لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

علت دو روز تعطیلی در ایران؛ گرمای هوا یا اعتصاب


بازار تهران
بازار تهران
سايت « امروز»، نزديک به سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، در گزارشی درباره اعلام تعطيلی روزهای يکشنبه و دوشنبه نوشت که «به نظر می رسد، نه گرمای هوا، که بالا رفتن تب اعتراض بازار، موجب اين تصميم بوده است.» اما شمس الدين حسينی، وزير اقتصاد و امور داراريی، روز يکشنبه تعطيلی این دو روز به خاطر اختلاف دولت با اصناف را تکذيب کرد و گفت که تعطيلی‌ها به خاطر مساله برق بوده است.

پیش از این نیز برخی از سایت های دیگر مخالف و منتقد دولت چنین احتمالی را ذکر کرده بودند.

دولت محمود احمدی‌نژاد، به دليل آنچه «گرمای هوا» و نيز «ضرورت صرفه‌جويی در مصرف انرژی دستگاه‌های دولتی» خوانده، روزهای يکشنبه و دوشنبه را در ۲۱ استان ايران، تعطيل اعلام کرده بود.

با اين همه، نيروهای مسلح، کارکنان مراکز درمانی و بهداشتی، کارگران کارخانه ها و مراکز توليدی و همچنين کارکنان بانک ها مشمول اين تعطيلی نشده اند.



سايت امروز در گزارش خود می‌نویسد که همزمان با اعتصاب در بخش‌های سراج، نساج، پارچه فروش و طلافروش بازار تهران، بازاريان در برخی نقاط ديگر ايران، مانند تبريز، کرمانشاه و مشهد اعلام کرده بودند که به اين اعتصاب می‌پيوندند.

اين سايت نزديک به سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی در اين ارتباط نوشت که قرار بود کسبه بازار تهران، در محدوده پاساژ کويتی‌ها، در اعتراض به وضع ماليات‌های مضاعف و برخوردهای خشن با معترضان، ساعت دو بعداز ظهر روز يکشنبه کرکره مغازه‌های خود را پايين بکشند.

با اين حال، تاکنون منابع رسمی اين خبريا اعتصاب در اين بخش از بازار تهران را تاييد نکرده‌اند.

پيش از نيز، برخی از سايت‌های مخالف دولت مانند کلمه، از احتمال تشديد اعتراض و اعتصاب در بازار تهران سخن گفته بودند.

از سويی، سايت امروز با اشاره به اينکه اعتراض بازاريان به سبب پيوندهايشان با حزب موتلفه و بخش‌های سنتی محافظه کاران، که به سياست‌های دولت و نيز در دست گرفته شدن امور اقتصادی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناراضی هستند، نوشته است که اين موضوع می تواند ريشه سياسی داشته باشد.

درهمين ارتباط، اين سايت نزديک به سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی بدون ذکر منبع خبر خود نوشت که در پی اعلام عدم تعطيلی نيروهای مسلح در روزهای يکشنبه و دوشنبه، برخی از اين نيروها در مناطق مرکزی تهران مستقر شده‌اند تا چنانچه اعتراضات سياسی‌تر شود، آماده مقابله شوند؛ تاکنون منبع ديگری اين گزارش را تاييد نکرده است.

اعتصاب هفته گذشته بازاريان در تهران در اعتراض به افزايش ماليات ها تا سقف ۷۰ درصد از سوی وزارت بازرگانی صورت گرفت.

در حالی که مقام‌های اين وزارتخانه و نيز سازمان امور مالياتی تاکيد می کردند که بازاريان بايد اين ميزان ماليات را بپردازند، اما بازاريان با اشاره به رکود اقتصادی در ايران، اين ميزان ماليات را غير عادلانه می‌دانستند و خواستار تجديد نظر دولت در تصميم خود بودند.

در پی اين اعتصاب، وزارت بازرگانی با نمايندگان بازاريان وارد مذاکره شد.

در حالی که خبر اوليه و انتشار يافته در سايت‌های رسمی، حاکی از توافق بين بازاريان و دولت بود، ولی به نوشته سايت امروز، «اصناف به دليل سابقه بی‌توجهی دولت به توافق‌های پيشين، يکی از بندهای مفاد توافقنامه وزارت بازرگانی را نپذيرفتند و اعتصاب ها تا بعداز ظهر روز چهارشنبه ادامه يافت.»

بندی که بازاريان به آن اعتراض داشتند، تعيين تکليف ماليات را بر عهده يک کارگروه گذاشته است و صنوف را از تعيين تکليف محروم کرده بود.
در این میان، وزیر اقتصاد و امور دارایی روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد که گفت‌و‌گوها با بازاریان در چند روز آینده به نتیجه برسد.

سايت امروز به نقل از گزارش‌هايی که منبع آنها را ذکر نکرد، نوشت: «پنج روز عدم فعاليت بخش‌های بزرگی از بازار تهران، بر فعاليت بازارهای ساير استان‌های ايران تاثير گذاشته است که دارای مبادلات گسترده ای با بازار تهران هستند.»

در اين ارتباط، محمدرضا خباز، سخنگوی کميسيون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، به سايت پارلمان نيوز، ارگان فراکسيون اقليت مجلس شورای اسلامی، گفت که تعطيلی‌های ناگهانی، آثار سوء فراوانی بر فضای کسب و کار در ايران دارد و اظهار داشت:«اين تعطيلی‌ها ضرر هنگفتی را متوجه تجار و بازرگان می‌کنند.»

وی افزود: «چندی پيش، جمعی از تجار و بازرگانان در جلسه‌ای با اشاره به نمونه‌ای از اين تعطيلی‌های ناگهانی و بدون اطلاع قبلی، ضررهای هنگفتی که بر اثر اينگونه تعطيل کردن کشور متوجه آنها شده را اعلام کردند که رقم‌های بزرگی بود.»

همچنين نصرالله ترابی، عضو کميسيون اجتماعی مجلس، نيز گفت: «طی پيش‌بينی سازمان هواشناسی، در اين چند روز که تعطيلی اعلام شد، گرمای هوا اتفاقا نسبت به چند روز پيش از اين افت پيدا کرده است و اين گرمای ۴۰ و ۴۱ درجه نمی‌تواند مبنای تعطيلی باشد، مگر اينکه بحث ديگری در ميان باشد که لازم است دولت آن دليل اصلی و واقعی را به صورت شفاف به مردم بگويد.»

سخنان اين نماينده مجلس در شرايطی انتشار يافت که مدير کل پيش‌بينی آب و هوای کشور روز شنبه گفت: «هيئت دولت راسا در رابطه با تعطيلی تصميم‌گيری کرده و هواشناسی هيچ‌گونه توصيه‌ای در اين زمينه نداشته است.»
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG