لینک‌های قابلیت دسترسی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۳:۳۹ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶

خارجی ها به هالیوود می روند، هالیوودی ها به خارج


کرک داگلاس می گوید: «به تجربه من، در هيچ کجای دنيا، کادر فنی به مجربی و توانايی افراد در هاليوود پيدا نمی کنيد. و هيچ بحثی نيست که ساختن فيلم در هاليوود، هميشه بسيار ساده تر از هر جای ديگری است.»

کرک داگلاس می گوید: «به تجربه من، در هيچ کجای دنيا، کادر فنی به مجربی و توانايی افراد در هاليوود پيدا نمی کنيد. و هيچ بحثی نيست که ساختن فيلم در هاليوود، هميشه بسيار ساده تر از هر جای ديگری است.»

خبرگزاری «رويترز» در گزارشی نوشت که دست اندرکاران هاليوود بيش از گذشته علاقه مندند که فيلم های خود را در خارج از هاليوود بسازند.


در اين گزارش به نقل از کرک داگلاس، هنرپيشه کهنسال هاليوود، و تجارب او در تهيه اولين فيلم هايی که در خارج از آمريکا ساخته شد، از جمله فيلم «وايکنيگ ها» در سال ۱۹۵۸ در نروژ آمده است: « در آن دوران، ما در جستجوی نقاط واقعی برای تهيه فيلم های تاريخی و افسانه ای بوديم، ولی حقيقت اين است که گاه، به دليل مشکلات کار با کادر فنی محلی در آن کشورها مجبور می شديم برنامه خود را عوض کنیم.»


کرک داگلاس اولين چهره هاليوود نبود که در جستجوی محل مناسب برای فيلمبرداری و يا صرفه جويی در مخارج تهيه فيلم راهی خارج شد.


از اوايل دهه ۱۹۵۰، بسياری در هاليوود اين کار را شروع کردند. در سپتامبر سال ۱۹۵۶، روزنامه «نيويورک تايمز» گزارش داد در حالی که بسياری از استوديوهای هاليوود خالی هستند، ۱۸ فيلم از مجموع ۳۴ فيلم توليد شده در آن سال در اروپا، ژاپن و کوبا يا نقاطی در ساير ايالت های آمريکا تهيه شده اند.


اما تهيه فيلم توسط شرکت های هاليوودی در خارج از محيط معمول استوديوها با مشکلاتی نيز روبرو بود؛ از مشکل زبان و ارتباط با کادر فنی در کشورهای خارجی گرفته تا مقررات اداری متفاوت و گاه دست و پاگير و از همه مهمتر، نازل بودن کيفيت کار دست اندرکاران سينما در آن کشورها نسبت به افراد فنی خبره در هاليوود. و جالب اينجاست که پس از نيم قرن هنوز وضع به همان منوال است و گروهی از تهيه کنندگان آمريکايی هنوز هم اين مشکلات را به جان می خرند و برای ساختن فيلم راهی خارج می شوند.


اما در ده سال گذشته، بارديگر، موج ديگری از نگاه به خارج، صنعت سينمای هاليوود را تحت تاثير قرار داده است. در اين سال ها، کشورهايی مثل کانادا و استراليا و يا اقمار اتحاد شوروی سابق با ارائه محل و خدمات فنی ارزان تر به نسبت هاليوود، تعداد زيادی از پروژه ها را به سوی خود جلب کردند.

در سال ۱۹۵۲، دولف توماس، مسئول يکی از اتحاديه های صنفی کارکنان موسسات تهيه فيلم در هاليوود، در مصاحبه ای با نيويورک تايمز گفت: «ما با فيلم سازانی که در جستجوی صحنه های واقعی به خارج می روند مخالفتی نداريم. مشکل ما اين است که گروه زيادی از آنها برای صرفه جويی در هزينه اين کار را می کنند و تحت تاثير آن، بخش اعظم کادر فنی فيلم سازی در هاليوود بيکار می شوند.»


با وجود همه اين مشکلات بحث برانگيز، گرايش هاليوود به تهيه فيلم در خارج ادامه و افزايش يافت و در ده سال بين سال های ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۳، به اوج خود رسيد.


اما از اوايل دهه ۱۹۸۰، تعداد محصولات سينمايی و تلويزيونی هاليوود به حدی افزايش يافت که اين صنعت ديگر نگران فرار تهيه کنندگان به خارج نبود.


طبق آمار مرکز مطالعات اقتصاد جهانی، صنعت فيلم سازی در هاليوود طی سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۷، در زمينه اشتغال و درآمد کارکنان ۱۹۴ درصد و در زمينه سودآوری سرمايه ۲۴۸ درصد رشد را نشان می دهد.


اما در ده سال گذشته، بار ديگر موجی از نگاه به خارج، صنعت سينمای هاليوود را تحت تاثير قرار داده است.


در اين سال ها، کشورهايی مثل کانادا و استراليا و يا اقمار اتحاد شوروی سابق با ارائه محل و خدمات فنی ارزان تر از هاليوود، تعداد زيادی از پروژه ها را به سوی خود جلب کردند.


طبق آمار موسسه غير انتفاعی «فیلم لس آنجلس»، تعداد روزهای تهيه فيلم در هاليوود از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۷ حدود ۴۰ درصد کاهش يافته است.


اما آيا واقعا آسمان دارد بر سر هاليوود فرو می ريزد؟


بسياری معتقدند که داستان فيلم سازی در هاليوود هميشه همين طور بوده و در طول نيم قرن اخير از نظر حجم توليد، فراز و نشيب فراوانی داشته است.


در سال های اخير، بسياری از ايالات آمريکا به تبعيت از کشورهای خارجی سعی کردند امکانات تهيه فيلم را ايجاد و خود را به محلی مناسب برای ساختن فيلم بدل کنند. و جالب اينجا است که آنها علاوه بر جلب درصدی از پروژه های هاليوودی، اکنون به محلی برای تهيه فيلم های خارجی بدل شده اند.

در سال های اخير، بسياری از ايالات آمريکا به تبعيت از کشورهای خارجی سعی کردند امکانات تهيه فيلم را ايجاد و خود را به محلی مناسب برای ساختن فيلم بدل کنند. و جالب اينجاست که آنها علاوه بر جلب درصدی از پروژه های هاليوودی، اکنون به محلی برای تهيه فيلم های خارجی بدل شده اند. اگر زمانی فقط فيلم سازان آمريکايی بودند که به خارج می رفتند، اکنون اين مبادله برای محل فيلم سازی، دو طرفه شده است.


در سال جاری، يک شرکت بزرگ باليوودی، کارگر و محل ارزان هند را رها کرده و برای تهيه فيلم خود به ايالت پنسيلوانيا آمده است.


يکی از دلايل رونق استوديوهای فيلم سازی در ايالات آمريکا، برخورداری از ۲۵ درصد معافيت مالياتی برای تشويق سرمايه گذاری در اين ايالت هاست. به عنوان مثال، ايالت ميشيگان که قادر است تا مرز ۴۰ درصد معافيت مالياتی ارائه کند، اکنون پروژه هايی را که قبلا به جمهوری چک و يا اروپای شرقی می رفتند جذب خود می کند.


و بالاخره، کلام آخر از کرک داگلاس: «به تجربه من، در هيچ کجای دنيا، کادر فنی به مجربی و توانايی آدم های هاليوود پيدا نمی کنيد. و هيچ بحثی نيست که ساختن فيلم در هاليوود، هميشه بسيار ساده تر از جاهای ديگر است.»


XS
SM
MD
LG