لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

ايران: ابهامات آژانس انرژی اتمی را رفع کرده ايم


منوچهر متکی هر گونه اظهار نظر درباره گزارش مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی را به زمان پس از انتشار آن موکول کرد.(عکس: AFP)
منوچهر متکی هر گونه اظهار نظر درباره گزارش مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی را به زمان پس از انتشار آن موکول کرد.(عکس: AFP)

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه اعلام کرد که بسياری از ابهامات آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد فعاليت های هسته ای تهران رفع شده است.


منوچهر متکی اين موضوع را در آستانه انتشار گزارش محمد البرادعی، مدير کل آژآنس بين المللی انرژی اتمی، در روز دوشنبه ابراز داشت.


به گزارش خبرگزاری « مهر»، وی درباره انتظار تهران از گزارش آتی آقای البرادعی در مورد فعاليت های هسته ای ايران گفت:« همکاری های ما با آژانس طی سال های گذشته و به ويژه يک سال اخير به صورت صميمانه، جدی و در چارچوب نظارت آژانس ادامه داشته است.»


اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش ماه مه خود اعلام کرد که به نظر می رسد دولت ايران اطلاعات مربوط به انجام فعاليت های حساس در زمينه غنی سازی اورانيوم و آزمايش مواد منفجره قوی برای بکارگيری در موشک های دوربرد را پنهان می کند.


محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در آن گزارش از ايران خواست که تمام اطلاعات لازم در اين زمينه را در اختيار اين نهاد قرار دهد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش ماه مه خود اعلام کرد که به نظر می رسد دولت ايران اطلاعات مربوط به انجام فعاليت های حساس در زمينه غنی سازی اورانيوم و آزمايش مواد منفجره قوی برای بکارگيری در موشک های دوربرد را پنهان می کند.

وی همچنين از ايران خواست که به جای انکار تمام ادعاهای مطرح شده از سوی نهادهای اطلاعاتی غربی به بازرسان آژانس اجازه دهد که به طور سر زده از تمام مراکز مرتبط با فعاليت های هسته ای بازرسی کنند و بتوانند با مقامات و کارشناسان هسته ای ايران ملاقات و مصاحبه داشته باشند.


منوچهر متکی با اشاره به اينکه «امروز آژانس پاسخ بسياری از ابهامات القايی برخی طرف های خارجی را دريافت کرده است» افزود: «ما همچنان همکاری ها با آژانس را در دستور کارمان خواهيم داشت، البته در چند ماه گذشته نيز برخی عناصر آژانس تحت فشارهای خاصی قرار گرفتند و به ويژه پس از پايان همکاری های دو طرف در چارچوب مداليته، آمريکايی ها مباحثی خارج از چارچوب را درباره فعاليت های صلح آميز ايران مطرح نمودند.»


وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران همچنين در خصوص جزئيات گزارش محمد البرادعی که قرار است روز دوشنبه منتشر شود، گفت که « اطلاع دقيقی ندارد» و اضافه کرد:« هر چند که ما در اين خصوص اطلاع دقيق نداريم، اما کار و همکاری مان را با آژانس در چارچوب سابق و در مسير طبيعی خود ادامه می دهيم.»


منوچهر متکی هر گونه اظهار نظر درباره گزارش مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی را به زمان پس از انتشار آن موکول کرد.


« بن بست همکاری ایران با آژانس»


سخنان وزير امور خارجه ايران در مورد همکاری تهران با آژانس بين المللی انرژی اتمی در حالی ابراز شده است که خبرگزاری «رويترز» در گزارشی به نقل از برخی از ديپلمات های غربی در وين نوشت که اقدامات آژانس برای تشخيص ماهيت دقيق فعاليت های هسته ای ايران و مشخص کردن صحت يا سقم ادعاها در مورد کاربری نظامی از تاسيسات اتمی آن کشور بار ديگر به بن بست رسيده است.


اين خبرگزاری به نقل از اين ديپلمات ها اضافه کرد که همزمان، ايران به فعاليت های حساس خود برای غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.


به گفته اين ديپلمات ها، در تازه ترين گزارش رياست اين نهاد در مورد برنامه های هسته ای ايران که قرار است روز دوشنبه منتشر شود، بن بست در همکاری ايران با اين نهاد منعکس خواهد شد.


آنان بدون ذکر نام خود به خاطر حساسيت های اطلاعاتی اين موضوع، مدعی شدند که ادامه مذاکرات بين ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در طول تابستان عملا هيچ پيشرفتی نداشته است.


يکی از اين ديپلمات ها گفت که از هم اکنون اين بخش از گزارش آقای البرادعی، به بيرون درز کرده است که لحن و مضمون گزارش وی در مورد ايران منفی خواهد بود.


با اين حال، وی تاکيد کرد که بايد صبر کرد تا روز دوشنبه گزارش کامل رياست آژانس رسما منتشر شود.


  • « دو ديپلمات در وین گفتند که دولت ايران در ماه اوت به بازرسان آژانس اجازه نداد که از مراکزی که ممکن است برای طراحی و تغيير ساخت کلاهک های موشکی مورد استفاده قرار می گيرند، بازديد کنند.»
خبرگزاری رویترز

دو ديپلمات ديگر نيز به «رويترز» گفتند که دولت ايران در ماه اوت به بازرسان آژانس اجازه نداد که از مراکزی که ممکن است برای طراحی و تغيير ساخت کلاهک های موشکی مورد استفاده قرار می گيرند، بازديد کنند.


ديپلمات های غربی پيش بينی کردند که گزارش آقای البرادعی در مورد همکاری ايران «منفی» خواهد بود و دولت ايران در ماه های اخير، همکاری خود با اين نهاد را به نازل ترين سطح ممکن در چهارچوب تعهدات بين المللی کاهش داده است.


در صورتی که این اظهارات صحت داشته باشد، اين مسئله بيانگر آن است که بازرسان آژانس نتوانسته اند از هيچ يک از مراکز بحث برانگيز فعاليت های هسته ای و موشکی ايران بازديد کنند.


دولت ايران معتقد است که بازرسی از اين مراکز می تواند اطلاعات حساس نظامی و امنيتی اين کشور را به خارج از مرزها منتقل کرده و در برنامه ريزی برای حملات احتمالی اسرائيل و يا آمريکا به آن کشور مورد استفاده قرار گيرد.


يک ديپلمات غربی به رويترز گفت: کاهش همکاری ايران با آژانس يک مانع تراشی جزيی نيست، بلکه يک بن بست کامل است و به همين دليل، ادعاهای مربوط به تلاش ايران برای توليد بمب هسته ای در اين حالت قابل تشخيص نخواهد بود.


دولت ايران بارها ادعاهای دستگاه های اطلاعاتی غرب به خصوص آمريکا در مورد برنامه ريزی و تحقيق برای توليد بمب هسته ای را تکذيب کرده است.


در این میان، به گفته ديپلمات های غربی، در شرايطی که مذاکرات هسته ای بين دولت ايران و اتحاديه اروپا بر سر پيش شرط های آن در حالت بن بست قرار دارد، گزارش روز دوشنبه مدير کل آژانس نشان خواهد داد که در اين مدت دولت ايران فعاليت های هسته ای برای غنی سازی اورانيوم را گسترش داده است.


اکثر ديپلمات های غربی در وين، آمار منتشر شده از سوی ايران و فعاليت چهار هزار دستگاه سانتريفيوژ در آن کشور را تائيد می کنند.


دولت ايران بارها تاکيد کرده است که تمام فعاليت های هسته ای با اهداف صلح آميز صورت می گيرد و هدف از غنی سازی اورانيوم توليد سوخت هسته ای برای راکتورهای توليد برق اين کشور است . اما بخشی از جامعه بين المللی در مورد ادعاهای ايران سوء ظن دارد.


XS
SM
MD
LG