لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

سفر رييس سازمان انرژی اتمی ايران به وين لغو شد


قرار بود رضا آقازاده در کنفرانس آژانس بین المللی انرژی اتمی سخنرانی و در حاشيه آن با محمد البرادعی و سرگی کرينکو، رييس آژانس فدرال اتمی روسيه، ديدار کند.
(عکس: AFP)
قرار بود رضا آقازاده در کنفرانس آژانس بین المللی انرژی اتمی سخنرانی و در حاشيه آن با محمد البرادعی و سرگی کرينکو، رييس آژانس فدرال اتمی روسيه، ديدار کند. (عکس: AFP)

شرکت رضا آقازاده، معاون رييس جمهور و رييس سازمان انرژی اتمی ايران، در پنجاه و دومين کنفرانس سالانه آژانس بين المللی انرژی اتمی به دلايل نامعلومی لغو شد.


خبر لغو سفر وی پس از صدور قطعنامه ۱۸۳۵ شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی ايران اعلام شده است.


پيشتر، رسانه های ايران گزارش داده بودند که معاون رييس جمهور و رييس سازمان انرژی اتمی به منظور شرکت در کنفرانس سالانه آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به وين، پايتخت اتريش، می رود.


پنجاه و دومين کنفرانس عمومی آژانس بين المللی انرژی اتمی با شرکت نمايندگان ۱۴۴کشور عضو آژانس روز دوشنبه در مقر اين نهاد در وين آغاز می شود.


قرار بود رضا آقازاده در اين کنفرانس سخنرانی و در حاشيه اين کنفرانس با محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرزی اتمی، و سرگی کرينکو، رييس آژانس فدرال اتمی روسيه، ديدار کند.


خبر لغو سفر رضا آقازاده، چند ساعت پس از صدور قطعنامه ۱۸۳۵ شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران و درخواست اين شورا برای تعليق فعاليت های هسته ای تهران، اعلام شده است.

طبق اساسنامه آژانس بين المللی انرژی اتمی از جمله وظايف کنفرانس عمومی که سالی يک بار تشکيل می شود، تصويب بودجه پيشنهادی شورای حکام و آن بخش از مصوبات اين شوراست که مستلزم کسب تاييد کنفرانس عمومی است.


در کنفرانس سالانه آژانس، اعضای جديد شورای حکام برای دور آينده تعيين می شوند.


در عين حال، سياست گذاری، موضوع عاری سازی خاورميانه از سلاح هسته ای، کاربردهای انرژی هسته ای، چشم انداز ۲۰ ساله ، کاربردهای انرژی هسته ای، چرخه سوخت و ايمنی هسته ای از جمله مباحثی هستند که به گزارش خبرگزاری « فارس» در اين کنفرانس مورد بحث و بررسی قرار می گيرند.


خبر لغو سفر رضا آقازاده، چند ساعت پس از صدور قطعنامه ۱۸۳۵ شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران و درخواست اين شورا برای تعليق فعاليت های هسته ای تهران، اعلام شده است.


در قطعنامه کوتاه شورای امنيت، تحريم های تازه ای عليه ايران اعمال نشد، ولی از ايران خواسته شد که سه قطعنامه تحريمی تصويب شده پيشين را اجرا کند.


قطعنامه ۱۸۳۵ از ايران خواسته است «بی درنگ و بدون تاخير، تعهدات خود در قبال شورای امنيت، براساس قطعنامه های مرتبط سازمان ملل متحد، و شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی را به اجرا بگذارد».


شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون، سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است.


در اين قطعنامه ها از ايران خواسته شده است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و به سوالات بازرسان آژانس بين المللی انرژی هسته ای پاسخ دهد.


ايران اما غنی سازی اورانيوم را بر اساس قوانين بين المللی حق خود می داند و اعلام کرده است که حاضر به متوقف کردن اين فعاليت ها نيست.


غنی سازی اورانيوم، کاربرد دوگانه در توليد سوخت نيروگاه های اتمی و همچنين توليد سلاح اتمی دارد و ايران هدف خود از غنی سازی را تامين سوخت نيروگاه بوشهر و نيروگاه هايی که ساخت آنها را در برنامه دارد، عنوان کرده است.


این در حالی است که کشورهای غربی از احتمال تولید سلاخ هسته ای توسط ایران نگرانند.


قطعنامه جديد شورای امنيت پس از انتشار گزارش مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی صادر شده است.


وی روز اول مهر هشدار داد که نمی تواند تضمين کند، ايران يک برنامه اتمی مخفی را دنبال نمی کند.


آقای برادعی که در افتتاحيه نشست شورای حکام آژانس در وين سخن می گفت، اعلام کرد: غير ممکن است تضمين داد که ايران فعاليت های هسته ای خود را مخفی نمی کند، مگر اينکه اجازه بازرسی های وسيع داده شود و پاسخ اتهام های مطرح شده در باره گذشته برنامه اتمی تهران دريافت شود.


XS
SM
MD
LG