لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

یک فعال کارگری در تهران به زندان محکوم شد


شماری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به اقدام علیه امنیت ملی متهم و به زندان محکوم شده اند.
شماری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به اقدام علیه امنیت ملی متهم و به زندان محکوم شده اند.

يک فعال کارگر توسط قوه قضاییه ایران به زندان محکوم شده است.


این در حالی است که هفته گذشته گزارش سال ۲۰۰۸ ميلادی کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری در مورد ايران منتشر و در آن از رفتار دولت ايران با فعالان کارگری انتقاد شده بود.


بر اساس گزارش ها، داود رضوی، يکی از اعضای هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، از سوی دادگاه انقلاب به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، به يک سال زندان تعليقی، به مدت سه سال، محکوم شده است.


وی در جريان اعتراضات صنفی کارگران شرکت واحد در سال ۱۳۸۴ بازداشت و پس از تحمل زندان با قيد کفالت آزاد شده بود.


داود رضوی در این زمینه به « راديو فردا» گفت: « حکمی که صادر شده، مربوط به اعتراضات رانندگان شرکت واحد سال ۱۳۸۴ است که برای مطالبات حقوق صنفی خود اعتصاب کردند.»


يکی از اتهاماتی که آقای رضوی به خاطر آن محکوم شناخته شده، اقدام عليه امنيت ملی است.



اين فعال کارگری در مورد اتهامات خود گفت که تبليغ عليه نظام و اجتماع و تبانی عليه امنيت ملی هم جزو اتهاماتش بوده، که اتهام نخست حذف شد.


در ساليان اخير، فعالان اجتماعی، از جمله، فعالان کارگری توسط مقام های امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی ايران، به اقدام عليه امنيت ملی و ساير اتهامات مشابه، محکوم شده اند.


در همين ارتباط، می توان به پنج نماينده کارگران شرکت نيشکر هفت تپه اشاره کرد که به تبليغ عليه نظام متهم شده اند.


پيشتر نيز منصور اسانلو و ابراهيم مددی، رييس و نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، هر يک به ۶۰ و ۴۲ ماه حبس تعزيری محکوم شدند، که در حال حاضر، آقای اسانلو در حال گذراندن دوره زندان در زندان رجايی شهر است.


همچنين پنج نفر ديگر از اعضای هيئت مديره اين سنديکا به نام های عباس نژند کودکی، عطا بابا خانی، يعقوب سليمی، سعيد ترابيان و علی زاده حسين به حبس تعليقی از شش تا ۱۴ ماه محکوم شده اند.


اتهامات امنيتی و سياسی پس از آن به اين فعالان کارگری وارد شده است که مقام های جمهوری اسلامی ايران، فعالان اجتماعی را به عوامل نرم دشمن برای براندازی نظام جمهوری اسلامی متهم کرده اند.


صدور احکام زندان فعالان کارگری


داود رضوی، اين گونه اتهامات را به طور کامل بدون پايه و اساس دانست و اشاره کرد که امکان لغو اين اتهامات و احکام در دادگاه های تجديد نظر وجود دارد.


او اضافه کرد: « اين احکام، با هدف ساکت کردن فعالان کارگری صادر می شوند.»


آقای رضوی همچنين اشاره کرد که « کارگران به سبب زندگی در زير خط فقر و افزايش شديدی فاصله طبقاتی در ايران، دست به اعتراضات صنفی در سراسر ايران می زنند. بنابراين تلاش می شود تا با صدور احکام زندان، کارگران را از اعتراض باز دارند.»


اما آيا اينگونه احکام تاثيری داشته است؟


داود رضوی پاسخ منفی داد و در اين ارتباط به گسترش اعتراضات کارگری اشاره کرد.


محرومیت اسانلو از معالجات پزشکی


  • « کارگران به سبب زندگی در زير خط فقر و افزايش شديدی فاصله طبقاتی در ايران، دست به اعتراضات صنفی در سراسر ايران می زنند. بنابراين تلاش می شود تا با صدور احکام زندان، کارگران را از اعتراض باز دارند.»

داود رضوی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه


در اين ميان، بر اساس برخی گزارش های غير رسمی، منصور اسانلو، رييس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، از امکان ادامه معالجه بيماری های چشم و قلب خود محروم شده است.


وی برای مداوای بيماری خود بايستی حداقل ماهی يک بار، به پزشکان معالج خود در بيمارستان لبافی نژاد تهران مراجعه کند.


داود رضوی گفت:« منصور اسانلو هنگامی که برای نخستين بار قرار بود از زندان رجايی شهر به ديدار پزشکان خود اعزام شود، مشاهده کرد که قرار است به جای بيمارستان لبافی نژاد، به بيمارستان ديگری اعزام شود، در حالی که تمام پرونده های پزشکی اش در بيمارستان لبافی نژاد بود.»


وی اضافه کرد: « در پی اعتراض آقای اسانلو، به گفته خودش، او را مورد ضرب و جرح قرار داده اند.»


به گفته اين فعال کارگری، آقای اسانلو از آن زمان تاکنون برای ادامه درمان بيماری هايش به هيچ بيمارستانی اعزام نشده است و شرايط جسمانی مناسبی هم ندارد.


روند برخورد با فعالان کارگری در ايران در شرايطی ادامه دارد که کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری در گزارش سال ۲۰۰۸ ميلادی خود، اين سياست دولت جمهوری اسلامی ايران را مورد انتقاد قرار داده است.


اين اتحاديه بين المللی کارگری که دهها ميليون عضو دارد، در اين گزارش نوشته است: سرکوبی فعالان اتحاديه های کارگری توسط دولت ايران در حال افزايش است و تعدادی از رهبران اتحاديه ها بازداشت شده، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و يا زندانی شده اند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG