لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

تهران، صحنه اجتماعات هواداران نامزدهای انتخاباتی


برخی نقاط تهران در روزهای اخیر شاهد دیگیری‌هایی میان حامیان میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد بوده است
برخی نقاط تهران در روزهای اخیر شاهد دیگیری‌هایی میان حامیان میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد بوده است
برخی از مناطق پايتخت ايران در روزهای گذشته، از جمله روز جمعه، صحنه اجتماع گروهی از طرفداران نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، به ويژه ميرحسين موسوی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی، بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ايرنا، یکی از این تجمعات روز جمعه، در خيابان وليعصر در اطراف ميدان ونک برگزار شد. اين خبرگزاری، چنين تجمعاتی را « کارناوال انتخاباتی» ناميد.

براساس اين گزارش، بيشتر اين افراد را جوانان هوادار ميرحسين موسوی و محمود احمدی‌نژاد تشکيل می‌دادند که تصاوير نامزدهای مورد حمايت خود و پلاکاردهايی حاوی شعارهای مختلف را در دست داشتند.

بر اساس گزارش‌های تأييد نشده، برخی درگيری‌ها ميان هواداران نامزدها روی داده است.

آيت‌الله جنتی: سلامت انتخابات را تضمين می‌کنيم

همزمان با نزديک شدن به ۲۲ خرداد، روز برگزاری انتخابات رياست جمهوری، بخش بزرگی از خطبه دوم نماز جمعه تهران به اين موضوع اختصاص داشت.

آيت‌الله احمد جنتی،‌ دبير شورای نگهبان و خطيب جمعه تهران، اعلام کرد که اين شورا «سلامت دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری را تضمين می کند.»

به گزارش « ايرنا»، وی در خطبه دوم نماز جمعه در دانشگاه تهران گفت:‌ «... شورای نگهبان به هيچ حزب و گروهی وابسته نيست.»

او همچنين با انتقاد از اصلاح طلبان که از احتمال مخدوش شدن انتخابات و نتايج آن ابراز نگرانی می‌کنند، افزود: «زير سؤال بردن انتخابات نيز جزيی از برنامه‌های دشمنان برای براندازی نظام و سرکوب انقلاب اسلامی است.»

محتشمی‌پور: دولت و شورای نگهبان در انتخابات دخالت نکنند

علی‌اکبر محتشمی پور، رييس کميته صيانت از آرای ستاد ميرحسين موسوی، روز جمعه در تهران از دولت محمود احمدی‌نژاد، که يکی از نامزدهای انتخابات است، و همچنين شورای نگهبان خواست تا در انتخابات مداخله نکنند.

آقای محتشمی‌پور که در گذشته وزير کشور ايران بوده است، در يک مصاحبه مطبوعاتی نسبت به بحث قطع شبکه اينترنت توسط شرکت مخابرات در روز انتخابات هشدار داد.

وی گفت: «طبق اطلاعاتی که از درون سيستم سازمان مخابرات داريم، آنها درصدد هستند که در روز انتخابات سيستم اينترنتی را قطع کنند و تنها يک سيستم داخلی برای وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار کنند که اين اقدام به معنای تسلط در انتخابات است و من به دولت اخطار می‌دهم که هر گونه حرکتی دراين زمينه به معنی تخلف است.»

اين در حالی است که به گفته علی‌اکبر محتشمی‌پور، «طبق تدارکات پيشين ما، مقرر شد که در روز ۲۲ خرداد، همزمان با اخذ آرا با اتصال به شبکه اينترنتی در سراسر کشور، آخرين وضعيت و اخبار مربوط به هر صندوق را به دست بياوريم.»

این در حالی است که کامران دانشجو رئیس ستاد انتخابات کشور، روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مطالب عنوان شده از سوی آقای محتشمی‌پور را رد کرد.

سراج‌الدين ميردامادی، روزنامه‌نگار در تهران، به اين پرسش «راديو فردا» که در صورت تحقق نگرانی‌های اصلاح‌طلبان چگونه می‌توان در انتظار برگزاری انتخابات سالم و به دور از خدشه بود، پاسخ داد: «هنگامی که ما پيش‌زمينه‌های گذشته را مانند صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان را که اعلام کرد اگر تخريب‌ها عليه يک نامزد ادامه پيدا کند، می‌تواند منجر به ابطال انتخابات شود و همچنين عملکرد صدا و سيما و روزنامه‌های دولتی و دستگاه‌های دولتی و تغييرات گسترده فرمانداران را که توسط همين دولت منصوب شده بودند، را کنار يکديگر بگذاريم، موجب نگرانی می‌شود.»

وی اضافه کرد: «علاوه بر اين، در شکل‌گيری هيئت‌های اجرايی انتخابات هم ناظران آقای موسوی و ساير نامزدها طبق قانون اجازه حضور داشتند که از اين حضور هم ممانعت شده است و اين بر نگرانی‌ها می‌افزايد.»

بر اساس گزارش‌ها، رئيس کميته صيانت از آرای ستاد ميرحسين موسوی همچنين اعلام کرد که «برخی از رسانه‌ها همچون روزنامه‌های جام ‌جم، کيهان و ايران و همچنين خبرگزاری‌های ايرنا و برنا به صورت يکپارچه از دولت حمايت می‌کنند.»

پيش از اين، اصلاح طلبان از حمايت اين روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها از محمود احمدی‌نژاد سخن گفته بودند.

نگرانی از امنيتی شدن فضای انتخاباتی

بر اساس گزارش اصلاح‌طلبان، که از سوی مقام‌های دولتی واکنشی را به همراه نداشته است، حمله به ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات، و اخلال در مراسم نمايندگان و طرفداران آنها ادامه دارد.

اين در حالی است که برخی از کارشناسان و فعالان سياسی، از تشديد فعاليت گروه‌های فشار و امنيتی شدن فضای انتخابات ابراز نگرانی می‌کنند.

محمدعلی عمويی، فعال سياسی در تهران با تأیید این نگرانی به «راديو فردا» گفت: «نشانه‌هايی از پيروزی رقبای دولت نهم احساس می‌شود و به اين دليل اقداماتی اين چنينی آغاز شده است. آنها می‌خواهند کسانی که به رقبای دولت نهم رأی می‌دهند دچار هراس شوند و از رأی دادن به نفع اصلاح‌طلبان خودداری کنند.»

در اين زمينه، قربان بهزاديان‌نژاد، رئيس ستاد انتخاباتی آقای موسوی، روز جمعه از طرفداران اين نامزد اصلاح‌طلب انتخابات رياست جمهوری خواست در عين هوشمندی، به حفظ متانت و آرامش، فعالانه به حضور خود در صحنه ادامه دهند و فرصت تنش‌زايی را از کسانی که به دنبال ملتهب نمودن اوضاع هستند، بگيرند.

رئيس ستاد انتخاباتی آقای موسوی به نيروهای انتظامی و امنيتی نيز هشدار داد که در برابر سناريوی از پيش طراحی شده عواملی که درصدد خشن کردن فضای رقابتی انتخابات هستند، برخورد کنند و به امنيت و سلامت انتخابات یاری رسانند.

تشکيل «کميته صيانت از جان رئيس جمهور»

بسيج دانشجويی ۳۱۳ دانشگاه کشور روز جمعه در نامه‌ای سرگشاده به دبير شورايعالی امنيت‌ملی، خواستار صيانت بيشتر و حفظ جان محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور و نامزد اصولگرای انتخابات رياست جمهوری، شدند.

دليل اين درخواست، از سوی اين تشکل‌های شبه‌نظامی و اصولگرا، حضور فعال رئيس جمهور در عرصه بين‌المللی، شکستن تابوهايی مانند هولوکاست و همچنين مبارزه با باندهای فساد و کانون‌های قدرت و ثروت و تسليم ‌نشدن در برابر باج‌خواهی‌های آنان در ايران، عنوان شده است.

در اين ارتباط نيز گروهی تحت عنوان کميته دانشجويی صيانت از جان رئيس‌جمهور اعلام موجوديت کرد.

در بيانيه اين گروه، از دستگاه قضايی به دليل عدم برخورد جدی با مفاسد اقتصادی انتقاد شده و گفته شده است: «اهمال و سستی دستگاه قضايی در برخورد با آقازاده‌ها و دانه‌درشت‌ها به جايی رسيده است که ديگر امروز مردم اميدی به برخورد برخورد اين دستگاه با مفسدان اقتصادی ندارند.»

اين گروه که نام مؤسسان آن نيز اعلام نشده است، ضمن حمايت از اتهام‌های فساد مالی محمود احمدی‌نژاد به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان، غلامحسين کرباسچی، شهردار پيشين تهران، و برخی ديگر، خواستار محاکمه سريع و علنی مفسدان اقتصادی شده است.

کروبی: وزير زن معرفی می‌کنم

مهدی کروبی، يکی از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات رياست جمهوری، روز جمعه در شهر زاهدان گفت: قطعاً اگر انتخابات پرشور نباشد، از حقوق شهروندی، رونق اقتصادی، تا جايگاه کشور در جهان، آسيب جدی خواهد ديد.»

وی همچنين گفت که در هفته جاری، چند وزير، از جمله يک وزير زن را معرفی خواهد کرد و افزود: «برای سمت وزارت از همه قوم‌ها در ايران استفاده خواهد کرد».
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG