لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

تفليس: نيروهای گرجستان از اوستيای جنوبی خارج شدند


روسيه می گوید که نيروهای گرجسستان هنوز به طور کامل از اين منطقه خارج نشده اند.(عکس: AFP)
روسيه می گوید که نيروهای گرجسستان هنوز به طور کامل از اين منطقه خارج نشده اند.(عکس: AFP)

وزارت کشور گرجستان اعلام کرد که نيروهای نظامی خود را از منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی خارج کرده است. اما روسیه می گوید این خروج هنوز کاملا انجام نگرفته است.


اعلام خبر خروج نيروهای گرجستان از اوستيای جنوبی، سه روز پس از جنگ برای کنترل اين منطقه، با نيروهای روسيه انجام گرفت.


به دنبال تصرف شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، توسط نيروهای گرجی، روسيه نيروهای خود را به اين منطقه اعزام کرد و حملاتی هوايی را نيز عليه گرجستان انجام داد.


در همين ارتباط، آخرين مورد از اين حملات هوايی، بمباران يک فرودگاه نظامی در نزديکی فرودگاه بين المللی تفليس توسط هواپيماهای روسيه در روز يکشنبه بود.


خبرگزاری روسی اينترفکس گزارش داد که ناوگان روسيه در دريای سياه، راه عبور و مرور به تمامی بنادر گرجستان در اين دريا را مسدود کرده است.


پيش از اين نيز خبرگزاری ريانووستی روسيه اعلام کرده بود که ناوهای جنگی مسکو، «سمتليوی» و «باکوپ» در مقابل بنادر گرجستان در دريای سياه مستقر شده اند.


خبر مسدود شدن راه های عبور و مرور به بنادر گرجستان تا زمان مخابره توسط مقام های اين کشور تاييد يا تکذيب نشده بود.


روسيه روز جمعه، یعنی يک روز پيش از اعلام خروج نيروهای گرجستان از اوستيای جنوبی، اعلام کرده بود که کنترل شهر تسخينوالی را در دست گرفته است؛ موضوعی که توسط گرجستان تکذيب شد.



« ناوگان روسيه در دريای سياه، راه عبور و مرور به تمامی بنادر گرجستان در اين دريا را مسدود کرده است.»
خبرگزاری روسی اينترفکس

خبر مسدود شدن راه های عبور و مرور به بنادر گرجستان پس از آن اعلام شد که نيروهای موسوم به صلح بان روسيه در اوستيای جنوبی گفتند که نيروهای گرجستان هنوز به طور کامل از اين منطقه خارج نشده اند.


نيروهای صلح بان روسيه از سال ۱۹۹۲ ميلادی، پس از اعلام استقلال اوستيای جنوبی و درگيری جدايی طلبان آن با گرجستان، در آن منطقه مستقر شده اند.


ميخاييل ساکاشويلی، پیشتر، به روسيه پيشنهاد برقراری آتش بس در اوستيای جنوبی را داد و گفت که به اين منظور، نيروهای متخاصم بايد از هم دوری جويند.


الکساندر لوميا، دبير شورای امنيت گرجستان، در اين مورد گفته بود که پيشنهاد رييس جمهوری اين کشور به اين معنا است که به دنبال برقراری آتش بس، نيروهای گرجی از شهر تسخينوالی خارج خواهند شد و به تيراندازی نيروهای روسی پاسخ نخواهند داد.


در همین حال ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، از گرجستان خواست تا دست از تهاجم بردارد و نيروهای خود را بی درنگ از اوستيای جنوبی خارج کند.


وی در این مورد افزود: «پس از حمله به اوستيای جنوبی به نظر نمی رسد گرجستان ديگر هرگز بتواند اين منطقه جدايی طلب را، راضی کند تا بخشی ازخاک گرجستان باقی بماند.»


به گفته مقام های روسيه، در جريان درگيری های سه روز گذشته، دو هواپيمای اين کشور سرنگون شد و ۱۳ سرباز کشته و ۷۰ نفر نيز زخمی شدند.


در اين ميان، گرجستان اعلام کرد که روسيه شش هزار سرباز به اوستيای جنوبی فرستاده و حدود چهار هزار سرباز را از راه دريا در منطقه جدايی طلب آبخازيا مستقر کرده است.


بر اساس گزارش خبرگزاری رويترز از شمار نيروهای دو کشور، روسيه برتری بسيار زيادی بر نيروهای گرجستان دارد.


برای مثال، در حالی که شمار تانک های روسيه ۲۳ هزار دستگاه است، گرجستان ۱۴۴ تانک در اختيار دارد. روسيه ۱۸۰۹ فروند هواپيمای تهاجمی و ۱۹۳۲ هلی کوپتر در اختيار دارد. اين در شرايطی است که گرجستان تنها هشت فروند هواپيمای تهاجمی و ۳۷ هلی کوپتر در اختيار دارد.


نگرانی سازمان ملل از گسترش درگیری ها در قفقاز


ادموند مولت، دستيار دبير کل سازمان ملل متحد در امور صلح بانی، گفت که نشانه هايی در دست است که آبخازيا برای آغاز تهاجم عليه نيروهای ويژه گرجستان در دره «کودوری» در شمال آبخازيا آماده شده است.


وی از احتمال گسترش درگيری ها در منطقه قفقاز ابراز نگرانی کرد.


همچنين بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که از درگيری های اخير و همچنين احتمال افزايش تنش ها در منطقه آبخازيا احساس نگرانی می کند.


در اين ميان، و در حالی که کشورهای غربی از تهاجم نظامی روسيه انتقاد کرده اند، ولاديمير پوتين، اين اقدام را «قانونی و مشروع» دانسته است.


نخست وزير روسيه که به منظور نظارت بر امر کمک رسانی به آوارگان جنگی به مرکز اوستيای شمالی، رفته بود، گفت: «بيش از ۳۰ هزار غيرنظامی آواره با گذشتن از مرز وارد این منطقه شده اند.»


به گفته مقام های روسی، وزرات وضعيت امور اضطراری روسيه در حال تهيه سرپناه برای اين آوارگان جنگی است.


دو منطقه اوستيای جنوبی و آبخازيا پس ازتجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی، از گرجستان اعلام استقلال کردند. اين موضوع با مخالفت گرجستان مواجه شده است.


اما اعلام استقلال اين دو منطقه از حمايت روسيه برخوردار بوده است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG