لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

ادامه اعتصاب بازاریان در شهرهای بزرگ ایران


اعتصاب در بازار تهران ، اصفهان و چند شهر بزرگ دیگر ادامه دارد. (عکس: فارس)
اعتصاب در بازار تهران ، اصفهان و چند شهر بزرگ دیگر ادامه دارد. (عکس: فارس)

با ادامه تعطيلی اعتراض آميز بازاریان در تهران، اصفهان، و چند شهر بزرگ ايران، رييس سابق شورای اصناف کشور مدعی شد که صبح يکشنبه « عده ای چماقدار، واحد های صنفی را مجبور به تعطيلی و يک شعبه بانک صادرات را تخريب کردند.»


محمد آزاد روز شنبه نيز به همراه يک عضو ديگر شورای اصناف کشور، بازاريان معترض را به دست داشتن در معاملات قاچاق و خط گرفتن از بيرون بازار متهم کردند.


او گفت: « عده ای افراد خرابکار در بازار تهران، بسياری از واحدهای صنفی را مجبور به تعطيلی کردند. اين افراد يا اهداف سياسی دارند يا به دنبال ايجاد تشنج و تخريب اصناف در کشور هستند.»


وی همچنين در گفت و گو با سایت خبری نزديک به دولت « برنا» خواستار حضور نيروی انتظامی برای برقراری امنيت در بازار شد.


آقای آزاد پيوستن بازار پارچه فروشان و بازار فرش فروشان تهران به معترضان را نيز تاييد کرد، اما گفت: «عمده پارچه فروشانی که روز شنبه واحد صنفی خود را تعطيل کرده بودند، فروشندگان پارچه های خارجی بودند که بسياری از آنها کالای قاچاق می فروختند.»


همزمان، قاسم نوده فراهانی ، عضو هيئت رييسه سومين دوره شورای اصناف کشور در واکنش به تداوم تعطيلی اعتراض آميز بازار در چند شهر کشور، به خبرگزاری «فارس» گفت: « وقتی رييس جمهور اجرای قانون را دو ماه به تعويق می اندازد، ولی هنوز برخی از کسبه اقدام به تعطيلی بازار می کنند، به اين معنا است که اينها از جای ديگری خط می گيرند.»


اما نايب رييس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف، دليل اعتراض باريان را لغو ماليات بر ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: « اصناف به دنبال لغو قانون ماليات بر ارزش افزوده هستند، چرا که پس از دو ماه دوباره همه اين مشکلات تکرار می شود.»


به نوشته روزنامه « جمهوری اسلامی»، مجتبی عراقچی در خصوص تعطيلی بازار فرش فروش های تهران گفت: « با توجه به اينکه فرش از قانون ماليات بر ارزش افزوده معاف است، دليل تعطيلی بازار فرش فروش ها حمايت از ساير اصناف است، و فرش فروش ها به دليل تعطيلی بازار پارچه فروش ها و طلا فروشان اقدام به تعطيلی بازار کرده اند.»



اعتراض بازاريان در شهرهای بزرگ


تعطيلی بازارها در اصفهان، زنجان، تبريز، قزوين و مشهد طی يک هفته اخير، محمود احمدی نژاد را واداشت تا تنها ۱۷ روز پس از ابلاغ دستور اجرای قانون جديد ماليات، آن را برای دو ماه به تعويق بيندازد.
اين ماليات به استثنای ۱۷ قلم کالا، شامل هر کالای است که در داخل ايران خريد و فروش می شود و ماليات بر مصرف است.


روزنامه «کارگزاران» روز يکشنبه خبر داد که در بازار اصفهان، اصناف اين استان همچنان کسب و کار خود را تعطيل کردهاند و به سادگی حاضر نميشوند فعاليتهای خود را از سرگيرند.


همچنين محمود پورخاتون، رييس اتحاديه صنف طلافروشان در کرمان، نيز از تعطيلی بازار طلا فروشان کرمان خبر داد.


وی به خبرگزاری « ايسنا» گفت: « طلافروشان کرمان به منظور اعلام نارضايتی از شيوه دريافت ماليات، عدم آگاهی از چگونگی شيوه اجرای آن و همچنين وجود نوسانات زياد در بازار طلا اقدام به تعطيلی واحدهای زرگری در سطح شهر کردند.»


درخواست لغو ماليات جديد


روزنامه کارگزاران در گزارشی از تعطيلی اعتراض آميز بازار در تهران و اصفهان نوشت: « در حالی که رييس جمهور دو روزگذشته دستور تعليق قانون ماليات برارزش افزوده را صادر کرده بود، روز شنبه باز هم بازار تهران تعطيل بود و صنف پارچهفروشان نيز به طلافروشان تهرانی ملحق شدند تا اين وضع ابعاد تازهتری به خود گرفته باشد. »



  • « عده ای افراد خرابکار در بازار تهران، بسياری از واحدهای صنفی را مجبور به تعطيلی کردند. اين افراد يا اهداف سياسی دارند يا به دنبال ايجاد تشنج و تخريب اصناف در کشور هستند.»
محمد آزاد، رییس شورای اصناف کشور

اين روزنامه اضافه کرد: بازاريان تعويق اجرای قانون جديد را کافی نمی دانند و خواستار لغو آن هستند.


اغلب روزنامه های نزديک به دولت، اما، ضمن حمايت از اجرای قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده، با لحن تندتری اعتراض بازاريان را مورد نکوهش قرار داده اند.


روزنامه « کيهان» در اين خصوص بخشی از صفحات شماره روز يکشنبه خود را به تمجيد از قانون ماليات بر ارزش افزوده اختصاص داد و آن را «سياست درست و ضروری » دولت و يک «قانون اروپايی» توصيف کرد.


کيهان در عين حال به دولت هشدار داد که « شرايط خاص اقتصادی کشور، مجريان عرصه اقتصادی را بر آن می دارد که هوشيارانه قدم بردارند.»


مواضع تشکل های نزديک به بازار


از ميان تشکل های نزديک به بازار تهران که اغلب در شمار احزاب و گروه های محافظه کار هستند، جمعيت موتلفه اسلامی که اغلب سران آن از بازاريان تهران به شمار می روند، دولت را برای اجرای بد قانون جديد ماليات مورد انتقاد قرار داده است.


اسدالله بادامچيان در هفته نامه « شما»، ارگان اين جمعيت، با انتقاد از دولت نوشت: «مساله ماليات بر ارزش افزوده را متاسفانه بسيار بد شروع کردند. بدون توجيه مردم و به شيوه ای که کار را گسترده و کم نتيجه می کند و در ايران قابل اجرا نيست و در نتيجه، مواجه با اعتراض های جدی شده اند.


ارگان رسمی موتلفه به دولت توصيه کرد که دريافت ماليات ارزش افزوده را « از کلان شروع کند و در سر پل ها اين ماليات را دريافت کند.»


XS
SM
MD
LG