لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

یکسال زندان برای منصور اسانلو به اتهام «تبلیغ علیه نظام»


سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام کرد که منصور اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره اين تشکل کارگری، پس از محاکمه، به اتهام «تبليغ عليه نظام» در دادگاه انقلاب شهر کرج، به يک سال زندان محکوم شده است.

آقای اسانلو در سال ۱۳۸۶ به همين اتهام و نيز «اقدام عليه امنيت ملی» جمهوری اسلامی به پنج سال زندان محکوم شده بود و اکنون دوره محکوميت خود را در زندان رجايی شهر کرج می‌گذراند.

اين سنديکا از قول وکلای مدافع آقای اسانلو نوشت که امکان اعتراض به اين حکم ظرف ۲۰ روز پس از اعلام آن وجود دارد که آنان در موعد مقرر از اين امکان بهره خواهند گرفت.

محاکمه تازه منصور اسانلو در شرايطی صورت گرفت که وکلای او از برگزاری آن مطلع نشده بودند.

در همين خصوص، پروانه اسانلو، همسر اين فعال کارگر زندانی، که روز پنجشنبه موفق به ملاقات با او شده بود، به راديو فردا گفت که يوسف مولايی و پرويز خورشيد، دو وکيل مدافع منصور اسانلو، روز شنبه به دادگاه خواهند رفت تا خواستار برگزاری دادگاه تجديد نظر شوند.

خانم اسانلو گفت که همسرش به حکم صادر شده اعتراض داشته و گفته است که جرمی مانند تبليغ عليه نظام، آنهم در داخل زندان، مرتکب نشده است که بخواهند او را به يک سال ديگر محکوم کنند.

وی اشاره کرد که آقای اسانلو به اتهام تبليغ عليه نظام و اقدام عليه نظام به پنج سال زندان محکوم شده بود و صدور چنين حکمی تعجب‌آور است.

پروانه اسانلو به نقل از همسرش گفت که وی به جز درخواست برای برآورده شدن حقوق اوليه يک زندانی بر اساس آيين‌نامه‌ها، کار دیگری انجام نداده است و مقام‌های زندان به جای برآورده کردن اين حقوق، او را متهم به تبليغ عليه نظام کرده‌اند.

حکم يک سال زندان برای منصور اسانلو در شرايطی صادر شده است که پيشتر حکومت جمهوری اسلامی ايران با آزادی او تحت عنوان عفو موافقت کرده بود.

پروانه اسانلو در اين مورد صدور حکم يک سال زندان را با آن خبر متناقض دانست و گفت: «ما در انتظار آزادی آقای اسانلو بوديم، اما به جای آن، حکم زندانش را دريافت کرديم».

علاوه بر آقای اسانلو، ابراهيم مددی و رضا شهابی، دو عضو هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نيز زندانی هستند.

بازداشت اعضای اين تشکل کارگری و نيز ساير فعالان کارگری با اعتراض‌های تشکل‌های کارگری ديگر در ايران و نيز اتحاديه‌های بين‌المللی کارگری مواجه شده است.

در آخرين مورد از اين اعتراض‌ها، اتحاديه آزاد کارگران ايران خواستار آزادی فعالان کارگر زندانی شد.

اين اتحاديه کارگری در بيانيه خود به اين مناسبت به نام‌های منصور اسانلو، ابراهيم مددی، رضا شهابی، بهنام ابراهيم‌زاده و مهدی فراهی شانديز اشاره کرده است.

با اين همه، اتحاديه آزاد کارگران ايران اعلام کرد که بازداشت فعالان و رهبران کارگری، هيچ خللی در اراده آنان برای دستيابی به حقوق انسانی طبقه کارگر ايجاد نخواهد کرد.

در عرصه بين‌المللی نيز ديويد کاکرافت، دبيرکل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، و شرن بارو، دبيرکل جديد کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری، چند روز پيش در بيانيه‌ای مشترک خطاب به محمود احمدی‌نژاد، خواستار آزادی فوری و بی‌قيد و شرط آقای اسانلو و ساير فعالان کارگر زندانی شدند.

XS
SM
MD
LG