لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

اسراییل ارسال سوخت به نوار غزه را کاهش داد


سخنگوی جنبش حماس کاهش سوخت به نوار غزه را «جنایت» دانسته است.
سخنگوی جنبش حماس کاهش سوخت به نوار غزه را «جنایت» دانسته است.

با بالا گرفتن درگيری ها بين اسراييل و جنبش حماس در نوار غزه طی روزهای اخير، دولت اسراييل بار ديگر در نظر دارد در پاسخ به حملات موشکی نيروهای حماس، سوخت رسانی به اين منطقه را کاهش داد.


به گزارش خبرگزاری رويترز از غزه، مجاهد سلامه، يکی از مقامات فلسطينی آژانس نفتی روز يکشنبه گفت که واردات گازوييل به نوار غزه بين ۴۰ تا ۵۰ درصد و بنزين تا ۱۲ درصد کاهش داشته است.


وی با بيان اينکه اين تحريم شامل همه شرکت ها می شود افزود:« ما همان روز درخواست ۳۵۰ هزار ليتر سوخت را ارسال کرديم اما فقط ۲۱۰ هزار ليتر دريافت کرديم. آنها گفتند که متاسف هستند و به خاطر تحريم های جديد، همان مقداری که تعيين شده را برای ما ارسال می کنند.»



مجاهد سلامه، يکی از مقامات فلسطينی آژانس نفتی روز يکشنبه گفت که واردات گازوييل به نوار غزه بين ۴۰ تا ۵۰ درصد و بنزين تا ۱۲ درصد کاهش داشته است.

اگرچه مقامات اسراييلی هيچ اظهار نظری در اين باره نکرده اند، اما با چراغ سبزی که اهود باراک، وزیر دفاع اين کشور هفته گذشته نشان داد، کار برق رسانی و سوخت به مردم ساکن در نوار غزه، به يکباره کاهش یافت. هنوز مشخص نيست که اين تحريم ها تا چه زمان ادامه می يابد.


اين تصميم بخشی از تحريم هايی است که آقای باراک قصد دارد عليه اسلامگرايان حماس که گفته می شود مورد حمايت جمهوری اسلامی هستند، اعمال کند.


وزير دفاع اسراييل روز پنج شنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که از رساندن برق و سوخت به مناطق مسکونی نوار غزه جلوگيری خواهد کرد.


همزمان با اين تصميم گيری، دولت محمود عباس اعلام کرد که نسبت به اين تحريم ها اعتراض می کند.


نبيل ابو ردينه، سخنگوی رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت که «ابوعباس به اهود اولمرت خواهد گفت که اين تحريم اسراييل را عليه شهروندان غزه تحمل نمی کند.»


از ماه ژوئن که حماس بعد از پيروزی در انتخابات، کنترل غزه را با بيرون راندن نيروهای فتح (که از هواداران محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين هستند) در دست گرفته تاکنون، نزديک به یک هزار راکت و خمپاره به اسراييل شليک کرده است.


با اين حال طاهر نونو، سخنگوی حماس گفته است که «کاهش سوخت رسانی به منطقه، جنايتی است عليه يک ميليون و نيم فلسطينی که در غزه زندگی می کنند.»


جامعه بين المللی همچنان اسرائيل را از نظر قانونی مسئول اين منطقه می داند چرا که کنترل مرزها، محدوده هوايی و آب های منتهی به غزه را در اختيار دارد.


در حال حاضر ۶۰ درصد برق مصرفی يک و نيم ميليون ساکن غزه را اسراييل تامين می کند.


XS
SM
MD
LG