لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

«چرا نسرین ستوده باید از حقوق اوليه يک زندانی محروم باشد؟»


جمعی از مادران کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز، در نامه ای به محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه، خواستار برخورداری نسرين ستوده از حقوق اوليه خود در دوران بازداشت شده اند.

در نامه اين مادران به دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه آمده است:« چرا زنی حقوقدان و وکيل دلسوز زنان و کودکان و انسان های بی پناه بايد از حقوق اوليه يک زندانی محروم باشد . به کدامين مجوز با او و فرزندان اش اين چنين رفتار می شود؟»

آنها در نامه خود با اشاره به فشارهای روحی ناشی از بازداشت نسرين ستوده بر فرزندانش خواستار آن شده اند که اين حقوقدان و فعال حقوق بشر، همسر و فرزندانش به خاطر دفاع از حق و عدالت مجازات نشوند.

خانم ستوده از روز ۱٣شهريور ماه در بند ۲۰۹زندان اوين به سر می برد. اتهامات وی «اقدام عليه امنيت ملی و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنيت» عنوان شده است.

نامه مادر مهدی محمودیان به صادق لاریجانی

در همين حال، مادر مهدی محموديان، عضو جبهه مشارکت و روزنامه‌نگار زندانی، در نامه‌ای به آيت الله صادق لاريجانی، رئيس قوه ‌قضاييه، خواستار آزادی فرزند خود و يا دادن مرخصی به او برای انجام درمان پزشکی شد.

آقای محموديان در ۲۵ شهريور سال گذشته بازداشت و در دادگاه به اتهام تبانی عليه نظام به پنج سال زندان محکوم شد.

مهدی محموديان از روزنامه نگارانی است که حتی پيش از انتخابات رياست جمهوری نقش به سزايی در افشای قتل ها و تجاوزهای رخ داده در بازداشتگاه کهريزک داشت.

مادر مهدی محموديان در نامه خود به رئيس قوه قضاييه از سه ماه شکنجه فرزندش در زندان اوين سخن گفته و نوشته است: فرزندم مدت سه ماه در سلول انفرادی نگه‌داری شد و در اين مدت از بسياری از حقوق اوليه و انسانی‌اش محروم بود.

مادر اين روزنامه نگار و فعال سياسی در اين مورد به نگه داشتن او در دی ماه زمستان سال گذشته در حياط زندان اوين به صورت عريان اشاره کرد و افزود: از همان جا فرزندم دچار آنفولانزای شديد و مريض شد و هرچقدر تلاش کرديم او را معالجه کنيم، به ما اجازه اين کار را ندادند و با دادن داروهای موقت و بی اثر از معالجه او سر باز زدند.

به گفته مادر مهدی محموديان، بيماری فرزندش تاکنون ادامه داشته و او بارها به دليل تنگی نفس بی‌هوش شده است و به درمان فوری خارج از زندان احتياج دارد، اما تا کنون برای درمان او پاسخی به خانواده اش نداده‌اند.

اين در حاليست که به نوشته اين نامه، آقای محموديان بنا به گواهی پزشک قانونی، بايد در خارج از زندان و در بيمارستان بستری شود.

مادر آقای محموديان اضافه کرد: با وجود بيماری شديد فرزندش، او را به جای بستری کردن در بيمارستان، از زندان اوين به زندان کچوئی و سپس به زندان رجايی‌شهر منتقل کردند.

مادر اين روزنامه نگار و فعال سياسی زندانی با انتقاد از اينکه به فرزندش از زمان بازداشت در شهريور ماه تاکنون مرخصی داده نشده است، نوشت که اين موضوع باعث بی‌قراری و بی‌تابی دختر هشت ساله او شده است.
XS
SM
MD
LG