لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

اطفای آتش در چاه نفت‌شهر تا یک ماه زمان نیاز دارد


کارگران بر روی دکل نفت (عکس تزئینی است)
کارگران بر روی دکل نفت (عکس تزئینی است)

در پی انفجار و آتش‌سوزی در یک چاه نفتی در نفت‌شهر در شهرستان قصر شيرين، در اين منطقه برای اطفای حريق که گفته می‌شود احتمال دارد تا یک ماه طول بکشد کمیته بحران شرکت نفت و گاز تشکيل شده است.

خبرگزاری‌ها روز شنبه گزارش دادند که انفجار يک دکل چاه نفت در منطقه نفت‌‌شهر سه کشته و ۱۲ زخمی برجای گذاشته و تلاش نيروهای امدادی برای مهار آتش به نتيجه نرسيده است.

در حال حاضر، ارتفاع شعله‌های آتش و دود و خاکستر در اين منطقه حدود ۷۰ متر گزارش شده است و پيش‌بينی می‌شود که اطفای اين آتش‌سوزی بين دو هفته تا يک ماه طول بکشد.

بهرام تيموری، فرماندار قصر شيرين، روز يک‌شنبه به واحد مرکزی خبر در ایران گفت: «عمليات اطفای حريق چاه نفتی نفت‌شهر در استان کرمانشاه هنوز آغاز نشده است.»

پيش از اين فرماندار قصر شيرين گفته بود که «ماشين‌های آتش‌نشانی با روش‌های معمول قادر به اطفاء حریق نيستند و مهار آتش‌سوزی به اطفای حريق تخصصی نياز دارد که موضوع به تهران منعکس شده است.»

در اين ميان، رئيس روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب ايران اعلام کرد که نيروهای امداد پزشکی در منطقه حضور دارند و قرار است يک گروه امدادی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نيز از تهران به منطقه اعزام شود.

وی اشاره کرد که هفت نفر از مجروحان حادثه چاه نفتی نفت‌شهر برای درمان به تهران اعزام و شش نفر نيز سرپايی مداوا شدند.

انفجار دکل چينی بر روی چاه ۲۴ پالايشگاه نفت‌شهر شهرستان قصر شيرين در صبح روز شنبه، سه کشته و ۱۳ زخمی برجای گذاشت.

در همين حال الله‌يار ملکشاهی، رئيس کل دادگستری کرمانشاه، به واحد مرکزی خبر گفت که «پرونده‌ قضايی برای بررسی علت آتش‌ سوزی و شناسايی مقصران تشکيل می‌شود».

دليل بروز اين حادثه، به گفته روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ايران، «نشت گاز از يکی از دکل‌های حفاری در حال عمليات بوده است».

از سوی ديگر، خبرگزاری مهر گزارش داد که به دليل وسعت فوران، نشت گاز و نفت و حجم آتش‌سوزی «هنوز جمع‌بندی کارشناسی شده در مورد دلايل ايجاد حادثه به دست نيامده است».

اما همين خبرگزاری به نقل از يک مسئول نفتی که نامش را ذکر نکرده است نوشت که از هفته گذشته، فوران‌های جزيی گاز از اطراف چاه شماره ۲۴ ميدان نفت شهر گزارش شد که اين نشتی‌ها توسط تيم‌های تعميراتی در مدت چند ساعت مهار شد.

اين مسئول نفتی به خبرنگار مهر گفت: «پيش‌بينی می‌شود يکی از دلايل ايجاد اين حادثه شکست سازند‌های داخل چاه باشد.»

به گفته وی، به علت شکستگی در سازند در لايه‌های بالايی مخزن، گاز از طريق اين لايه‌ها به سطح زمين راه پيدا کرده و منجر به انفجار دکل مستقر بر روی چاه و کشته شدن سه نفر از کارکنان صنعت نفت شده است.

در همین زمینه، علی مبارکه، نماينده سابق سنديکای کارگران پروژه‌ای آبادان در سوئيس، در گفت‌وگو با راديوفردا با اشاره به اين که در بخش صنعت نفت در ۳۰ سال گذشته به رعايت ايمنی محيط کار و تامين تجهيزات ايمنی توجه نشده می‌افزايد: «يکی از دلايل نشت گاز و تلفات ناشی از اين انفجار، نبود تجهيزات اطفای حريق مناسب و نيز دستگاه‌های هشداردهنده است و اين گونه مسائل نشان‌دهنده بی‌توجهی مسئولان به جان کارگران و کارکنان اين گونه واحدهاست.»

در همين حال، خبرگزاری مهر در گزارشی در مورد انفجار و آتش‌سوزی در چاه نفتی نفت‌شهر نوشت که اين پنجمين حادثه پی‌درپی فوران گاز و آتش‌سوزی در چاه‌های نفت و گاز به دليل فرسودگی خطوط انتقال است.

حوادث ضمن کار در ايران پديده رايجی به شمار می‌رود که وقوع آنها همواره تلفاتی نیز به بار می‌آورد.

از جمله اين حوادث، انفجار در معدن باب نيزو در کرمان در سال گذشته و آتش‌سوزی و انفجار در دو کارخانه مواد شيمايی «کيمياگران امروز» و «کيمياگستر» در شازند اراک در خرداد سال ۸۷ است.

در انفجار معدن باب نيزو ۱۲ تن از کارگران و کارکنان آن جان خود را از دست دادند و در انفجار شازند اراک، بيش از ۲۵ نفر کشته و حدود ۵۰ نفر زخمی شدند.

در همین حال بحث ايمنی در محيط‌های کار يکی از خواسته‌های تشکل‌های کارگری در ايران است.

در اين باره، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سنديکای کارگران نيشکر هفت‌تپه، اتحاديه آزاد کارگران ايران و هفت تشکل ديگر کارگری در بيانيه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر سال جاری از جمله خواستار رعايت بالاترين استانداردهای بهداشت و ايمنی کار شدند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG