لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

۲۲ خرداد سال آینده؛ روز انتخابات رياست جمهوری در ایران


عليرضا افشار درباره زمان برگزاری انتخابات رياست جمهوری دهم گفت: شورای نگهبان و وزارت کشور توافق کردند که انتخابات در روز ۲۲ خرداد ماه ۸۸ برگزار شود.(عکس: فارس)
عليرضا افشار درباره زمان برگزاری انتخابات رياست جمهوری دهم گفت: شورای نگهبان و وزارت کشور توافق کردند که انتخابات در روز ۲۲ خرداد ماه ۸۸ برگزار شود.(عکس: فارس)

عليرضا افشار، رييس ستاد انتخابات کشور روز يکشنبه گفت: انتخابات رياست جمهوری دهم همزمان با انتخابات مياندوره ای مجلس هشتم، روز ۲۲ خرداد ۸۸ برگزار می شود.


عليرضا افشار درباره زمان برگزاری انتخابات رياست جمهوری دهم گفت: شورای نگهبان و وزارت کشور توافق کردند که انتخابات در روز ۲۲ خرداد ماه ۸۸ برگزار شود.


شورای نگهبان، «نهادی محافظه کار» در سيستم قانونگذاری ايران است که بر انتخابات و قوانين تصويب شده نظارت دارد.


شش روحانی عضو اين شورا توسط رهبر جمهوری اسلامی ايران منصوب می شوند و شش تن ديگر که حقوقدان هستند، توسط رييس قوه قضاييه معرفی می شوند و بايد توسط مجلس شورای اسلامی مورد تاييد قرار گيرند.


رييس ستاد انتخابات کشور علت زود اعلام کردن تاريخ برگزاری انتخابات رياست جمهوری دهم را برگزاری همزمان انتخابات مياندوره ای مجلس هشتم دانست.


انتخابات دور نهم رياست جمهوری اسلامی ايران روز 27 خردادماه سال ۱۳۸۴ برگزار شد. در آن انتخابات که به دور دوم کشيده شد، محمود احمدی نژاد در برابر اکبر هاشمی رفسنجانی به پيروزی رسيد.


رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که متن کامل آن سوم شهريور منتشر شد، از محمود احمدی نژاد، خواست تا برای پنج سال آينده برنامه ريزی کند.

بر اساس قوانين ايران، محمود احمدی نژاد می تواند برای دومین دوره متوالی نيز در انتخابات رياست جمهوری شرکت کند.


با اين همه، وی تاکنون اعلام نکرده است که قصد اين کار را دارد يا خير، هر چند صاحبنظران از حضور قطعی وی در انتخابات سال آینده خبر می دهند.


در اين ميان و با نزديک شدن موعد انتخابات رياست جمهوری در ايران، از سياستمدارانی همچون محمد باقر قاليباف، سياستمدار «محافظه کار» و شهردار تهران ، محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران و «روحانی اصلاح طلب»، و مهدی کروبی، رییس سابق مجلس و دبير کل حزب «اصلاح طلب» اعتماد ملی، به عنوان نامزدهای احتمالی رياست جمهوری نام برده می شود.


اين در حاليست که جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوشنبه هفته گذشته با اعلام حمايت از محمود احمدی نژاد، گفت که تغيير دولت در شرايط کنونی به مصلحت نيست.


به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی دانشجويان ايران، «ايسنا»، مجتبی ذوالنوری طی سخنانی در جلسه هفتگی انصار حزب الله گفت: «دولت آقای احمدی نژاد کارهايی را شروع کرده که مصلحت و منفعت کشور ايجاب می کند که در يک دوره چهار ساله ديگر به نتيجه برسد و الان کار در مرحله ای نيست که تغيير دولت داشته باشيم و مصلحت اين است که دولت عوض نشود.»


حمایت رهبر از احمدی نژاد


محمود احمدی نژاد از حمايت آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، برخوردار است. رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که متن کامل آن سوم شهريور منتشر شد، از محمود احمدی نژاد، خواست تا برای پنج سال آينده برنامه ريزی کند.


رهبر جمهوری اسلامی ايران گفت: «آنچه که در مورد سال آخر اين دوره بايد به شما عرض بکنم، چند نکته است. يکی اينکه در اين سال آخر با روحيه سال اول کار کنيد. البته احساس می کنم همين جور است؛ اما در عين حال تاکيد می کنم. فکر نکنيد که امسال، سال آخر دولت است؛ نه.»


رهبر جمهوری اسلامی ايران خطاب به دولت محمود احمدی نژاد گفت: «مثل کسی که پنج سال ديگر بناست کار بکند، کار بکنيد؛ يعنی تصور کنيد که اين يک سال به اضافه چهار سال ديگر در يد مديريت شماست. با اين ديد نگاه کنيد و کار کنيد و برنامه ريزی کنيد و اقدام کنيد.»


انتشار متن کامل اظهارات آيت الله خامنه ای در ستايش از دولت نهم و لزوم برنامه ريزی آن برای پنج ساله دوم در حالی صورت می گيرد که گروه ها و احزاب مختلف سياسی در ايران به مناسبت های مختلف در باره انتخابات سال آينده رياست جمهوری اظهار نظر کرده و از تلاش جدی خود برای معرفی نامزد انتخابات خبر می دهند.


محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ و در جريان رقابتی که در آن شک و شبهه های زيادی نسبت به سلامت انتخابات وجود داشت، به طور غير مترقبه ای به مقام رياست جمهوری رسيد.


مخالفان محمود احمدی نژاد بويژه در جريان موسوم به اصلاح طلب، با پر رنگ کردن نقش بسيج و سپاه در جمع آوری رای برای وی، حمايت های پنهان آيت الله خامنه ای از انتخاب محمود احمدی نژاد را عاملی مهم در اين روند ارزيابی کردند.


اين مسئله تا جايی پيش رفت که مهدی کروبی، رييس سابق مجلس شورای اسلامی که نفر سوم انتخابات شده بود، با ارسال نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی ايران، مجتبی خامنه ای، پسر وی، را متهم کرد که نقش اصلی را در بسيج نيروهای نظامی و شبه نظامی برای انتخاب محمود احمدی نژاد ايفاء کرده است.


از محمد باقر قاليباف، محمد خاتمی و مهدی کروبی به عنوان نامزدهای احتمالی رياست جمهوری نام برده می شود.

در روزهای اخير، روزنامه «کيهان» که از حاميان دولت نهم است، در مقاله ای اشاره کرد که نيروهای نظامی و شبه نظامی مانند بسيج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقش مهمی در پيروزی محمود احمدی نژاد داشته اند.


در این حال، به رغم عملکرد تورم زای دولت نهم در حوزه اقتصادی و انتقادات گسترده ای که در طيف های مختلف سياسی از اصلاح طلبان گرفته تا محافظه کاران به سياست های داخلی و خارجی محمود احمدی نژاد وارد می شود، آيت الله علی خامنه ای همواره از فعاليت های دولت وی به صورت قاطع حمايت کرده است.


رهبر جمهوری اسلامی ايران حتی در يکی از سخنرانی های خود، دولت نهم را يکی از بهترين دولت های ايران پس از انقلاب مشروطه ارزيابی کرد.


محمود احمدی نژاد در زمان روی کار آمدن خود وعده داد که پول نفت را بر سر سفره مردم بياورد، ولی بسياری از کارشناسان اقتصادی می گويند که پس از گذشت سه سال از مديريت دولت وی، ايران با تورم و افزايش روزانه قيمت ها دست و پنجه نرم می کند و نرخ بيکاری به شدت افزايش يافته است.


XS
SM
MD
LG