لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

مانع تراشی احمدی نژاد بر سر رشد اقتصاد ايران


رييس جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با شبکه يک سيما اعتراف کرد که در هر سال بيشتر مردم ايران دست کم ۱۵ درصد قدرت خريد خود را از دست می دهند.(عکس: epa)
رييس جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با شبکه يک سيما اعتراف کرد که در هر سال بيشتر مردم ايران دست کم ۱۵ درصد قدرت خريد خود را از دست می دهند.(عکس: epa)

«سياست های اقتصادی دولت به تمام معنا فشل است»؛ اين سخن بيانگر ديدگاه اپوزيسيون داخلی يا خارجی حکومت نيست، بلکه ديدگاه بازرگان با نفوذی در داخل مجموعه حکومت جمهوری اسلامی ايران است.


همزمان با مصاحبه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، با تلويزيون دولتی ايران، تورم را مهار شده، اقتصاد ايران را با ثبات و اقتصاد جهانی را رو به سراشيبی سقوط تصوير می کرد، اسدالله عسگراولادی که سال ها رييس اتاق بازرگانی ايران بوده است، در گفت وگو با روزنامه «جام جم»، سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد را مانع تراشی بر سر راه رشد اقتصادی کشور خواند.


وی گفت: در دولت ميرحسين موسوی، نفت بشکه ای ۱۲ تا ۱۵ دلار بود و کشور اداره شد. شما اگر آن قيمت را با قيمت ۱۲۰ دلاری فعلی مقايسه کنيد، به اين واقعيت تاسف بار می رسيد که اکنون سطح فقر در جامعه با سطح فقر در آن دوران تفاوتی ندارد.


البته رييس جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با شبکه يک سيما اعتراف کرد که در هر سال بيشتر مردم ايران دست کم ۱۵ درصد قدرت خريد خود را از دست می دهند.


در اين ميان، طرح تحول اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد از ديگر مواردی است که حتی مورد انتقاد چهره های با نفوذ در داخل نظام جمهوری اسلامی بوده است، از جمله علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی و شماری از نمايندگان مجلس.


بر اساس گزارش خبرگزاری ها، علی لاريجانی در جمع اعضای «کانون بازنشستگان» گفت: بر اساس محاسباتی که کارشناسان انجام داده اند، تورم اين طرح زياد است. بنابراين ما نگران صدمه زدن اين تورم بر ملت هستيم.


علی لاريجانی در جايی ديگر گفته بود: تا مجلس نظر خود را ندهد، اين کار قابل اجرا نيست.


  • « در دولت ميرحسين موسوی، نفت بشکه ای ۱۲ تا ۱۵ دلار بود و کشور اداره شد. شما اگر آن قيمت را با قيمت ۱۲۰ دلاری فعلی مقايسه کنيد، به اين واقعيت تاسف بار می رسيد که اکنون سطح فقر در جامعه با سطح فقر در آن دوران تفاوتی ندارد.»
اسدالله عسگراولادی

همچنين اسدالله عسگراولادی در مصاحبه با روزنامه «جام جم» گفت:« به دکتر احمدی نژاد ارادت دارم، اما اين افراد اين کاره نيستند که بتوانند چنان طرح تحول بزرگی را اجرا کنند. در همين حد و به صورت سر بسته می گويم.»


اشاره اسدالله عسگراولادی به طرح تحول اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد بود.


اين تاجر بانفوذ، ايراد اساسی اين طرح را از ديدگاه خود چنين بيان می کند: تصور کنيد بسياری از خانواده های ايرانی به عنوان مثال ۳۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشند. فکر می کنيد با اين پول پس انداز می کنند؟ خير.


ماليات بر ارزش افزوده


از ديگر صحنه های اقتصادی که دولت محمود احمدی نژاد در روزهای گذشته با شکست در آن مواجه شد، اجرای قانون «ماليات بر ارزش افزوده» بود.


با اعتراض گسترده صنف طلافروشان و بسته شدن بازارهای طلا در اصفهان، تهران، مشهد شيراز و کرمانشاه، دولت ناچار شد بپذيرد که شتاب زده عمل کرده است.


اما طرح «ماليات بر ارزش افزوده» چيست؟


محمود احمدی نژاد در توضيح اين طرح گفت: کسی که ارزش افزوده می گيرد و به نفر بعدی می دهد، بايد سه درصد آن را ماليات دهد. اين کار چند دست تکرارمی شود تا آخر.


کوروش گوهربين، رييس اتحاديه صنف طلا، جواهر، نقره، سکه و صراف تهران، به « راديو فردا» گفت: دست به دست شدن طلا و سکه مانند دست به دست شدن پول در ميان مردم است و نمی توان هر بار از آن سه درصد ماليات گرفت.


وی افزود: اين طرح معادل اين است که هر بار مردم بخواهند از بانک پول بگيرند يا بگذارند، بايد سه درصد ماليات بدهند. طلا و جواهر معمولا به صورت اندوخته است، يعنی مردم وقتی پول داشته باشند سکه می خرند و هر گاه نياز داشته باشند، سکه را می فروشند. اين عمل ممکن است در طول سال بارها تکرار شود و اگر قرار باشد هر بار سه درصد ماليات بدهند، ديگر کسی سکه و طلا نمی خرد و به صنف ما ضرر می خورد. اين اعتراضات به همين دليل صورت گرفته است.


سايت خبری «تابناک» نزديک به محسن رضايی، فرمانده پيشين سپاه پاسداران و دبير کنونی مجمع تشخيص مصلحت نظام، عقب نشينی دولت در برابر بسته شدن بازار طلا و جواهر را تهديد امنيتی برای نظام جمهوری اسلامی ايران دانسته است.


تابناک نوشت: متاسفانه به علت کارهای عجولانه و غير کارشناسی توسط برخی مديران، دريافت ماليات بر ارزش افزوده از معاملات طلا به سه ماه ديگر موکول شد. اين امر علاوه بر آن که از ضعف تصميم گيری آگاهانه در بدنه اقتصادی دولت حکايت دارد، بيانگر ضعف دور انديشی در رويارويی با مشکلات احتمالی امنيتی نيز هست.


XS
SM
MD
LG