لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

توافق سران G8 برای مقابله با گرمایش زمین


انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان توانست سران قدرت های G8 را بر مقابله با گرمایش زمین متقاعد کند.
انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان توانست سران قدرت های G8 را بر مقابله با گرمایش زمین متقاعد کند.

انگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از توافق سران کشورهای گروه «G8»، بر پيگيری جدی در مساله تقليل گازهای گلخانه ای و نحوه مقابله با گرمايش زمين خبر داد.


به گزارش رويترز، آلمان به عنوان ميزبان اين گفت وگوها، انتظار دارد بتواند که کشورهای شرکت کننده دراين کنفرانس را به پذيرش کاهش توليد گازهای گلخانه ای به ميزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ متقاعد کند، کاری که به نظر می آمد با توجه به روابط متشنح بعضی از اعضای اين گروه، بسيار سخت باشد اما خانم مرکل به رويترز گفته است که توانسته با وجود مقاومت آمريکا، نظر موافق ساير اعضا را در اين باره جلب کند.


آلمان به عنوان ميزبان گفت وگوهای سران کشورهای گروه «G8»، انتظار دارد بتواند که کشورهای شرکت کننده دراين کنفرانس را به پذيرش کاهش توليد گازهای گلخانه ای به ميزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ متقاعد کند، کاری که به نظر می آمد با توجه به روابط متشنح بعضی از اعضای اين گروه، بسيار سخت باشد

در طرح پيشنهادی آلمان، کشورها متعهد می شوند تا نسبت به افزايش گرمای زمين و تصاعد گازهای گلخانه ای تعهد بيشتری به خرج دهند.


پيش ازبه رای گذاشتن اين پيشنهاد، صاحب نظران طرح خانم مرکل را «هدفی بلندپروازانه» توصيف کردند اما به نظر می رسد که صدر اعظم آلمان در متقاعد کردن ساير کشورهای بزرگ صنعتی موفق عمل کرده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز خانم مرکل گفت:« ما با زبان روشنی در اين باره توافق کرديم به اين معنی که تصاعد گاز CO۲، ابتدا بايد متوقف شده و سپس به ميزان قابل توجهی کاهش يابد.»


بر متن ارايه شده به اجلاس، تاييد شده است که کشورهای صنعتی بزرگ جهان، بدنبال کاهش چشمگير گازهای گلخانه ای برای جلوگيری از افزايش ميزان گازهای موثر در گرمايش زمين اقدام خواهند کرد.


اين جدی ترين تعهد آمريکا، بزرگترين کشور عامل رو به افزايش دمای زمين، درزمينه مقابله با پديده گرمايش زمين است.


واشينگتن، در برابر تلاش های خانم مرکل برای تعيين اهداف مشخص در مقابله با خطر گرمايش زمين مقاومت کرده بود.

اما خانم مرکل، توافق بدست آمده در روز اول اين مذاکرات را گامی بزرگ توصيف کرد و گفته است.


تنش های های روسيه


سران گروه G8 به دنبال کنترل کردن تهديدات جهانی از جمله تنش های ميان روسيه و آمريکا هستند که به عقيده صاحب نظران می تواند سرآغاز «جنگ سرد» جديدی بين دو کشور باشد.


جرج بوش رييس جمهوری آمريکا بدنبال فرونشاندن تنش های بوجود آمده با مسکو است. قرار است آقای بوش با ولاديمير پوتين دراين اجلاس رودررو مذاکره کند.این نخستين ديدار رو در روی اين دو تن، بعد از مناقشه شديداللحن بر سر سپر دفاع موشکی خواهد بود.


دو کشور در چند هفته اخير، بر سر نصب تاسيسات سپر دفاع موشکی آمريکا در کشورهای جمهوری چک و لهستان، مناقشه ای علنی داشتند که در پايان به پاسخ تند رييس جمهوری روسيه ختم شد. آقای پوتين گفت که کشورش، برنامه های تسليحاتی مشابهی را اجرا خواهد کرد.


جرج بوش، در حاشيه نشست G8 گفت: «اين موضوع بسيار مهم است که روسيه و روس ها بدانند که من معتقدم جنگ سرد تمام شده و روسيه دشمن ايالات متحده آمريکا نيست و موضوعات بسياری وجود دارند که ما می توانيم بر سر آنها با هم همکاری کنيم.»


از ديگر موضوعات مورد بحث در اجلاس سران گروه «G8»، موضوع ايران و کوزوو است.


XS
SM
MD
LG