لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

چهار سازمان بین‌المللی برخورد ایران با فعالان کارگری را محکوم کردند


چهار سازمان بين المللی روز دوشنبه با انتشار بيانيه ای در آستانه روز جهانی کارگر، روز اول ماه مه، آنچه که سرکوب تشکل های کارگری در ايران ناميدند، محکوم کردند.

در بيانيه اين سازمان ها آمده است: «سال هاست که تلاش کارگران برای برگزاری تظاهرات عمومی اول ماه مه با حملات پی در پی، ضرب و شتم و حبس و زندان روبرو بوده است.»

کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، اتحاديه بين المللی کارگران صنايع مواد غذايی، کشاورزی و خدمات و فدراسيون آموزش بين الملل گفته اند: «اتحاديه های آزاد کارگری در ايران غير قانونی اند .... و هرگونه گرايشی به اتحاديه مستقل کارگری با دورنمای سرکوب مواجه است.»

بر اساس اين بيانيه، دولت ايران در حال تشديد سرکوب اتحاديه های مستقل کارگری، پيش از روز جهانی کارگر سال جاری و احتمالا قبل از انتخابات رياست جمهوری است.

اين سازمان های بين المللی کارگری و آموزشی در اين خصوص به بازداشت و محاکمه رهبران سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه و ادامه بازداشت منصور اسانلو و ابراهيم مددی، رهبران سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه اشاره کرده اند.

اين بيانيه خواستار آزادی فوری «همه فعالان اتحاديه ای ايران که صرفا به خاطر فعاليت های مشروع و مسالمت آميزشان هم اکنون در زندان به سر می برند» شده و افزوده است: «اتهامات عليه آن دسته از فعالان اتحاديه ای که با خطر زندان مواجهند، بايد بدون هيچ قيد و شرطی پس گرفته شود.»

کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری، فراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، اتحاديه بين المللی کارگران صنايع مواد غذايی، کشاورزی و خدمات و فدراسيون آموزش بين الملل در ساليان گذشته نيز بارها به برخوردهای امنيتی و قضايی با فعالان کارگری اعتراض کرده اند.

فعالان کارگری در اين برخوردها متهم به انجام اقداماتی مانند اقدام عليه امنيت ملی، تبليغ عليه نظام و تشويش اذهان عمومی شده اند؛ اتهاماتی که از سوی اين فعالان، تشکل های کارگری در ايران و سازمان های بين المللی فعال در مسايل کارگری و حقوق بشری رد شده است.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG