لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

بهشتی: بسیاری تحت فشارند تا اطلاعی از بستگانشان ندهند


عليرضا بهشتی، نماينده مير حسين موسوی در هيئت ويژه موسوی-کروبی برای رسیدگی به وضع آسيب‌‌ديدگان حوادث اخير، اعلام کرد که اعضای اين هيئت روز دوشنبه با اعضای کميته ويژه مجلس شورای اسلامی برای پيگيری وضعيت‌بازداشت شدگان پس از انتخابات ديدار کرده‌اند.

آقای حسينی بهشتی به خبرگزاری « ايلنا» گفت: «به کميته ويژه مجلس پيشنهاد شد که در صورت صلاح‌ديد، فراخوانی داده شود تا خانواده‌ها از اتفاقات رخ داده برای عزيزان‌شان، به کميته مامور شده از سوی مجلس گزارش دهند.»

همزمان، بحث بازداشتگاه کهريزک و رفتار با بازداشت‌شدگان اعتراض های اخير به نتايج انتخابات رياست جمهوری در رسانه‌های ايران ادامه دارد.

عليرضا حسينی بهشتی در گفت و گو با «راديو فردا» به اين پرسش که آيا اطلاع دقيقی از شمار کشته‌شدگان و يا آسيب‌ديدگان در بازداشتگاه کهريزک دارد، پاسخ می دهد:

متاسفانه در اين مورد اطلاع دقيقی وجود ندارد. البته هيئت منتصب از طرف مجلس شورای اسلامی کار خود را انجام می دهد و ما روز دوشنبه با آنها جلسه‌ای داشتيم.

همان طور که از صحبت‌های رياست هيئت و ساير اعضای فعال آن در جلسه برمی‌آمد، دراين زمينه مشغول تحقيقات هستند و طبيعی است تا تحقيقات کامل نشود، اطلاعيه و يا خبر رسمی آن را اعلام نخواهند کرد.

راديو فردا: آيا شما گزارش‌های مستندی مبنی بر رفتار با افراد در بازداشتگاه ها از خود بازداشت شدگان دريافت کرده ايد؟

افرادی آمده اند و گزارش هايی داده‌اند، ولی ما به گزارش های افراد اکتفا نمی‌کنيم و در مورد فردی که مسايل را با ما در ميان گذاشته است، تحقيق می‌کنيم تا در مورد صحت و سقم گزارش‌ها اطمينان بيشتری داشته باشيم.

پرونده‌هايی در اين ارتباط شکل گرفته‌اند که به تدريج به اطلاع کميته مربوطه می‌رسانيم و شايد در آينده تا آنجا که به حيثيت افراد لطمه وارد نشود، مواردی را در اختيار افکار عمومی قرار دهيم.

آخرين اقدامات هيئت ويژه آسيب ديدگان حوادث اخير در رابطه با رويدادهای پس از انتخابات چه بوده است؟


ما با کميسيون پيگيری مجلس جلسه خوبی داشتيم و بخشی از اطلاعات خود را به آنها منتقل کرديم و گفتيم اين مسئله انسان دوستانه است، نه سياسی و اين کميته توسط آقای ميرحسين موسوی و آقای کروبی با اهداف خيرخواهانه و انسان‌دوستانه و بر حسب يک وظيفه ملی، دينی و اخلاقی شکل گرفته است.

ما حاضريم به آنها کمک کنيم و اطلاعاتی که تا کنون به دست آورده‌ايم، در اختيارشان قرار دهيم و يک ليست ۶۹ نفره از کسانی که در اين حوادث جان خود را از دست داده اند، به آنها داديم.

دوستانی که در آن دفتر کار می‌کنند، زحمت کشيده‌اند و برای اين تعداد از جان باختگان پرونده تشکيل داده و اطلاعات لازم را به دست آورده اند. همچنين يک فهرست حدودا ۲۴۰ نفره از بازداشت شدگانی که مشخصات و فايل های مربوط به پرونده شان در کميته شکل گرفته بود را به آقايان ارائه کرديم.

در ضمن، دو پيشنهاد نيز از طرف ما مطرح شد؛ اول اينکه هيئت تحقيق و تفحص که متعلق به مجلس است، در اين زمينه اعلام عمومی کند و از طريق صدا و سيما و ساير رسانه از آسيب ديدگان وقايع اخير بخواهد که اطلاعات لازم را در اختيار اين هيئت قرار دهند و اطمينان خاطر بدهد کسانی که اطلاعات را در اختيار آْنها قرار می‌دهند، مورد تعرض واقع نمی‌شوند.

چون يکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستيم، اين است که بسياری از خانواده‌های بازداشت شدگان و جان باختگان حوادث اخير يا ملاحظاتی دارند و يا تحت فشار و تهديد قرار دارند تا اطلاعات خود را منتشر نکنند و اين مانع بزرگی بر سر راه ما است و به سختی می‌توانيم اطلاعات دقيق و کامل را به دست آوريم.

پيشنهاد دوم در مورد حمايت مالی از خسارت ديدگان بود، اعم از خسارات مالی و يا هزينه های درمانی و مبلغ وثيقه‌ها. اين که آيا می‌توان تامين بودجه کرد و به افراد آسيب‌ديده در اين حوادث خسارت پرداخت.

شما به فشارهايی که بر خانواده های بازداشت شدگان و جان باختگان حوادث اخير وارد می شود تا پيگير وضعيت بستگانشان نباشند، اشاره کرديد. روزنامه «اعتماد» هم نوشته است که برخی از نمايندگان مجلس به کارشکنی ها از سوی برخی نيروها و نهادها در رابطه با فعاليت کميته ويژه مجلس اعتراض کرده اند.

با اين حساب، فکر می کنيد تا چه اندازه روند پيگيری و احيای حق افراد آسيب ديده و خانواده‌های جان‌باختگان موفقيت‌آميز باشد؟

اين مشکلات و موانع يک واقعيت است. به نظر من، نوع برخورد کميته با مسئله نشان می‌دهد که آنها به دنبال حل مسئله و روشن شدن حقيقت هستند، ولی در اين راه موانعی هم وجود دارد.

به هر حال، مجلس به عنوان نهاد مهم حکومت بايد قدرت کافی را داشته باشد و می‌تواند از حق قانونی خود برای نظارت بر امور کشور استفاده کند و با قدرت بيشتر وارد اين حوزه شود.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG