لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

لاریجانی: مجلس لوایح تورم‌زا تصویب نمی کند


علی لاریجانی گفت:« اگر مجلس در تصويب طرح تحول اقتصادی ايستادگی کرده، به اين علت است تا از تورم زا بودن آن جلوگيری کند.»
(عکس: AFP)
علی لاریجانی گفت:« اگر مجلس در تصويب طرح تحول اقتصادی ايستادگی کرده، به اين علت است تا از تورم زا بودن آن جلوگيری کند.» (عکس: AFP)

علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، پنجشنبه شب اعلام کرد: مجلس مصمم است تا مشکلات اقتصادی مردم را رفع کند و از اين رو، لوايح و طرح های تورم زا را تصويب نخواهد کرد.


وی که برای ديدار با چند تن از مراجع تقليد در قم به سر می برد، در يک سخنرانی با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی مردم گفت: امروز، تورم، گرانی و مشکلات اقتصادی از جمله مشکلات اساسی مردم کشور هستند و از اين رو، همه مسئولان در رفع آن بايد تلاش کنند.


در چند سال اخير، نرخ تورم و گرانی همراه با نرخ بيکاری در ايران افزايش يافته است.


اين مشکلات تا بدانجا پيش رفته است که حتی برخی از متحدان و حاميان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، نيز به انتقاد از وضعيت موجود پرداخته اند.


اين در شرايطی است که به نوشته شماره روز سه شنبه روزنامه « کارگزاران»، صندوق بين المللی پول در گزارش اخير خود در مورد درصد افراد زير خط فقر اعلام کرده است که ۴۰ درصد از مردم ايران زير خط فقر زندگی می کنند.


« طرح تحول اقتصادی تورم زا نباشد»



  • «هر طرحی که دولت بياورد، مجلس آن را با دقت بررسی می کند و اگر تورم زا نباشد و در راستای رفع مشکلات اقتصادی مردم باشد، آن را تصويب خواهد کرد.»
علی لاریجانی

آقای لاريجانی همچنين گفت: در خصوص رفع مشکلات اقتصادی مردم، دولت لوايح مختلفی را ارائه کرده است و هر طرحی که دولت بياورد، مجلس آن را با دقت بررسی می کند و اگر تورم زا نباشد و در راستای رفع مشکلات اقتصادی مردم باشد، آن را تصويب خواهد کرد.


او که در ارتباط با طرح تحول اقتصادی دولت سخن می گفت، افزود: اگر مجلس در تصويب طرح تحول اقتصادی ايستادگی کرده، به اين علت است تا از تورم زا بودن آن جلوگيری کند.


اين در حالی است که محمود احمدی نژاد روز يازدهم مهر با اشاره به اين طرح گفت: اجرای درست اين طرح می تواند کشور را در مسير توسعه با جهش قابل ملاحظه و ملموسی مواجه سازد.


وی در همين ارتباط رويکرد جامعه به طرح تحول اقتصادی»را مثبت خواند.


اين در حالی است که در مدت زمان پس از اين طرح، انتقادهای فراوانی نسبت به آن در رسانه های گوناگون ايران انتشار يافته است.


محور مهم در اين انتقادها، تورم زا بودن اين طرح همراه با حذف يارانه ها است.


رييس مجلس شورای اسلامی در بخش ديگری از گفته های خود عنوان کرد که هيچ مشکل و کشمکشی ميان دولت و مجلس وجود ندارد و افزود: دولت و مجلس در رفع مشکلات مصمم هستند و اختلاف سليقه بين آنها طبيعی است.


علی لاريجانی اشاره کرد که رونق اقتصادی و مشکلات تورم، دو موضوعی هستند که بايد برای رفع آنها تلاش شود و گفت: اگر طرح تحول اقتصادی می خواهد ساختار اقتصادی را رفع کند، اما مشکلات ديگری به بار آورد، نمايندگان هيچگاه آن را به تصويب نمی رسانند.


رييس مجلس همچنین روز هفتم مهر در نشست مشترک مجلس و دولت از افزايش تورم در ايران ابراز نگرانی کرده و گفته بود: حتما دوستان ما در ارتباط با مردم بوده و متوجه هستند که نگرانی هايی دراين خصوص وجود دارد ولذا دولت هر لايحه ای در راستای کنترل تورم و رشد توليد ارائه دهد، مجلس استقبال می کند.


اين در حالی است که پرويز فتاح، وزير نيرو، روز پنجشنبه به خبرگزاری « مهر» گفت که « طرح افزايش تعرفه های آب و برق با هدف اصلاح تعرفه ها و برای کمک به صنايع آب و برق در کشور برنامه ريزی شده است.»



  • « طرح افزايش تعرفه های آب و برق با هدف اصلاح تعرفه ها و برای کمک به صنايع آب و برق در کشور برنامه ريزی شده است و پس از مصوبه مجلس وارد مرحله اجرايی خواهد شد.»
پرویز فتاح، وزیر نیرو

وی بدون اشاره به نرخ جديد تعرفه های آب و برق در کشور افزود:« طرح فوق پس از مصوبه مجلس وارد مرحله اجرايی خواهد شد.»


در اين خصوص، محمد رضا فرزين، دبير کارگروه تحولات اقتصادی دولت، روز شنبه از ارائه کليات لايحه هدفمند کردن يارانه ها به کميسيون ويژه طرح تحول اقتصادی مجلس در هفته گذشته خبر داد.


وی به خبرگزاری مهر گفت که اين لايحه تا پايان مهر ماه جاری به مجلس ارائه خواهد شد.


دبيرکارگروه طرح تحول اقتصادی ابراز اميدواری کرد که لايحه هدفمند کردن يارانه ها پس از ارائه نهايی آن به مجلس، تصويب شود.


به نوشته مهر، لايحه هدفمند کردن يارانه ها در پی گرفتن اختيار از مجلس براي آنچه که « اصلاح قيمت و نظام بازپرداخت يارانه ها» ناميده می شود، است.


« سياست دشمن برای ايجاد بحران اقتصادی»


سخنان انتقادی علی لاريجانی در قم در شرايطی ابراز شده است که آيت الله لطف الله صافی گلپايگانی، يکی از مراجع تقليد نزدیک به اصولگرایان، در ديدار رييس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم گفت: مسئولان کشور بايد در رفع مشکلات اقتصادی جامعه تلاش کنند و آن را سرلوحه کار خود قرار دهند.


وی افزود: مردم امروز با مشکلات اقتصادی بسياری دست و پنجه نرم ميکنند که بايد اين مسائل مورد توجه مسئولان قرار گيرد.


پيشتر نيز آيت الله ناصر مکارم شيرازی، يکی ديگر از مراجع تقليد نزدیک به اصولگرایان، گفته بود: در شرايط کنونی، تهديدهای خارجی، مفاسد اجتماعی و تورم کشور ما را تهديد مي کند.


همچنین آيت الله صانعی، از مراجع تقلید نزديک به اصلاح طلبان، در ديدار اعضای ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، با اشاره به موضوع انتخابات رياست جمهوری سال آينده در ايران گفته بود: در دور بعد، کسی بايد روی کار بيايد که توان حل مسائل و مشکلات کشور را داشته باشد.


با اين همه، و برخلاف اين سه مرجع تقليد، آيت الله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، روز جمعه ايجاد بحران اقتصادی را از سياست های دشمن برای زدن ضربه به کشور دانست.


به گزارش خبرگزاری ها، وی گفت: يک سفير پليد در ايران زندگی می کند که اسم وی را نمی گويم، اما موضوع را بيان می کنم تا بداند قضيه لو رفته است. اين فرد چندی قبل به انگليس و آمريکا می رود پس از آنکه به ايران برگشته در جلسات خصوصی گفته با ايجاد بحران بايد اهداف خود را پيش ببريم و منظورش بحران اقتصادی در کشور است.


در ماه های گذشته نيز محمود احمدی نژاد و هواداران او يکی از عوامل تورم، گرانی و ساير مشکلات اقتصادی را توطئه های دشمن دانسته اند.


XS
SM
MD
LG