لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

درخواست جبهه مشارکت برای شفاف سازی مذاکرات ژنو


سعيد جليلی گفت که «در مذاکراتش با کشورهای پنج به علاوه يک، هيچ صحبتی از تعليق غنی سازی اورانيوم نشد.»(عکس:AFP)
سعيد جليلی گفت که «در مذاکراتش با کشورهای پنج به علاوه يک، هيچ صحبتی از تعليق غنی سازی اورانيوم نشد.»(عکس:AFP)

به دنبال مذاکرات ايران با رييس ديپلماسی اتحاديه اروپا و گروه پنج به علاوه يک، يکی ازاحزاب مخالف دولت محمود احمدی نژاد خواستار شفاف سازی نکته های مورد گفت و گو در نشست ژنو شد.


جبهه مشارکت ایران اسلامی، از احزاب اصلاح طلب جمهوری اسلامی، در بیانیه ای گفته است که دفتر سياسی اين حزب در جلسه يکشنبه شب، به بررسی گزارش های مربوط به نشست روز شنبه ژنو پرداخت.


نشست روز شنبه در ژنو با شرکت سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران، خاوير سولانا، رييس ديپلماسی اتحاديه اروپا، و نمايندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک برگزار شده بود.


دفتر سياسی جبهه مشارکت در گزارش خود گفته است: «اگرچه افق اين مذاکرات چندان روشن نيست، ولی چنانچه اين مذاکرات راه برون رفتی از وضعيت نامناسب فعلی بيابد و در حکم بازگشت به سياست اصولی تنش زدايی دولت اصلاحات در عرصه سياست خارجی تلقی شود، می تواند گام آغازينی در واقعگرايی و دورانديشی باشد.»


دفتر سياسی حزب مشارکت خواستار آن شده است که «هيچ نکته اساسی در مذاکرات نبايد از معرض صاحبان اصلی کشور، يعنی مردم، پوشيده بماند.»


به گفته مقام های شرکت کننده در نشست ژنو، موضوع گفت و گو میان نماینده ایران با کشورهای غربی، بسته پيشنهادی کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين همراه با آلمان به ايران بود که در هفته های گذشته به تهران ارائه شده بود.


  • «اگرچه افق اين مذاکرات چندان روشن نيست، ولی چنانچه اين مذاکرات راه برون رفتی از وضعيت نامناسب فعلی بيابد و در حکم بازگشت به سياست اصولی تنش زدايی دولت اصلاحات در عرصه سياست خارجی تلقی شود، می تواند گام آغازينی در واقعگرايی و دورانديشی باشد.»
جبهه مشارکت ایران اسلامی

اين کشورها که گروه پنج به علاوه يک را تشکيل می دهند، در بسته مشوق های خود پيشنهاد کرده اند که ايران در ازای تعليق غنی سازی، از کمک های فنی، از جمله تاسيس نيروگاه های هسته ای آب سبک و امتيازهای اقتصادی بهره مند شود.


«ابراز تاسف» از تحریم


جبهه مشارکت ایران اسلامی با ابراز تاسف از تصويب سه قطعنامه بين المللی عليه ايران که به گفته آنان، آثار آنها کمابيش نمايان شده است، بر تعامل با نظام بين الملل و تنش زدايی در اين عرصه تاکيد کرده و گفته است:«موضوع هسته ای از اين رهگذر، با فرض تاکيد بر حقوق حقه ملی، قابليت حل و فصل دارد.»


در همین حال، مجمع روحانيون مبارز، که از ديگر مخالفان دولت محمود احمدی نژاد به شمار می رود، يکشنبه شب، ۳۰ تير، با مهم توصيف کردن اين مقطع از مذاکرات سعيد جليلی با گروه پنج به علاوه يک، بر «مديريت صحيح و مدبرانه پرونده هسته‏ای همراه با استيفای حقوق حقه ملت ايران» تاکيد کرد.


مجيد انصاری به خبرگزاری ايلنا گفت که اين موضوع در پی جلسه شورای مرکزی مجمع روحانيون مبارز با حضور محمد خاتمی از اعضای اين شورا و رييس جمهوری سابق ايران، ابراز شده است.


اظهار نظر و مواضع دو گروه مخالف دولت که از بزرگ ترين تشکل های وابسته به جناح موسوم به اصلاح طلب جمهوری اسلامی به شمار می روند، در شرايطی ايراز شده است که به گزارش دو سايت نوروز و تابناک، يوشکا فيشر، وزير امور خارجه پيشين آلمان، در مقاله ای خبر داد که در جريان مذاکرات سعيد جليلی با خاوير سولانا و نمايندگان گروه پنج به علاوه يک، ايران پذيرفته است که سانتريفيوژ جديدی نصب نکند.


اين موضوع توسط هيچ منبع ديگری تاييد نشده است. ضمن آنکه دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده اصلی هسته ای ايران، روز دوشنبه پس از بازگشت از ژنو به تهران، گفت که «در مذاکراتش با کشورهای پنج به علاوه يک، هيچ صحبتی از تعليق غنی سازی اورانيوم نشد.»


با اين حال، بر اساس سخنان رييس ديپلماسی اتحاديه اروپا و گزارش های انتشار يافته پس از نشست ژنو، به جمهوری اسلامی ايران مهلتی دو هفته ای داده شده است تا تعليق غنی سازی را بپذيرد.


با اين همه، به گفته آقای سولانا، ايران پاسخ روشنی به بسته پيشنهادی قدرت های جهانی نداد.


XS
SM
MD
LG