تولید برق است.


برنارد کوشنر که جمعه شب وارد اسرائيل شده است، در اين مصاحبه که پيش از آغاز ديدارهايش با رهبران اسرائيل صورت گرفته بود، به هاآرتص گفت: شما به ايران قبل از آنکه به بمب اتم برسد، حمله پيشگيرانه می کنيد. من می دانم. فرانسه واقف است که امکان ندارد اسرائيل بگذارد که ايران به بمب اتم برسد.


وزير امور خارجه فرانسه با اشاره به اينکه تمامی جهان به اين حقيقت آگاهی دارد که اسرائيل با ايران اتمی کنار نخواهد آمد، اضافه کرد که «همه می دانند که قبل از آنکه ايرانيان اولين بمب خود را به چشم ببينند، اسرائيل به آنها حمله می کند.»


آقای کوشنر در اين مصاحبه گفت: اسرائيل پيشاپيش دربوق و کرنا کرده است که برای رسيدن ايران به بمب اتم صبر نخواهد کرد و ايرانيان هم اين را می دانند، و در واقع، همه اين موضوع را می دانند و خطر همينجا است که اسرائيل پيش دستی کند.


  • «دستگاه های اطلاعاتی و امنيتی فرانسه ارزيابی می کنند که ايران دو تا چهار سال تا رسيدن به بمب اتمی فاصله دارد.»
برنارد کوشنر

وی افزود که ديپلماسی هنوز تمام مراحل خود را طی نکرده است، هرچند که اشاره کرد: به هيچ وجه نيز قابل قبول نيست که ايران دارای بمب اتمی داشته باشد.


وزير امور خارجه فرانسه، خود، درماه های گذشته اظهارنظرهای جنجالی درباره عواقب طرح های هسته ای ايران داشته است که پس از واکنش های زياد نسبت به آن، اين اظهارات را تعديل کرد. او پيشتر از واژه «جنگ» استفاده کرده بود.


اما درمصاحبه با هاآرتص، آقای کوشنردر مورد ايران گفت: حرف بزنيد، حرف بزنيد، حرف بزنيد. ديالوگ و تحريم را پيشنهاد کنيد. بازهم تحريم، و دوباره و چند باره تحريم را به کارگيريد. من فکر نمی کنم که راهکار جايگزين، پيشدستی در حمله باشد.


او به اين پرسش هاآرتص که « اروپاييان چند سال است با ايران مذاکره می کنند که حاصلی نداشته است»، پاسخ مثبت داد و گفت: « ما هرکاری را برای مذاکره با ايران انجام داديم، ولی بی حاصل بوده است.»


به گفته برنارد کوشنر، « از زمان روی کارآمدن دولت نيکولا سارکوزی تلاش شده است که تحريم ها در کنار مذاکرات تشديد شود.»


وزير امور خارجه فرانسه گفت: ارزيابی فرانسه اين است که ايران دو تا چهار سال تا توليد اولين بمب اتم خود فاصله دارد، اما در آن صورت نيز فعلا خواهد توانست تنها يک بمب توليد کند.


آقای کوشنر در مورد گزينه نظامی عليه ايران گفت که «من هم روزنامه ها را می خوانم. اما به اين معنی نيست که طرفدار آن باشم. من حامی ديالوگ هستم.»


وی با تاکيد بر اين موضوع که جنگ هرگز راه حل نيست، اشاره کرد: ما برای يافتن شرکايی برای مذاکره در ميان حاکميت ايران هم تلاش کرديم تا بتوانيم احمدی نژاد را منزوی کنيم. ما می خواستيم از کسانی طرفداری کنيم که مدرنيته را می خواهند. اما هرگز شريکی واقعی که بتوان آن را به مردم ايران معرفی کرد، پيدا نشد. ايران کشور بزرگی است و نقش مهمی درمنطقه دارد. بنابراين بايد در جستجوی راهکارهايی برای ديالوگ با آنها بود، هر چند که اين پرسش مطرح است که به راستی ديالوگ با چه کسی؟!


اين ششمين سفر برنارد کوشنر به اسرائيل ازهنگام احراز سمت وزارت امور خارجه در دولت نيکولا سارکوزی است.


وی روز يکشنبه با اهود اولمرت، نخست وزيرمستعفی، و خانم تسيپی ليونی رهبرجديد حزب «کاديما» که درحال تلاش برای تشکيل دولت جديد اسرائيل است، ديدارکرد.


در اين ديدارها، درکنار مسائل منطقه ای، موضوع ايران نيز مورد گفت و گو قرار گرفت.


XS
SM
MD
LG