لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

سه دانشجوی اميرکبير پس از ۱۵ ماه زندان آزاد شدند


سه عضو انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير به طور مشروط از زندان آزاد شدند.
سه عضو انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير به طور مشروط از زندان آزاد شدند.

منابع دانشجويی خبر دادند که احمد قصابان، مجيد توکلی و احسان منصوری، سه عضو انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير، چهارشنبه شب، بيست و سوم مرداد، پس از ۱۵ ماه زندان به طور مشروط آزاد شدند.


این سه دانشجو بين روزهای سيزدهم ارديبهشت تا اول خرداد سال گذشته به اتهام چاپ و توزيع نشريات دانشجويی که مقامات جمهوری اسلامی می گفتند در آنها به مقدسات اسلام توهين شده است، بازداشت شدند.


اين در حالی بود که دانشجويان هر گونه ارتباطی با اين نشريات را رد می کردند و می گفتند که لوگوی نشريات جعل شده است.


درعين حال، برخی از فعالان دانشجويی برخوردهای صورت گرفته با اين سه دانشجوی دانشگاه امير کبير را نتيجه اعتراض دانشجويان اين دانشگاه به محمود احمدی نژاد می دانستند.


محمود احمدی نژاد روز بيستم آذر ماه سال ۱۳۸۵ وقتی در دانشگاه امير کبير حضور يافت، با اعتراض شديد دانشجويان رو به رو شد و اين اعتراض تا آنجا پيش رفت که دانشجويان معترض، عکس او را سوزاندند.


حبيب الله لطيفی، دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد ايلام، که در مهرماه سال گذشته بازداشت شده بود، به اعدام محکوم و اين حکم به وکيل او، نعمت احمدی ابلاغ شده است.

آقايان قصابان، توکلی و منصوری پس از تحمل بيش از ۶۰ روز انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوين به بخش عمومی اين بند منتقل شدند و پس از گذشت پنج ماه، دادگاه بدوی آنها تشکيل شد و شعبه ششم دادگاه انقلاب، آنها را به ترتيب، به تحمل دو، دو و نيم و سه سال حبس محکوم کرد.


در اين مدت، گزارش های فراوانی در مورد شکنجه آنها انتشار يافت و خانواده های آنها با انتشار نامه ای تحت عنوان « رنجنامه» به آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه، به فشارها و شکنجه هايی که در مدت بازداشت به سه دانشجوی دانشگاه امير کبير، در زندان وارد شده بود، اشاره کردند.


در اين نامه به ده مورد شکنجه جسمی و نه مورد شکنجه روحی اعمال شده بر این دانشجويان، اشاره شده بود.


در ادامه رسيدگی به پرونده قصابان، توکلی و منصوری، پرونده اين سه فعال دانشجويی در آذرماه سال گذشته به شعبه ۱۰۴۳ دادگاه عمومی ارجاع شد و اين دادگاه آنها را از تمامی اتهامات وارده تبرئه کرد و «نشريات موهن» را «جعلی» دانست.


قاضی شعبه ۱۰۴۳ همچنين برای اين سه دانشجو اقدام به صدور وثيقه کرد، ولی تبديل قرار بازداشت منجر به آزادی آنها نشد و اين سه دانشجو تا زمان تشکيل دادگاه تجديدنظر در زندان باقی ماندند.


رسيدگی نهايی به پرونده «نشريات موهن» دانشگاه اميرکبير در بهمن ماه سال گذشته در شعبه ۴۴ دادگاه تجديدنظر آغاز و در نهايت، در فروردين ماه گذشته منجر به صدور حکم ۲۲، ۲۶ و ۳۰ ماه حبس برای منصوری، قصابان و توکلی شد.


پس از قطعی شدن احکام حبس اين سه دانشجو، تلاش خانواده های آن ها جهت استفاده از امکان ماده ۱۸، مرخصی، آزادی مشروط و… آغاز شد و در نهايت، احمد قصابان، مجيد توکلی و احسان منصوری توانستند با استفاده از امکان آزادی مشروط، آزاد شوند.


حکم اعدام برای يک دانشجو و فعال حقوق مدنی


همزمان با رویداد، حبيب الله لطيفی، دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد ايلام، ساکن سنندج که در مهرماه سال گذشته بازداشت شده بود، به اعدام محکوم و اين حکم به وکيل او، نعمت احمدی ابلاغ شده است.


بر اساس گزارش ها، اين دانشجوی سنندجی و فعال مدنی که سابقه عضويت در جمعيت های مدافع حقوق بشر را داراست، متهم به هواداری از گروه های محارب شده است.


برخی گزارش ها حاکی از آن بوده است که آقای لطيفی در زمان بازداشت خود و در اداره اطلاعات شهر سنندج مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته بود، به طوری که به خونريزی کليوی و ناراحتی ريوی مبتلا شد.


مقام های جمهوری اسلامی ايران درباره اين گزارش ها اظهار نظر نکرده اند. پيشتر و در موارد مشابه، مقام های جمهوری اسلامی اتهام شکنجه زندانيان را تکذيب کرده اند.


ادامه برخورد قضايی و امنيتی با فعالان دانشجويی


به دنبال بازداشت گسترده فعالين دانشجويی در دانشگاه های ايران درهفته های اخير، امير مردانی، فعال دانشجويی دانشگاه تبريز، در روز چهارشنبه بازداشت شد.


مسئول روابط عمومی دانشگاه زنجان: با تعدادی انگشت شمار از دانشجويان که اقدام به طراحی و اجرای سناريوی حوادث اخير با همکاری افرادی از بيرون دانشگاه کرده اند، صرف نظر از حضور يا عدم حضور در تحصن، شديداً برخورد خواهد شد.

وی که دانشجوی ترم آخر مهندسی مکانيک است، در خرداد سال ۸۵ نيز به مدت حدود ۲۰ روز بازداشت شده بود. به گفته منابع دانشجويی، ماموران امنيتی پس از بازداشت وی به منزل پدری اش رفتند و در ساعات اواخر شب آنجا را مورد تفتيش و بازرسی قرار دادند.


در حال حاضر، سه تن از دانشجويان دانشگاه تبريز به نام های سجاد رادمهر، آيدين خواجه ای و فراز ذهتاب نيز از روز بيست و هفتم تير در بازداشت به سر می برند.


پيش از آقای مردانی، سورنا هاشمی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه زنجان، در روز سه شنبه خود را به دادگاه انقلاب معرفی کرد، بازداشت شد.


بازداشت او به دنبال دستگیری چهار تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه زنجان، بهرام واحدی، پيام شکيبا، حسن جنيدی و آرش لاهيجی انجام گرفته است.


گفته شده است که بازداشت اين فعالان دانشجويی در ارتباط با تحصنی است که دانشجويان دانشگاه زنجان داشته اند.


تحصن و اعتصاب دانشجويان از زمانی آغاز شد که سايت های نزديک به فعالان دانشجويی خبر دادند که «حسن مددی، معاون دانشجويی دانشگاه زنجان، قصد داشت در دفتر خود يکی از دانشجويان دختر را با تهديد مجبور به ارتباط جنسی کند، اما با حمله دانشجويان به دفتر او و فيلمبرداری از اقدام معاون دانشجويی، نقشه وی را برای تجاوز بر هم زدند.»


پس از آن، به گزارش خبرگزاری نيمه رسمی دانشجويان ايران، ايسنا، عليرضا نداف، رييس دانشگاه زنجان، در جمع دانشجويان حضور يافت و از آنان به خاطر آنچه به گفته او، باعث هتک حرمت دانشگاه و دانشجو شده بود، عذرخواهی و از انتخاب مسئولی که سبب خدشه به دانشگاه شده بود، ابراز تاسف کرد.


اين در شرايطی است که علی فيوجی، مسئول روابط عمومی دانشگاه زنجان، روز سه شنبه گفت: «با تعدادی انگشت شمار از دانشجويان که اقدام به طراحی و اجرای سناريوی حوادث اخير با همکاری افرادی از بيرون دانشگاه کرده اند، صرف نظر از حضور يا عدم حضور در تحصن، شديداً برخورد خواهد شد، چرا که آنها آبروی دانشگاه، استان و کشور را به بازی گرفته و آب به آسياب دشمنان انقلاب ريخته و به نوعی اشاعه فحشاء نموده اند.»


گزارش های تازه حاکی است که حسن مددی، معاون دانشجويی دانشگاه زنجان، از سمت خود اخراج شده است.


از سوی ديگر، محمد مهدی احمدی، دبير سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه های شيراز و علوم پزشکی، روز چهارشنبه به دادگاه انقلاب احضار شد.


وی در اسفند ماه گذشته به مدت سه روز در بازداشت اداره اطلاعات شيراز به سر برده بود.


XS
SM
MD
LG