لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

کروبی: خود را برای همه چیز آماده کرده‌ام


مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی
مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی

مهدی کروبی، نامزد معترض انتخابات ریاست‌ جمهوری در دیدار با نمایندگان کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح، ضمن تاکید بر مطالبات جنبش سبز، اعلام داشت خود را برای همه چیز آماده کرده است.

نمايندگان کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح، عصر دوشنبه به دیدار مهدی کروبی رفتند و حمايت خود را از تلاش‌های مهدی وی برای آنچه «احقاق حقوق ملت» خواندند، اعلام کردند.

آنها همچنين با ارزيابی نقش و تأثير اقدام‌های کروبی در حوادث اخير ايران از منظر «صلح»، بر ادامه اين تلاش‌های آگاهی‌بخش برای ممانعت از وقوع حوادث ناگوار تر در جامعه تأکيد کردند.

نمايندگان اين دو نهاد مدنی در ديدار با مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی، با حساس ارزيابی کردن شرايط کشور از آنچه «تلاش برخی برای نظامی کردن فضای جامعه»، « نقض قانون اساسی» و «تشديد بحران اقتصادی» ناميدند، ابراز نگرانی کردند.

نمايندگان کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح همچنين «احتمال امتيازدهی در خارج و تشديد فشارها در داخل» از سوی دولت را به عنوان يکی از نگرانی‌های بزرگ خود توصيف کردند.

وضعيت فعالان سياسی و مدنی بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری نيز در ديدار نمايندگان کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح با مهدی کروبی مطرح شد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه، که نتیجه آن مورد قبول میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلا‌ح‌طلب، واقع نشد، شمار بسياری بازداشت شدند که دهها نفر از آنان همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

از جمله بازداشت‌شدگان می توان به عيسی سحرخيز، عبدالله مؤمنی، احمد زيدآبادی و کيوان صميمی اشاره کرد که از اعضای کميته اجرايی شورای ملی صلح هستند.

نمايندگان کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح همچنین با انتقاد از طرح برخی شعارها در چند ماه گذشته از جمله در راهپيمايی روز قدس، گفتند که اين شعارهای انحرافی می‌تواند زمينه برخورد سخت را با جنبش اصلاحی فراهم کند.

آقای کروبی با تاييد اين نظر گفت:«اين شعارها، عکس‌العمل کارهای نسنجيده آقايان است، چرا که ملت ايران، زمانی از مردم فلسطين حمايت می‌کردند که در سخت‌ترين شرايط قرار داشتند. بنابراين حالا معنا ندارد که اين شعارها داده شود.»

مهدی کروبی همچنين با اشاره به تلاش عده‌ای برای ايجاد انحراف در اساس انقلاب سال ۱۳۵۷ که خواستار حکومتی متکی به آرای مردم بود، گفت: «حوادثی بر اثر برخی غفلت‌ها رخ داده است که اوضاع اينگونه شده است.»

آقای کروبی فشارهای اخير بر فعالان سياسی را در ادامه حرکت اصلاحی مردم به دليل رشد آنان، بی‌اثر دانست و از روحيه مردم و به موقع حرکت کردن آنان به عنوان امری بسيار عظيم ياد کرد.

اين نامزد معترض انتخابات رياست جمهوری همچنين از اينکه راه‌های ارتباطی او را با مردم بسته‌اند، انتقاد کرد.

توقيف روزنامه‌ اعتماد ملی، پلمپ دفتر شخصی مهدی کروبی، پلمپ دفتر حزب اعتماد ملی و ممانعت از نشست دوستانه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، نمونه‌هايی بود که مهدی کروبی برای تأييد ادعای خود ذکر کرد.

مير حسين موسوی، ديگر نامزد معترض انتخابات رياست جمهوری، نيز روز يکشنبه در مصاحبه‌ای اينترنتی از اعمال محدوديت های رسانه‌ای انتقاد کرد.

نکته ديگری که مهدی کروبی در اين ديدار مطرح کرد، نامه‌هايش درباره تجاوز به برخی از بازداشت‌شدگان در زندان ها بود.
وی در پاسخ به اين اتهام که طرح موضوع تجاوز در زندان‌ها به زيان نظام جمهوری اسلامی تمام می شود، گفت:« اينکه گفته می‌شود نظام متهم می‌شود را قبول ندارم، چرا که هدف اين است تا نظام پالايش و پاک شود.»

آقای کروبی تأکيد کرد که همه فعالان جنبش سبز به دنبال اصلاحات هستند نه براندازی. در ماه‌های اخير مقام های امنيتی و نظامی، اصلاح‌طلبان را به تلاش برای براندازی نرم نظام کرده‌اند و بسیاری از آنها را با همین اتهام به محاکمه کشیده‌اند.

مهدی کروبی همچنين دفاع از حقوق افراد با گرايش‌های مختلف سياسی و عقيدتی با مشخص بودن چارچوب فکری را وظيفه خود دانست و گفت که خود را برای همه چيز آماده کرده است.
XS
SM
MD
LG