لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

اعتراض کروبی به «بازداشت چهره‌های سياسی»


مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی
مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی
روزنامه «اعتماد ملی»، روز شنبه خبر داد که مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی و يکی از نامزدهای اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری، ضمن ابراز همدردی با خانواده زندانيان حوادث اخير، نسبت به بازداشت چهره‌های سياسی و برخورد با اعتراض‌های مردمی به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، انتقاد کرد.

در روزهای پس از انتخابات ۲۲ خرداد، اعتراض های گسترده ای نسبت به معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان رييس جمهوری آينده در شهرهای ايران برگزار شد؛ اعتراض هايی که با برخورد نيروهای لباس شخصی، بسيج و نيروی انتظامی مواجه شد.

همزمان، بسياری از فعالان سياسی و مدنی و همچنين روزنامه نگار بازداشت شدند.

مهدی کروبی در ديدار با خانواده محمدعلی ابطحی، احمد زيدآبادی، محمد قوچانی و عبدالله مومنی، چهار تن از شخصيت های حامی خود که در روزهای اخير بازداشت شده اند، با آنان ابراز همبستگی کرد.

دبير کل حزب اعتماد ملی در ديدار با خانواده اين زندانيان، ضمن غيرقانونی دانستن بازداشت‌ها، ابراز اميدواری کرد که تمامی بازداشت شدگان روزهای اخير هر چه سريع تر آزاد شوند.

در حالی که مقام های جمهوری اسلامی ايران شمار بازداشت شدگان را حداقل يک هزار نفر ذکر کرده اند، گزارش های غير رسمی حاکی از بازداشت شمار بسيار بيشتری است.

به نوشته روزنامه اعتماد ملی، آقای کروبی در منزل محمد علی ابطحی با اشاره به سوابق سياسی و مبارزاتی اين شخصيت سياسی، بازداشت او را غيرقابل انتظار دانست و درباره بازداشت های صورت گرفته در روزهای اخير گفت: «انتظار اين برخورد و بازداشت‌های گسترده را از نظامی که برخاسته از يک انقلاب عظيم مردمی است، نداشتيم. بازداشت شدگان اخير مخالفان حکومت نيستند، بلکه اعضايی در درون حکومت هستند که نسبت به نتيجه انتخابات اعتراض دارند.»

اين نامزد اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری با اشاره به تنگ کردن عرصه بر روی معترضان به انتخابات، افزود: «اين اقدامات باعث از بين رفتن باورها و اعتماد مردم می‌شود و اين بسيار خطرناک و نگران کننده است.»

مهدی کروبی همچنين به آنچه دخل و تصرف ها در نتيجه انتخابات ناميد، اعتراض کرد و افزود:« مردم می‌دانند که آرايشان خوانده نشده است.»
در شرايطی که مقام های جمهوری اسلامی ايران گفته اند که انتخابات رياست جمهوری سالم برگزار شده است، اما مهدی کروبی، مير حسين موسوی و محسن رضايی، سه نامزد انتخابات انتخابات رياست جمهوری، به نتيجه انتخابات ۲۲ خرداد اعتراض کرده اند.

در همين ارتباط، آقايان کروبی و موسوی خواستار ابطال انتخابات شده اند.

دبير کل حزب اعتماد ملی همچنين از برخورد خشونت بار با تظاهرات مسالمت آميز معترضين به نتيجه انتخابات انتقاد کرد و گفت:« نمی‌شود اعتراض‌های مردم را با خشونت جواب داد و بعد هم به قوه ‌قضائيه نامه نوشت و خواستار شناسايی ضاربين مردم بيگناه شد. من خودم شاهد بودم که مردم برای پس گرفتن رای خود راهپيمايی آرام و ميليونی کردند. آيا منظور آقايان اين است که اين مردم خودشان همديگر را کشته اند؟»

به نوشته اعتماد ملی، آقای کروبی همچنين در منزل محمد قوچانی، سردبير روزنامه اعتمادملی، با اعتراض به بازداشت او، بسياری اتفاقات ديگر روزهای اخير در ايران را زيرسوال برد.

او در عين حال، اعلام کرد: « نمی‌دانم آخرش چه می‌شود، اما خودم را برای همه چيز آماده کرده‌ام و تا آخرش هم خواهم ايستاد و از حقوق مردم دفاع خواهم کرد.»

دبير کل حزب اعتماد ملی در ديدار با خانواده احمد زيدآبادی اطمينان داد که وضعيت او و ديگر بازداشت شدگان را پيگيری خواهد کرد و درباره وضعيت ايران گفت: «وضعيت سختی حاکم است. اصلا تصور نمی‌کرديم که چنين وضعيتی حاکم شود. گمان می‌کرديم که هرچقدر تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات بيشتر و انتخابات پرشور برگزار شود، امکان مهندسی رای کمتر می‌شود. همه قبول دارند که اين انتخابات بسيار پرشور بود اما آيا اصلا قابل تصور است که آرای خاموش و تحريمی‌های گذشته و کسانی که بی‌تفاوت به انتخابات بودند پای صندوق‌های رای بيايند و همه به احمدی‌نژاد رای دادند؟ خيلی خنده دار است که بگوييم آرای خاموش در دفاع از احمدی‌نژاد پای صندوق‌ها آمده‌اند.»

مهدی کروبی در ادامه به آنچه اعتراض‌های مردمی و حضور مردم در خيابان‌ها ناميد، اشاره کرد و گفت: «کسانی که انتخابات را از قبل مهندسی کرده بودند، گمان نمی‌کردند که دامنه اعتراض‌ها اينچنين فراگير شود و مردم منفجر شوند. اما همين اعتراض آرام هم تحمل نشد و برخورد خشنی با مردم صورت گرفت.»

دبير کل حزب اعتماد ملی در منزل عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکيم که از سازمان‌های حامی او در تبليغات انتخابات بود، گفت: « ما دوره سختی را در پيش داريم. پشت جريانات اخير تفکری خاص خوابيده است و اگر اين تفکر پيروز شود، کار بر ما سخت خواهد شد. نيروهای سياسی بايد ايستادگی کنند و موجب عقب‌نشينی اين تفکر شوند. اکنون هم من و موسوی، چه خوب و چه بد ايستاده‌ايم. مردم هم فداکاری کردند اما مشکلات با ايستادن من يا شما حل نمی‌شود.»

آقای کروبی همچنين با رد ادعای هواداران دولت مبنی بر تلاش اصلاح طلبان برای برپايی انقلاب مخملين گفت: «چه کسی می‌خواهد کار مخملی بکند؟ من و موسوی دنبال انقلاب مخملی هستيم؟ آقايان خودشان به دنبال اين هستند تا تمرين کنند که چگونه با حرکت‌های مخملی می‌شود برخورد کرد.»

او همچنين از بازداشت مهسا امرآبادی، خبرنگار روزنامه اعتمادملی، و مجتبی تهرانی، خبرنگار سايت سحام‌ نيوز، ابراز تاسف کرد و نسبت به آزادی زودهنگام اين دو خبرنگار جوان ابراز اميدواری کرد.
XS
SM
MD
LG