لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

سازمان انرژی اتمی ایران ادعای ربوده شدن یکی از متخصصان خود را رد کرد


مرکز فرآوری اورانیوم ایران در اصفهان/ عکس تزئینی است
مرکز فرآوری اورانیوم ایران در اصفهان/ عکس تزئینی است
در حالی که گروه جندالله ادعا کرده است که «یکی از متخصصان سازمان انرژی اتمی» را ربوده است، یک مقام سازمان انرژی اتمی ایران ارتباط فرد ربوده شده را با این سازمان رد کرد.

گروه جندالله روز جمعه ادعا کرده بود که نيروهايش امير حسين شيرانی را که از «متخصصين سازمان انرژی اتمی» است، در شهر اصفهان ربوده‌اند. اين گروه در بيانيه‌ای که در این زمینه انتشار داد، وعده داد به زودی يک فيلم ويدئویی در مورد موقعيت و فعاليت‌های آقای شیرانی منتشرخواهد کرد.

ادعای گروه جندالله اما روز یکشنبه با واکنش مقام‌های ایرانی روبه‌رو شد.

در این ارتباط حميد خادم قائمی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران، اعلام کرد که فردی به نام امير حسين شيرانی از متخصصين اين سازمان نيست و هيچگونه ارتباطی با سازمان انرژی اتمی ايران ندارد.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران در خصوص آنچه که «شايعات رسانه‌ای مربوط به گروگانگيری اميرحسين شيرانی» ناميده شده، تأیید کرد که این فرد «مدت کوتاهی به‌عنوان کارگر جوشکار و سپس راننده در يکی از شرکت‌های طرف قرارداد سازمان مشغول به کار بوده است.»

آقای قائمی در عین حال افزود که «پس از مدتی به جهت پاره‌ای اقدامات خارج از عرف اداری، عدم صلاحيت اميرحسين شيرانی جهت کار در آن مجموعه احراز و او اخراج شد.»

اين مقام سازمان انرژی اتمی بدون هيچ توضيحی درباره اين «اقدامات خارج از عرف اداری» اضافه کرد که امير حسين شيرانی «هيچگونه رابطه استخدامی با سازمان انرژی اتمی ايران ندارد و ثانياً گرفتاری وی در دام گروهک تروريستی مذکور جنبه شخصی داشته و ارتباطی به مقوله هسته‌ای کشور ندارد.»

وی موضوع ربوده شدن آقای شيرانی را ترفندی جهت اخاذی و يا احتمالاً نوعی بهره‌برداری سياسی دانست که به گفته وی، از نظر سازمان انرژی اتمی «فاقد ارزش» است.

همزمان غلامرضا انصاری، رئيس کل دادگستری استان اصفهان، نيز با تکذيب ربوده شدن يکی از کارمندان هسته‌ای ايران گفت: به نظر می‌رسد ربوده شدن اميرحسين شيرانی مربوط به اختلاف حسابی شخصی در زمينه مسايل مالی با گروهی از قاچاقچيان مواد مخدر ساکن در سيستان و بلوچستان است و هيچ ارتباطی با گروهک جندالله ندارد.

در بیانیه گروه جندالله به تاريخ دقيق ربوده شدن اميرحسين شيرانی اشاره نشده و تنها به این نکته اکتفا شده است که آقای شیرانی «چند روز پيش» در يک عمليات «اطلاعاتی- امنيتی» ربوده شده و به کوه‌های بلوچستان منتقل شده است.

در بيانيه جندالله، آقای شيرانی «بر اساس کارت شناسايی‌اش»، فرزند محمد شيرانی و متولد سال ۱۳۵۰ خورشيدی معرفی شده است.

گروه جندالله که سابقه آدم‌ربايی و قتل نظاميان و غير نظاميان در ساليان گذشته دارد، می‌گويد که از حقوق اهل سنت ايران و به ويژه مردم بلوچستان دفاع می‌کند.

تاکنون شماری از اعضای اين گروه دستگير و چند تن از آنان، از جمله عبدالمالک ريگی، رهبر این گروه اعدام شده‌اند.

جمهوری اسلامی ايران جندالله را گروهکی تروريستی می‌داند که توسط سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و بریتانیا حمايت می‌شود.

اين در حالی است که اقدامات خشونت بار جندالله بارها انتقاد دولت‌های بریتانیا و ایالات متحده را به دنبال داشته و از سوی این کشورها محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG