لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۵

دعوت به هوشیاری در برابر «تنش‌آفرينی‌های تصنعی»


میرحسین موسوی (راست) و مهدی کروبی؛ دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات دهم
میرحسین موسوی (راست) و مهدی کروبی؛ دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات دهم
ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، روز سه‌شنبه در اطلاعيه مشترکی از هواداران اين دو نامزد اصلاح‌طلب رياست جمهوری خواستند هوشياری خود را در برابر آنچه «برخی تنش‌آفرين‌های تصنعی» خواندند، حفظ کنند.

علی‌اکبر محتشمی‌پور و مرتضی الويری، اعضای اين دو ستاد، در اين اطلاعيه به آنچه به گفته اصلاح‌طلبان «تشديد فعاليت‌های تخريبی» و «اقدامات جهت‌دار و سازماندهی شده‌ای که برای بر هم زدن جلسات و نشست‌های انتخاباتی» بوده است، اشاره کرده‌اند.

با نزديک شدن زمان انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد سال جاری، گزارش‌هايی از سوی هواداران چهار نامزد انتخابات رياست جمهوری؛ ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، محمود احمدی‌نژاد و محسن رضايی، انتشار يافته است.

در اين گزارش‌ها که بيش از همه، توسط هواداران و ستادهای انتخاباتی آقايان موسوی و کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب منتشر شده است، عنوان شده که موارد متعددی از حمله به ستادهای انتخاباتی، بازداشت برخی از حاميان اين نامزدها و اخلال در گردهمايی‌های آنان روی داده است.

با اين همه، مقام‌های جمهوری اسلامی ايران واکنش چندانی نسبت به اين گزارش‌ها نشان نداده‌اند.

همچنين برخی گزارش‌ها نيز انتشار يافته است که به گفته علی‌اکبر محتشمی‌پور و مرتضی الويری، حکايت از درگيری‌هايی بين «افراد منتسب به ستادهای انتخاباتی آقايان کروبی و موسوی» دارد؛ گزارش‌هايی که اغلب در سايت‌های نزديک به اصولگرايان منتشر شده‌اند.

اين دو عضو ستادهای آقايان موسوی و کروبی با ابراز تأسف از اين موضوع و با اشاره به تلاش برخی برای ايجاد تشتت در صفوف اصلاح‌طلبان، نوشته اند که بر عهده همه اصلاح‌طلبان است که در کمال هوشياری و با درک حساسيت‌های موجود و با وقوف به بازی خطرناک برخی، ضمن پرهيز از هرگونه تنش، آرامش خود را حفظ کنند و همه توان خود را صرف تشويق شهروندان به شرکت در انتخابات در جهت نفی وضعيت نامطلوب کنند.

عبدالرضا تاجيک، روزنامه نگار در تهران، درباره اين درگيری‌ها به راديو فردا می‌گويد: «برخی از اين درگيری‌ها برنامه‌ريزی شده و برخی از آنها بدون برنامه‌ريزی و بدون سازماندهی است. با توجه به اين که هر چه به زمان انتخابات نزديک می‌شويم و احساسات مردم بيشتر برانگيخته می‌شود، احتمال دارد در سطح شهر وقتی بحثی صورت می‌گيرد، جدل‌ها و گفت‌وگوها تند شود و چون اکثر اين جمعيت را جوانان تشکيل می‌دهند، طبيعی است که درگيری‌های جزيی ايجاد شود.»

وي با اشاره به اين موضوع كه «درگيری‌های سازماندهی شده بسيار مهم و خطرناک است»، افزود: «ما شاهد هستيم كه گرايش مردم به شرکت در انتخابات هر روز بيشتر می‌شود و اين درگيری‌ها می‌تواند اذهان را از مسير اصلی منحرف کند. از آنجا که گروه حاکم با ازدياد آرای مردم موقعيت خود را از دست می‌دهد، می‌خواهد با ايجاد درگيری‌های کاذب و سوق دادن جامعه به سمت خشونت کنترل فضا را در دست بگيرد.»

در اطلاعيه مشترک ستادهای آقايان موسوی و کروبی، آمده است که «پيروزی هر کدام از اين دو نامزد، به معنای پيروزی ملت و مشی اصلاح‌طلبی خواهد بود و اگر انتخابات به دور دوم کشيده شود، تمامی اصلاح‌طلبان از نامزدی که به مرحله دوم راه يافته است، پشتيبانی خواهند کرد.»

در اين ارتباط، ميرحسين موسوی نيز در پيامی خطاب به ملت ايران با اشاره به «اخباری نگران‌کننده از برخی تحرکات و برنامه‌ريزی‌های محفلی»، نوشت: «معدود افرادی در صدد برهم زدن امنيت و آشفته کردن آرامش روانی جامعه‌اند تا قطار انتخابات سالم را از مسير خود منحرف کنند.»

ميرحسين موسوی از مسئولان برگزاری انتخابات خواست زمينه پيدايش هر شبهه‌ای را از ميان ببرند.

اشاره کرباسچی به پرونده ۳۰۰ ميليارد تومانی زمان شهرداری محمود احمدی‌نژاد

حملات چند روز اخير محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران و نامزد اصولگرای انتخابات، به افرادی که آنها را سوءاستفاده‌کنندگان از امکانات مالی ناميده، واکنش‌هايی را در پی داشته است.

در اين ارتباط غلامحسين کرباسچی، عضو ستاد مهدی کروبی، که محمود احمدی‌نژاد مطالب زيادی را در مورد وی، البته بدون نام بردن از اين شهردار پيشين تهران، عنوان کرده بود با اشاره به تبرئه شدن از اتهام مالی مورد اشاره رئيس‌جمهور گفت: «در آستانه انتخابات، تمام مردم متوجه نارسايی عملکرد آقای احمدی‌نژاد در چهار سال گذشته هستند و ايشان به جای اينکه بيايد بگويد که چرا اين نارسايی‌ها وجود داشته است، تلاش می‌کند با اتهام زدن به ديگران صورت مسئله را پاک کند.»

آقای کرباسچی در همين خصوص به پرونده ۳۰۰ ميليارد تومانی زمان شهرداری محمود احمدی‌نژاد نيز اشاره کرد و افزود: «به اعتراف خود اصولگرايان، ۱۰۰۰ ميليارد تومان نيز در چهار سال رياست جمهوری وی گم شده است.»

گزارش‌هايی در مورد حمايت غيرقانونی دستگاه‌های دولتی از احمدی‌نژاد

در روزهای اخير، برخی از سايت‌ها و روزنامه‌های نزديک به اصلاح‌طلبان، گزارش‌هايی را در مورد حمايت غيرقانونی دستگاه‌های دولتی از ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد منتشر کرده‌اند.

اسماعيل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی، در مورد اين مسئله به راديو فردا می‌گويد: «نيروهای دولتی در انتخابات به طور محسوس دخالت می‌کنند. براي مثال، رؤسای ستادهای ما مراجعه می‌کنند و می‌گويند در بخش‌ها و روستاها نمی‌توانيم ستاد تشکيل دهيم زيرا فرماندار، بخشدار و رؤسای ادارات و آموزش و پرورش افراد را تهديد می‌کنند که بعد از انتخابات سرو کارشان با حراست‌ها است. البته ما اين موارد را گزارش کرده‌ايم. »

گزارش‌های مربوط به حمايت‌های غيرقانونی دستگاه‌های دولتی از محمود احمدی‌نژاد در مواردی با تکذيب ستاد انتخاباتی و نزديکان او مواجه شده است.

نزديکان محمود احمدی‌نژاد از جمله مجتبی ثمره هاشمی، مسئول ستاد هماهنگی حمايت‌های مردمی از احمدی‌نژاد، روز چهارشنبه گفت: «نامزدها تمام هم و غم خود را در تخريب و تضعيف ناعادلانه و غيرمنصفانه احمدی‌نژاد قرار داده‌اند.»
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG