لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

کشتگر: جنبش سبز برای هماهنگی، نیاز به اطلاع رسانی دارد


ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت، با تاکيد بر ادامه جنبش سبز برای رسيده به جامعه مطلوب گفته است: «برای تامين منافع ملی و رسيدن به جامعه‌ای مطلوب، چاره‌ای جز استمرار اين مسير و جنبش نداريم.»

به گزارش سايت «جرس»، نزديک به اصلاح طلبان، آقای موسوی در ديدار جمعی از فعالان ملی – مذهبی، اشاره کرد: جنبش سبز، اهدافی را پيگيری می‌کند که برگرفته از ارزش‌ها و خواست های مردم ايران است و خواستار آن شد که ايجاد جامعه مدنی به‌هم پيوسته، با استفاده از تمامی امکانات موجود در ايران پی گرفته شود.

مير حسين موسوی در عين حال، بر جذب مردمی که به گفته او « نه همراه جنبش سبز هستند و نه موافق و همگام صاحبان قدرت و حکومت» تاکيد کرد.

علی کشتگر، فعال سياسی در پاريس، در مورد سخنان آقای موسوی در خصوص جامعه مدنی به « راديو فردا» می گويد: با توجه به نزديکی سالگرد کودتای ۲۲ خرداد، نکات مطرح شده توسط آقای موسوی اهميت خاصی دارد. او در صحبت های خود به مردم پيام می دهد که جنبش سبز بايد به فعاليت های خود ادامه دهد و نااميد نشود، هرچند که به رغم مبارزات ۱۱ ماه اخير، هنوز نتيجه مشخصی به دست نياورده است و مردم به خواسته های خود نرسيده اند.

آقای موسوی اشاره می کند که اين راه، راه دشوار و پيچيده ای است و در اين راه، بايد هر چه بيشتر، جامعه مدنی تقويت و نهادهای مردمی تشکيل شود که آقای موسوی با عنوان «نهادهای سبز مردمی» به آن اشاره کرده است.

اين نهادها بايد در محله ها و کارخانه های گوناگون، در ميان معلمان، کارگران و اقشار مختلف تشکيل شود که به صورت افقی با يکديگر ارتباط وسيع داشته باشند تا مردم بتوانند در شرايط خاص، حرکت های مشخصی داشته باشند.

يکی ديگر از نکاتی که آقای موسوی در ديدار با جمعی از فعالان ملی مذهبی مطرح کرده، بحث رسانه است. البته پيش از اين هم آقای موسوی چند بار اين مسئله را مطرح کرده بود. بحث استفاده از رسانه تا چه اندازه، مهم است که آقای موسوی بر آن تکيه دارد؟

اکنون تنها رسانه هايی که برای جنبش سبز وجود دارد، رسانه های خارج از ايران است، مانند « راديو فردا» يا تلويزيون « بی بی سی» و « صدای آمريکا»، که در خارج از مرزهای ايران، اطلاعات را منعکس می کنند. البته رژيم تلاش می کند از طريق ايجاد پارازيت، جلوی اطلاع رسانی اين رسانه ها را هم بگيرد.

اگر حتی بخش کوچکی از خواست های حداقلی جنبش سبز هم عملی شود، دولت احمدی نژاد و حکومت کودتا نمی تواند پايدار بماند و تمام نيروهای افراط گرا و سرکوبگر که تمام اهرم های قدرت را در دست دارند، با بحران عظيمی روبه‌رو می شوند و سقوط خواهند کرد.

در داخل کشور، که هيچ روزنامه اصلاح طلب مشخصی که بتواند خواست ها و نظرات اصلاح طلبان را بيان کند، وجود ندارد و همه آنها را توقيف کرده اند. تکليف صدا و سيما هم که معلوم است. در چنين شرايطی، برای اين که جنبش سبز بتواند ارتباطات خود را حفظ و مبارزات خود را هماهنگ کند، نياز به اطلاع رسانی دارد.

اطلاع رسانی دو جنبه دارد؛ اول اينکه مردم از تحليل ها و گزارش ها و اخبار مربوط به رهبران و فعالان جنبش سبز آگاه شوند و دوم، اطلاع رسانی برای هماهنگی و سازماندهی مبارزات مشخص و پيشبرد جنبش است.

ميرحسين موسوی در مورد توافق بر سر حداقل ها صحبت کرده و گفته است که همه بايد کنار هم و همدل باشيم. اين صحبت در اشاره به چه موضوعی است؟

می تواند در اشاره به همه کسانی باشد که در داخل يا خارج از ايران با بی تابی فکر می کنند جنبش سبز از طريق سر دادن شعارهای راديکال زودتر به موفقيت می رسد، در حالی که اشتباه می کنند و بايد از حرکت هايی حمايت کرد که فعلا با خواست های حداقلی منطبق است.

اگر حتی بخش کوچکی از خواست های حداقلی جنبش سبز هم عملی شود، دولت احمدی نژاد و حکومت کودتا نمی تواند پايدار بماند و تمام نيروهای افراط گرا و سرکوبگر که تمام اهرم های قدرت را در دست دارند، با بحران عظيمی روبه‌رو می شوند و سقوط خواهند کرد.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG