لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

هشدار سپاه و نامه موسوی به آیت‌الله خامنه‌ای


تجمع انتخاباتی حامیان موسوی در تبریز
تجمع انتخاباتی حامیان موسوی در تبریز
يدالله جوانی، رئيس دفتر سياسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، استفاده هواداران مير حسين موسوی، يکی از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات رياست جمهوری، از «رنگ سبز» را «تلاش برای به راه انداختن يک انقلاب مخملی»، همانند آنچه که در برخی از جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی و کشورهای اروپای شرقی روی داده است، توصيف کرد.

اتهام تلاش برای برپايی انقلاب مخملين، پيش از اين نيز از سوی برخی از مقام‌های اين نهاد نظامی و نيروی مقاومت بسيج و برخی از روحانيان محافظه‌کار عليه اصلاح‌طلبان وارد شده است.

استفاده از رنگ سبز توسط ستاد مير حسين موسوی و هواداران او در گردهمايی‌ها و راهپيمايی‌های خيابانی در هفته‌های اخير، اعتراض گروه‌های اصولگرا و هواداران محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور و يکی از نامزدهای اصولگرای انتخابات رياست جمهوری را به همراه داشته است.

معترضان اشاره داشته‌اند که به نظر می‌رسد ستاد آقای موسوی که رقيب اصلی محمود احمدی‌نژاد است، با الگو گرفتن از انقلاب‌های مخملين و رنگين در اروپای شرقی، طرح‌های غرب را در ايران به اجرا در خواهد آورد.

آنان حتی استفاده هواداران ميرحسين موسوی از رنگ سبز را همانند استفاده طرفداران آدولف هيتلر، در آلمان از لباس‌های قهوه‌ای دانستند.

اينگونه اتهام‌ها، بارها از سوی طرفداران آقای موسوی رد شده است و آنها استفاده از اين رنگ را نشانه تعلق وی به خاندان سادات می‌دانند.

در اين شرايط، در حالی که قرار است انتخابات رياست جمهوری، روز جمعه برگزار شود، يدالله جوانی، رئيس دفتر سياسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مصاحبه با هفته‌نامه «صبح صادق»، ارگان سياسی اين نهاد نظامی، از کليد خوردن پروژه انقلاب مخملی در انتخابات سخن گفت.

اين مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنين هشدار داد که اين نهاد نظامی، انقلاب مخملی در ايران را در نطفه خفه خواهد کرد.

آيا وقوع يک انقلاب مخملين، آنچنان که اين مقام سپاه پاسداران گفته، با توجه به شرايط امروزين جامعه ايران امکان‌پذير است؟

آزاده کيان، استاد جامعه‌شناسی سياسی در دانشگاه پاريس، به اين پرسش، پاسخ منفی داد و به «راديو فردا» گفت: «به نظر من، آقای موسوی يکی از افراد درون اين نظام و به مدت هشت سال نخست‌وزير بوده است و از افراد مؤثر و نزديک به آيت‌الله خمينی به شمار می‌رفت. اما فردی است که تلاش کرده است خود را با تغييرات عميق فرهنگی و اجتماعی که در ايران روی داده است، وفق بدهد و به خواسته‌های جامعه مدنی ايران گوش فرا دهد.»

اما بهروز خليق، فعال سياسی آلمان، در گفت‌وگو با «راديو فردا» بر اين باور است که امکان وقوع انقلاب مسالمت‌آميز در ايران وجود دارد.

وی گفت: «در جامعه ايران نيروی قوی و تحول‌طلب وجود دارد که از يکسو می‌خواهد تحولات ساختاری و پايه‌ای در کشور صورت بگيرد و از طرف ديگر، از رويکرد خشونت‌بار اجتناب می‌ورزد. با توجه به اين زمينه‌ها، اين نگرانی در ميان حکومت گران فراهم شده است و آنان تلاش می‌کنند که جلوی چنين تحولی را بگيرند.»

به نوشته هفته‌نامه «صبح صادق»، رئيس دفتر سياسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اينکه اين پروژه از زمان پيروزی محمد خاتمی، رئيس جمهوری سابق ايران در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ کليد خورده است، گفت: «پروژه براندازی خاموش در ايران در سال ۱۳۷۶کليد خورد.»

آقای خليق در اين باره گفت: «در زمان رياست جمهوری آقای خاتمی بود که برخی از اعضای نيروهای ملی مذهبی توسط نيروهای سپاه و اطلاعات موازی بازداشت و متهم به براندازی نرم شدند و پس از آن، در دوره رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، اين اصطلاح بيش از پيش مورد استفاده قرار گرفت.»

در اين ميان، يدالله جوانی در ادامه اين مصاحبه، کسانی را که به گفته او، «پشت صحنه رنگ سبز قرار دارند، افرادی توصيف کرد که « در پيشينه خود، طراحی و اجرای سناريوی کوی دانشگاه در ۱۸ تير و تحصن در مجلس ششم را داشته و معتقد به پيروزی اصلاحات از طريق جنبش اجتماعی و کشاندن هواداران به خيابان‌ها هستند.»

او در پاسخ به اين پرسش که اشاره‌اش به چه گروه‌ها و يا افرادی است، بدون نام بردن از سعيد حجاريان، اين عضو ارشد حزب جبهه مشارکت را با اشاره به نظريه «فشار از پايين و چانه‌زنی در بالا»ی او، يکی از نظريه‌پردازان اصلی برای پروژه انقلاب مخملی يا براندازی نرم در ايران معرفی کرد.

يدالله جوانی همچنين گروه‌های سياسی مانند نيروهای ملی مذهبی و نهضت آزادی را نيز متهم به تلاش برای انجام انقلاب مخملين کرد.

احمد صدر حاج سيد جوادی، از اعضای نهضت آزادی ايران، در گفت‌وگو با « راديو فردا» چنين اتهاماتی را رد کرد و نگرانی اصولگرايان از شکست در انتخابات را انگيزه اصلی طرح چنين اتهاماتی دانشت.

وی گفت: «اين اتهامات از روی خصومتی است که نسبت به اصلاح‌طلبان وجود دارد و آنان احساس می‌کنند که در صورت انتخاب آقای موسوی، کشور به ميزان زيادی به سوی مردم‌سالاری پيش خواهد رفت و اين مورد علاقه آنان نيست.»

مصاحبه رئيس دفتر سياسی سپاه پاسداران در شرايطی انتشار يافت که ستادهای دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات رياست جمهوری؛ ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، بارها از احتمال دستکاری در انتخابات ۲۲ خرداد ابراز نگرانی کرده و کميته‌های صيانت از آرا تشکيل داده‌اند.

اين نگرانی اصلاح‌طلبان از سوی مقام‌های وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد رد شده است.

در همين ارتباط، يدالله جوانی در مورد بحث صيانت از آرا به «صبح صادق» گفت: «تشکيل کميته صيانت از آرا توسط دو نامزد اصلاح‌طلب و تشکيل جلسات و آموزش دادن به نيروها و اختصاص پول کلان برای فعاليت اين کميته، حکايت از برنامه‌هايی خاص دارد.»

وی در همين خصوص مدعی شد که اصلاح‌طلبان درصدد هستند با تکرار حوادث گرجستان که دولت حاکم را مجبور به عقب‌نشينی کردند، و اضافه کرد که اگر آنها رأی نياورند، می‌خواهند «با توجه به موضوع ضرورت تضمين آرا و تشکيل کميته صيانت از آرا که مطرح شد، به راحتی، سلامت انتخابات را زير سؤال ببرند.»

درخواست موسوی از آيت‌الله خامنه‌ای برای حفاظت از آرای مردم

ميرحسين موسوی، روز چهارشنبه در نامه‌ای، از آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواست تا با رهنمودها و دخالت خود، موجبات بی‌طرفی همه مقامات، مجريان و ناظران انتخابات را فراهم کند تا از آرای مردم محافظت شود.

آقای موسوی در اين نامه به آنچه «شواهدی از مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپاه و بسيج در انتخابات» ناميد، اشاره کرد و نوشت: «از آنجا که دامنه اقدامات غيرقانونی فوق مشخص نيست و بخشی از اعضای شعب اخذ رأی و ناظران از حاميان نامزد خاص آنان انتخاب شده‌اند، احتمال تصرف در آرای مردم اذهان را می‌آزارد.»

آيا اقداماتی مانند ارسال اين نامه می‌تواند مؤثر واقع شود؟

بهروز خليق گفت: «به نظر می‌رسد که آيت‌الله خامنه‌ای تمام تلاش خود را به کار گرفته است خشونت بروز نکند.»

اين فعال سياسی که مسايل مربوط به سپاه پاسداران را دنبال می‌کند، افزود: «در اين چند روز شاهد بوديم که نيروهای انتظامی، دخالت چندانی در تظاهرات نکردند.»

با اين همه، وی بر اين باور است که در صورت ادامه تظاهرات و تندتر شدن شعارهای مردم، رهبر جمهوری اسلامی «همانند تير سال ۱۳۷۸ به خشونت متوسل شود.»

البته آقای خليق گفت که به‌کارگيری زور هم حد و اندازه‌ای دارد و تداوم آن منجر به فروپاشی سپاه و ساير نيروها خواهد شد.

در اين حال، خانم کيان اعتقاد دارد که هشدارهای داده شده از سوی سپاه پاسداران نمی‌تواند مانع از رأی مردم به اصلاح‌طلبان شود.

اين استاد جامعه شناسی سياسی دانشگاه پاريس گفت: «با موجی که در ايران وجود دارد و تظاهراتی که در شهرهای ايران به نفع آقای موسوی وجود دارد، ديگر نمی‌توان مردم را به خانه‌هايشان فرستاد و آرای آنان را ناديده گرفت و اين تهديدها تأثيری نخواهد داشت.»

در عين حال، با ادامه خشونت‌ها عليه هواداران نامزدهای اصلاح‌طلب در چند شهر ايران، از جمله شيراز، ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی چهارشنبه شب با صدور بيانيه‌ای، مردم را به هوشياری در برابر درگيری‌های ساختگی فراخواند.

پيش از اين، در برخی از سايت‌های هوادار محمود احمدی‌نژاد عنوان شده بود که اصلاح‌طلبان درصدد آغاز آشوب‌های خيابانی هستند.
اين ادعاها از سوی اصلاح‌طلبان رد شده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG