لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

درخواست سنديکای کارگران شرکت واحد برای آزادی فعالان کارگری


سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بيانيه‌ای خواستار آزادی بی‌قيد و شرط و فوری چهار عضو خود، به نام‌های سعيد ترابيان، رضا شهابی، ابراهيم مددی، منصور اسانلو، و همچنين ساير کارگران زندانی شد.

اين تشکل مستقل کارگری همچنين از وضعيت آقايان ترابيان و شهابی که در خرداد ماه بازداشت شدند، ابراز نگرانی کرد.

نگرانی سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از وضعيت سعيد ترابيان و رضا شهابی، دو عضو هيئت مديره اين تشکل در شرايطی ابراز شد که از خرداد ماه تاکنون، از وضعيت آقای ترابيان اطلاعی در دست نيست و آقای شهابی نيز تنها دو بار با خانواده خود تماس تلفنی داشته است.

اين تشکل کارگری با اشاره به بيماری قلبی سعيد ترابيان اعلام کرد که تماس نگرفتن او با خانواده‌اش موجب نگرانی در مورد وضعيت جسمانی‌اش شده است.

منصور اسانلو و ابراهيم مددی، رئيس و نايب رئيس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، نيز که در اين بيانيه به نام آنها اشاره شد، در ساليان قبل بازداشت و به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام زندانی شدند.

بر اساس گزارش‌ها، در شرايطی که نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در سازمان بين‌المللی کار، آی ال او، اعلام کرده بود که قوه قضاييه با آنچه که «عفو» آقای اسانلو ناميد، موافقت کرده، دادياری شش دادگاه انقلاب اسلامی شهر کرج روز يکشنبه او را بار ديگر به تبليغ عليه نظام متهم کرد.

اين اتهام در شرايطی به اين فعال کارگر زندانی وارد شد که وی در سال ۱۳۸۶ نيز به همين اتهام محکوم شده بود.

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بيانيه خود همچنين به اخراج مجدد دو عضو اين تشکل کارگری به نام‌های عبدالله حسينی و رضا نعمتی‌پور اعتراض کرده است.

در اين بيانيه اشاره شد که شماری از اعضای هيئت مديره و فعالين سنديکايی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به رغم دريافت رأی بازگشت به کار از سوی ديوان عدالت اداری، با ممانعت مديريت شرکت واحد برای بازگشت به کار مواجه شده‌اند.

اين تشکل کارگری با اشاره به اينکه دولت خود را به رعايت حقوق کارگران طبق معاهدات بين‌المللی در سازمان بين‌المللی کار، آی ال او، متعهد و پايبند می‌داند، نوشت: «در طول پنج سال بازگشايی سنديکا، اعضای آن و حتی خانواده‌های آنها تحت شديدترين فشارها، بازداشت‌های گسترده، تهديدهای بيشمار، اخراج از کار و محروم شدن از حقوق اجتماعی و درمانی مواجه بوده‌اند.»

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام کرد که به رغم اين فشارها و نيز امنيتی شدن فضا، به دفاع از حقوق کارگران ادامه می‌دهد و از تمامی نهادهای مدنی و حقوق بشری و سازمان‌ها و اتحاديه‌های کارگری، بويژه فدراسيون جهانی کارگران، تقاضای پشتيبانی و همياری بيشتری کرد.

در همين حال، گزارش‌ها از هفت تپه حاکی از آن است که حراست شرکت نيشکر هفت تپه با افزايش فشار بر اعضای سنديکای کارگران اين شرکت، خواستار امضای توبه‌نامه از سوی برخی از آنان شده است.

بر اساس اين گزارش‌ها، در روزهای اخير، پس از آنکه فريدون نيکوفر، عضو سنديکای کارگران شرکت هفت تپه، از کار اخراج و تهديد شد که خانه سازمانی اين شرکت را ترک کند، به او گفته شد که در صورت امضای توبه‌نامه و محکوميت آن سنديکا، می‌تواند به کار بازگردد.

آقای نيکوفر که چندين ماه را به خاطر فعاليت‌های سنديکايی اش زندانی بوده است، پس از آزادی، از کار خود اخراج شده بود.

در روزهای اخير، همراه با بازداشت شماری از فعالان کارگری در ايران، برخی ديگر از آنان، از جمله تهديد به اخراج از محل کار شده‌اند.

اين برخوردهای امنيتی و قضايی همزمان با افزايش اعتراض‌های کارگران مناطق گوناگون ايران بوده است.

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اين خصوص اين موضوع را مطرح کرد که اين فشارها و برخوردها در آستانه افزايش تورم و نزديک شدن زمان اجرای طرح هدفمند کردن يارانه‌ها شدت گرفته است؛ طرحی که به گفته شماری از کارشناسان اقتصادی، پیامدهای اجرای آن می‌تواند ناآرامی‌های اجتماعی در ایران به همراه داشته باشد.
XS
SM
MD
LG